Definiţii în oglindă despre cupluri îndrăgostite

Cecilia VOICULESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 130 din 20 Iul 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În noi îşi face apariţia uneori un fel de eu protector, care ne susţine în momente în care înţelegerea devine dificilă. Atitudinea acestuia este a unui erou care se arată în toată splendoarea şi generozitatea lui. Astfel l-am văzut, pe cînd încercam să înţeleg diferenţa dintre iubire şi dragoste, dintre natură şi estetică. Frumuseţea cuiva n-o recunoşti decît imediat după ce ţi s-a revelat, după ce i-ai privit chipul pentru prima oară. Cu timpul, obişnuindu-te cu ea, frumuseţea naturală a acelui chip dispare în ochii tăi, şi din cînd în cînd e nevoie să laşi un spaţiu între tine şi el, să creezi un interval, să-l priveşti, cu alte cuvinte, ca într-o oglindă de protecţie - locul unde trăieşte reflexia lui -, ferind astfel iubirea ta să alunece în dragoste oarbă. Ca şi frumuseţea, iubirea este o floare rară a cărei înflorire o aşteptăm nopţi şi zile de-a rîndul, pentru ca, după ce minunea a avut loc, la sfîrşitul zilei, s-o vedem dispărînd. Singurul loc totuşi unde ea mai trăieşte intactă, şi unde de fapt se retrage ca pentru a se apăra, este în suflet şi în memoria acestuia, care-ţi mai trimite uneori flash-uri imemoriale ale iubirii, aşa cum era ea în acel prim moment misterios şi imposibil de fixat. Ca-n prima zi însă n-o vei mai vedea vreodată. Frumuseţea şi iubirea începutului sînt unice şi ele merită preţuite ca nimic altceva, rugul lor trebuie întreţinut permanent, cu mulţumire că ţi-au fost aduse în viaţă. O altă formă de oglindire a spiritului nostru îndrăgostit este dorinţa de a fi descoperit de celălalt. Uneori prelungim momente care au durat doar cîteva minute, timp de ore în şir. Cînd cineva te-a privit îndelung şi cu mult interes, el a pătruns în tine şi continuă să te privească de acolo chiar şi după ce, fizic, el nu se mai află în preajma ta. Acum, el te priveşte dinăuntru. Este senzaţia de a fi privit de o persoană cu care am petrecut un moment semnificativ din viaţa noastră, după ce ea nu s-a mai aflat lîngă noi, o metamorfoză incertă şi plăcută, dar temporară, ce dispare numai în momentul în care gîndurile sau impresiile presupuse ale celuilalt se epuizează în noi, ca un ecou sau ca o imagine pe care am privit-o îndelung şi care ne rămîne un timp finit pe retină, după ce am închis ochii. Acest tip de solitudine duplicitară seamănă foarte mult cu experienţa unei călătorii în altă lume, în altă realitate, guvernată de alte principii. A te descoperi pe tine prin celălalt într-un mod simplu şi fără obligaţii este poate mai benefic decît orice introspecţie. În oglinda chipului tău se face într-un fel aparte lumină atunci cînd fuzionezi în ochii celuilalt. Totuşi, acest eu narcisic este şi cel care te expune în mod paradoxal atunci cînd te îndrăgosteşti, el este subiectul activ al "căderii" tale în dragoste. Expresia englezească to fall in love exprimă o realitate dureroasă şi, într-un anume fel, nefirească: "căderea" prin iubire şi nu "înălţarea" prin intermediul ei. Acest Narcis din tine, şi nu eul sau sufletul protector, este subiectul reflexiv care se îndrăgosteşte nebuneşte, riscîndu-ţi liniştea, acţionînd de unul singur împotriva calculelor sau a voinţei tale. Astfel se instalează, fără ştirea ta, dragostea la prima vedere. Eul protector nu te-ar lăsa niciodată să te expui la riscuri "sentimentale", să plonjezi în fiinţa necunoscută a celuilalt. În aceste momente, iubirea ta nu e încă născută, ea nu se poate naşte decît în prezenţa sufletului celuilalt, ca un dar făcut acestuia. Astfel, cînd te îndrăgosteşti pare că nu tu eşti subiectul, ci spectatorul. Calitatea principală a îndrăgostitului nu este aceea de actant, ci de pasiv; el se lasă, gradat, locuit de viaţa celuilalt, de calităţile şi defectele acestuia. Subiectul moral al acestei fuziuni este, de cele mai multe ori, Narcis. Pasiunea acestuia este oglindirea, şi orice pasiune doare. Este mai degrabă dorinţa lui de auto-compătimire, iar mila de sine este un mijloc sigur de sporire a temerilor interioare. Într-un fel, de ce ţi-e milă, nu scapi, iar singurătatea în doi e mai dureroasă decît propria ta solitudine. La început aşadar, totul este doar o iubire ataşantă, care se topeşte şi care va topi. Îndrăgostindu-te, îl pierzi deja pe celălalt. Iubirea la care merită să aspiri este aceea ghidată protector de sufletul nostru care nu ne face să suferim, adică sufletul în cele mai calde, mai generoase şi mai necondiţionate ipostaze ale sale. Comuniunea dintre două astfel de suflete autentice regenerează şi renaşte. A începe prin a da şi nu prin a cere, a da fără nici un gînd de recuperare este cea mai pură formă de iubire, atunci cînd ai da orice, oricît şi chiar oricui fără a aştepta sau a cere nimic în schimb şi fără dorinţa de a fi ataşat, posedat ori controlat de către celălalt. Tocmai de aceea, a iubi nu înseamnă a te îndrăgosti, care este doar primul pas, întrucît poţi rămîne îndrăgostit fără a iubi, dar, mai rar şi mai greu de atins, poţi iubi fără să te îndrăgosteşti, ştiind că vei fi iubit înainte de a te îndrăgosti, avînd încredere şi răbdare faţă de visul tău de iubire - ceea ce schimbă complet datele "căderii" tale în dragoste, care tocmai atunci devine "înălţare". Este iubirea regăsită sau niciodată pierdută ori căzută, în care dependenţa de celălalt, căderea în fiinţa celuilalt ori auto-contemplarea nu s-a produs niciodată, şi în care Narcis şi-a educat inteligent inima.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.