Convorbiri cu Goethe

Johann Peter ECKERMANN
Publicat în Dilema Veche nr. 884 din 18 - 24 martie 2021
Convorbiri cu Goethe jpeg

„Pe vremea aceea am auzit pentru întîia oară de numele lui Goethe, procurîndu-mi, pentru început, un volum din poeziile sale. Am citit și am răscitit cîntecele lui, simțind o încîntare pentru care nu găsesc cuvinte ca să o descriu. Mi se părea că abia atunci începeam să mă trezesc și să devin cu adevărat conștient și că în cîntecele acelea se oglindeau toate simțămintele mele, simțăminte care pînă acum îmi erau necunoscute. În afară de asta, nu mă loveam de nimic care să-mi fi părut straniu sau savant în așa măsură încît capacitatea mea omenească de a gîndi și de a simți să nu-l fi putut înțelege și nu întîlneam nicăieri nume de zeități străine și învechite al căror tîlc să nu-l fi cunoscut. Găseam, dimpotrivă, inima omenească și toate năzuințele ei, cu fericirile și durerile ei, găseam întreaga fire germanică limpede ca lumina zilei, precum și o realitate pură înfățișată într-o blîndă transfigurare.

Săptămîni și luni în șir am trăit în lumea acestor cîntece. Apoi, am izbutit să capăt Wilhelm Meister, după aceea biografia lui și, în cele din urmă, operele sale dramatice. Pe Faust, însă, ale cărui hăuri ale naturii și stricăciunii omenești mă făceau la început să mă înspăimînt, dar a cărui fire plină de tîlcuri și de taine mă atrăgea necontenit, îl citeam neabătut în zilele de sărbătoare. Admirația și dragostea mea creșteau cu fiece zi; nopți și zile întregi zăboveam copleșit citind aceste opere; ajunsesem să nu mai gîndesc și să nu mai vorbesc despre nimic altceva decît despre Goethe.”

„Am continuat să-l citesc pe Schubart, mi-a spus astăzi Goethe; e, fără îndoială, un om de seamă și, dacă interpretezi pe limba ta cele scrise, găsești multe lucruri excelente. Teza principală a cărții sale e să arate că există, în afara filozofiei, și un alt criteriu de judecată, și anume acela al bunului-simț, și că arta și știința au înflorit, independent de filozofie, cel mai bine acolo unde forțele naturale omenești s-au putut desfășura cît mai liber. Aceasta înseamnă cu adevărat a da apă la moara noastră. Întrucît mă privește, am căutat întotdeauna să nu mă las prins în mrejele filozofiei, punctul de vedere al bunului-simț fiind și al meu, așa că Schubart confirmă ceea ce am spus și am făcut o viață întreagă.

Ceea ce nu-mi place la el e că unele lucruri le cunoaște mai bine decît le exprimă și că, prin urmare, nu procedează totdeauna absolut corect. Și el, la fel ca Hegel, amestecă religia creștină cu filozofia, deși ea n-are ce căuta acolo. Religia creștină este o înjghebare puternică, de sine stătătoare, care a ajutat mereu, într-o epocă sau alta, omenirea decăzută și suferindă să se ridice. Și, odată ce-i recunoaștem această influență, înseamnă că stă deasupra filozofiei și n-are nevoie de sprijinul acesteia. Tot așa, nici filozoful n-are nevoie de autoritatea religiei pentru a putea dovedi anumite învățături, cum e, de pildă, aceea a continuității eterne. Omul e bine să creadă în nemurire; el are dreptul acesta, care corespunde firii lui, după cum e îndreptățit să se bizuie și pe făgăduieli religioase. Cînd însă filozoful încearcă să scoată dovada nemuririi sufletului nostru dintr-o legendă, lucrul acesta e neconvingător și nu înseamnă mare lucru. Convingerea continuității noastre izvorăște, după mine, din noțiunea de activitate; căci, dacă sînt neîncetat activ pînă la sfîrșitul vieții mele, și natura are obligația să-mi hărăzească o altă formă de existență dacă cea de față nu mai e în stare să-mi satisfacă spiritul.

Am simțit cum, la auzul acestor cuvinte, inima îmi zvîcnește de admirație și iubire.

Niciodată, mi-am spus, n-a fost exprimată o învățătură care să îmboldească la fapte mari mai mult decît aceasta. Căci unde e omul care să nu vrea să stăruie și să activeze neobosit pînă la sfîrșitul zilelor sale cînd găsește în această stăruință chezășia unei vieți veșnice?”

(traducere de Lazăr Iliescu, Editura pentru Literatură Universală, 1965)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.