Retragerea urgentă a filmului Pe aripile vîntului de pe platforma HBO, în vederea „contextualizării”. Decizia grupului L’Oréal de a înlătura, din descrierea produselor sale cosmetice, sintagma „efect de albire”. Hotărîrea luată de The New York Times de a scrie, de acum încolo, cu majusculă cuvîntul „negru”. Ieșirea în public a producătoarei serialului Friends, la 16 ani de la finalul serialului, pentru a-și pune în mod public „cenușă în cap” pentru că serialul nu a avut în distribuție „diversitate”.

În siajul protestelor de amploare care au avut loc după uciderea lui George Floyd, din 25 mai, sub spectrul corectitudinii politice au apărut tot felul de asemenea decizii exaltate. Sînt ele de bun augur – în ideea susținerii nobile a cauzei combaterii rasismului – sau, din contra, anunță o societate dominată de frică în care cei mai iuți de minte se grăbesc să urce pe val, erijîndu-se în cavaleri ai dreptății?

Pe 7 iulie, revista Harper’s publica o scrisoare deschisă, semnată de 150 de personalități, scriitori, profesori, jurnaliști, istorici, care atrăgeau atenția asupra apariției unui „conformism ideologic”. Semnatarii acuzau îngrădirea libertății de opinie și apariția fenomenului cenzurii în virtutea unei crescute intoleranțe pentru diversitatea ideilor – redactori concediați din cauza publicării unor articole cu subiect „controversat”, jurnaliști cărora le este interzis să scrie despre „anumite” subiecte, profesori luați în vizor pentru că citează „anumite” opere literare. Restricția dezbaterii, susțin cei 150, slăbește democrația și nu servește unui scop nobil. Din contra – „să combați ideile nocive înseamnă să le expui, să aduci argumente astfel încît să poți convinge. Dar nu o poți face prin reducerea la tăcere, sperînd că astfel ele vor dispărea”.

Ce se întîmplă așadar într-o societate în care instrumentele corectitudinii politice, menite să țină în frîu extremismele, devin ele însele extremiste? Mai ajută cauzele reale în care se implică sau, dimpotrivă, provocînd un efect de recul, ajung să se discrediteze, trăgînd după sine și principiile nobile pe care se presupune că ar fi trebuit să le protejeze?

Ilustrație de Ion BARBU