Cumpătarea și buna cumpănire

30 aprilie 2020
Cumpătarea și buna cumpănire jpeg

La scurtă vreme după ce l-am întîlnit pe duhovnicul meu, discutînd cu el despre semnificația postului alimentar și despre necesitatea lui, i-am spus că nu am nici o problemă în a renunța la carne, ouă și lactate, dar că pot avea serioase vertijuri ale poftei simțind mirosul asmuțitor al unor covrigi de post calzi. Mă întrebam dacă această aprindere a poftei nu ar fi problematică pentru mine, cel care visa deja mari isprăvi ascetice. Părintele mi-a zîmbit solar și mi-a zis că pentru început este important să începem cu începutul. Ne ținem de postul alimentar în varianta lui clasică. Apoi mai vedem. Evident, nu după multă vreme aveam să descopăr că la o adică nu îmi era ușor de ținut nici acest tip de post.

Zîmbetul și rezerva ponderantă a Părintelui trimiteau către realitatea cumpătării, așa cum este aceasta înțeleasă la un prim nivel în interiorul creștinismului. Cumpătarea înseamnă înfrînare și trimite către capacitatea de a-ți pune frîne, de a te limita. În greacă îi spune enkrateia și se traduce prin „a fi în putere”. Este vorba despre efortul de voință pe care îl depunem atunci cînd vrem să ne abținem de la a face ceva. În tradiția Sfinților Părinți ai Bisericii, înfrînarea are de-a face cu lupta împotriva patimilor, adică a tot ceea ce afectează autonomia și libertatea interioară a celui care caută să aibă o relație conștientă cu el însuși și cu Dumnezeu. Sfîntul Vasile cel Mare considera că înfrînarea este „începutul vieții duhovnicești” și că aceasta ne însoțește pînă în momentul în care ne despătimim, ne eliberăm de dorințele care ne fisurează independența, atingînd starea de apateia.

Ponderarea pe care o primeam de la Părintele meu venea și din conștiința faptului că înfrînarea pune presiune pe ceea ce ține sub control și că asta va avea ca efect creșterea dorinței. În termeni psihanalitici, ceea ce reprimi tinde să se întoarcă în forță. Este nevoie, de aceea, de echilibru, de temperanță, de moderație. Mai cu seamă atunci cînd ești luat pe sus de entuziasmul începătorului.

Sfîntul Sofronie Saharov povestea că unii dintre cei care veneau pe Sfîntul Munte Athos pentru a alege calea monahală se mirau de faptul că nu erau supuși de la început posturilor aspre. Cînd întrebau mirați de ce se întîmplă acest lucru, li se explica faptul că stomacul lor, obișnuit pînă atunci să consume mai mult, pe măsura muncilor fizice pe care le făceau în lume, nu ar face față cu bine unei înfometări. Că cel mai probabi ar face o gastrită, un ulcer, că ar fi nevoiți să părăsească mănăstirea pentru a primi îngrijiri medicale și că, astfel, ar rata scopul pentru care au venit, trăirea unei vieți monahale.

Este vorba, iarăși, despre temperanță, echilibru și moderație. Adică despre un alt tip de cumpătare, căreia în spațiul Greciei Antice i se spunea sophrosyne și pe care literatura patristică a preluat-o pentru a desemna o minte sănătoasă, întreagă, echilibrată, curățită. Potrivit Părinților Bisericii, acest fel de a fi întreg, curat, echilibrat nu poate fi accesat decît prin exercițiul înfrînării dorințelor, al reținerii impulsurilor, al despătimirii. În interiorul creștinismului, model pentru această cumpătare înțeleasă ca echilibru, integritate și curăție este Maica Domnului. Ea este supranumită „Preacurata”, fiind imagine a curăției ontologice, adică a integralității și a integrității, a eliberării de sub mrejele condiționante ale oricărei patimi. Această cumpătare, înțeleasă ca temperanță și curăție, se manifestă ca deplinătate a înțelepciunii, ca bună cumpănire, ca atingere a echilibrului între trup și suflet și ca realizare a relației fluide și continue între om și Dumnezeu. Ea este cea care îi permitea Părintelui să vadă mai mult, să mă îndrume dintr-o poziție echilibrată, să mă ferească de dezechilibrele ulterioare pe care entuziasmul meu le-ar fi putut provoca.

De la evlavie la erezie

Despre cumpătare ca bună-cumpănire se mai vorbește într-un mod particular. Este vorba despre unul dintre locurile comune ale discursului cotidian al Bisericii, care cel mai adesea este prost înțeles: evlavia. Evlavia credincioșilor, atitudini evlavioase, să citim cu evlavie, cereri pline de evlavie, rugăciune evlavioasă. De cele mai multe ori această evlavie este înțeleasă într-o cheie emoțională. Acolo unde este menționată evlavia apare și imaginea unei persoane reținute, care pare a cultiva patologia timidității. Un fel de sfiiciune autoconstrîngătoare, care amintește precum un ecou îndepărtat de cumpătarea înțeleasă ca înfrînare. Însă una este să lupți cu propriul egocentrism, alta este să pozezi în personaj sfios. Or, tonul evlavios este popularizat ca rostire sereno-mătăsoasă. Ca și cum atunci cînd sîntem invitați să citim cu evlavie, ochiul trebuie să lăcrimează discret, buza trebuie să tremure reținut.

Cuvîntul „evlavie” vine din grecescul evlaveia care poate fi tradus ca „bună cumpănire”. În mitologia greacă, Eulabeia era zeiță a precauției, a circumspecției și a discreției. Atît cuvîntul, cît și zeița trimit către buna cîntărire, buna cumpănire a sensului unei situații, al unei întîmplări, al unui context sau al unui text. A citi cu evlavie înseamnă a cumpăni bine sensul celor spuse în cele scrise. A nu te grăbi să decizi într-o direcție sau alta. A nu te pripi să înclini talerul interpretării către unul dintre sensurile implicate. Ci, mai degrabă, a ține cont de toate sensurile implicate, în proporția cuvenită acestora. Atitudinea evlavioasă este atitudinea cumpănită și cumpătată. Cea care evită extremele alternativelor.

Însă nu ar trebui ca de aici să înțelegem că în cazul creștinismului ar fi vorba despre o religie conformistă, călduță și împăciuitoristă. Ci, mai degrabă, în cazul lui este vorba despre luciditatea de a alege radicalismul măsurii juste, al centrării, al mijlocului care își recuperează extremele. De pildă, învățăturile de credință ale creștinismului sînt toate formulate antinomic. Hristos este și Om, și Dumnezeu, nu doar om sau doar Dumnezeu. Mai mult, cele două firi ale lui Hristos, cea umană și cea divină, sînt făcute cunoscute nouă atît în chip neamestecat, cît și în chip indivizibil. A citi cu evlavie înseamnă a citi în cheie antinomică, a bine-cumpăni toate sensurile prezente și a nu le pierde pe nici unul dintre ele pe drumul înțelegerii, alegîndu-l pe unul sau pe altul. Lectura care alege îi este proprie ereziei, căci „erezie” vine din grecescul airesis, care înseamnă „alegere”. Acesteia îi este proprie atît opțiunea pentru doar unul dintre sensurile implicate, cît și întreaga pleiadă de probleme care decurge din această decizie.

Mai departe, se poate vorbi despre comportamentul evlavios ca despre unul care este la rîndul lui cumpătat în cheie antinomică. Pentru creștin, adică pentru cel care țintește comuniunea cu Dumnezeu și deslușirea din ce în ce mai clară a prezenței Acestuia în propria viață, orice gest, orice fapt poartă o dublă semnătură. Într-una dintre minunatele sale cărți, Taina iubirii, Paul Evdokimov spunea că „Dumnezeu lucrează, iar omul transpiră”. Autorul Corpusului Areopagitic și-a asumat o pseudonimie cel mai probabil din conștiința faptului că nu poate pune semnătura auctorială pe o învățătură care nu vine de la el și pe care el doar o transmite – „Dacă cele spuse sînt drepte și am reușit să ne atingem cu înțelegerea de cele dumnezeiești, lucrul trebuie atribuit Cauzei tuturor, care ne-a dăruit întîi să grăim despre El, apoi să grăim bine” (Numele Divine, XIII, 4). Ambele exemple vorbesc despre atitudinea bine cumpănită a celui care înțelege că nu este singur în ceea ce face. Că este asistat, inspirat, susținut de Altcineva.

Altfel spus, cumpătarea înțeleasă ca evlavie ne învață atît să ne asumăm prezența în lume și în ceea ce facem, cît și să fim mereu conștienți că nu am fost de unii singuri, că altcineva mai mare, optimul nostru, îngerul păzitor, daimonul, Sinele sau Dumnezeu a fost alături de noi. Astfel, discreția noastră nu va fi un simptom al unui complex de inferioritate, ci o manifestare a transparenței care lasă să se vadă că Altcineva trudește pe lîngă noi și mai discret, și mai suplu.

Andrei Găitănaru este psihoterapeut și publicist.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.