Cetăţeni morţi, strigoi, stafii şi de alte naţionalităţi

Publicat în Dilema Veche nr. 666 din 24-30 noiembrie 2016
Cetăţeni morţi, strigoi, stafii şi de alte naţionalităţi jpeg

În momentul în care am început să lucrez la O istorie secretă a Țării Vampirilor, o trilogie fantastică ce își propune să redescopere și să recicleze personaje și povești din mitologia românească, și m-am scufundat în toată această lume fabuloasă a credințelor și superstițiilor populare, mi-am dat seama ce le deosebește de credințele altor popoare – un simț al umorului remarcabil. Oamenii din timpurile vechi încercau să-și explice anumite fenomene și întîmplări supranaturale prin analogii și comparații cu lucrurile cunoscute din viața lor reală și sfîrșeau prin a nu le lua în serios pînă la capăt sau a prin a face haz de necaz, pentru a mai îmblînzi un rău fără chip și nume. Sau găseau diferite „remedii naturiste“ împotriva lor care funcționau ori ba, după caz. De altfel, toată mitologia românească per ansamblu funcționează după regulile și rînduielile satului românesc autentic (incluzînd tipologiile oamenilor din sat), după bunul mers al treburilor în gospodăria tradițională. Spre deosebire de nordici, unde tot ce e întunecat rămîne întunecat și de nepătruns, prin urmare înspăimîntător, în credințele noastre există întotdeauna o fărîmă de lumină și de speranță că nu-i dracul chiar atît de negru. De pildă, aproape toate duhurile din „a doua viață“ sau din viața de după moarte pot fi, la o adică, luate în rîs, păcălite și alungate prin diferite vicleșuguri. Însăși cumplita Moarte. Se spune că, la începuturi, Moartea „se vedea ca orice om“, adică oricine o putea recunoaște pe stradă și arăta cu degetul – „Ia uite, Moartea!“ Iată cît de amuzantă este o descriere a ei: „Era o babă hîdă și urîtă și slabă, de i se puteau număra coastele și i se vedeau toate ciolanele. Ochii îi erau duși în vîrful capului, dinții erau mari și ieșiți în afară, iar fața îi era scofîlcită și smochinită, ca o prună uscată. Avea degete lungi și subțiri și coasă în spinare“ (Marcel Olinescu, Mitologie românească). De multe ori era privită ca un funcționar oarecare, ce umbla cu coasa ei dintr-un sat în altul, doar ca să-și facă datoria. Și pentru că nu erau atîția oameni ca în zilele noastre, nici nu se grăbea prea tare. Așa că avea vreme să stea la taclale cu cei pe care trebuia să-i secere, iar aceștia profitau de aceste scurte momente de răgaz ale Morții ca să o păcălească și să-și amîne sfîrșitul. Unii o făceau din vorbe pe Moarte, alții mai voinici apeleau la forța fizică, adică o prindeau și o încuiau undeva și atunci nu mai murea nimeni. Un caz celebru este cel al lui Ivan Turbincă. Se povestește că, odată, un mocan a avut îndrăzneala de a-i fura coasa și de a o ascunde, așa că biata Moarte se pare că a șomat multă vreme. Atunci, Dumnezeu a luat hotărîrea de a o face pe Moarte nevăzută, ca să o protejeze de fapt de atacurile împotriva ei ale oamenilor. Țăranul român era conștient de faptul că moartea este, de fapt, o întîmplare inevitabilă și firească, în fond, însă toate aceste snoave și povești au un rol de a înlesni acceptarea condiției umane.

Totodată, oamenii vechi știau ziua și ceasul în care vor muri și nici asta n-a fost bine. Pentru că deveneau leneși și nu mai munceau nimic, în așteptarea Morții. Își puneau întrebări de genul „Ce rost are să mai lucrez pămîntul dacă peste doi ani tot o să mor?“ Așadar, tot „de sus“ s-a luat decizia ca moartea să fie neprevăzută.

Cît de afurisiți sînt strigoii (dar mai ales strigoaicele)?

Strigoii (sau moroii) sînt de două feluri – cei născuți strigoi și cei care devin strigoi după moarte. Primii se nasc ca orice copii, însă îi poți recunoaște după tichia sau căița pe care o poartă pe cap, uneori după cămașa de pe trup (adică se nasc îmbrăcați). Se spune că, dacă o femeie însărcinată a băut „o apă necurată în care și-a lăsat un drac balele“, copilul ei se va naște strigoi. Strigoii se mai nasc și din copii nebotezați sau uciși de mama lor sau chiar din copiii care nu au fost crescuți cum trebuie (așadar: „Sandi, să asculți pe mămica!“). Apoi, tot strigoi sînt sufletele morților care părăsesc trupurile și ies noaptea din cimitire. „Strigoii au coadă, adică șira spinării le e prelungită în formă de coadă acoperită cu păr. Ei mai au picioare de cal, mîini păroase și gură largă de căpcăun“ (Marcel Olinescu, Mitologie românească).

Ca să nu se prefacă în strigoi după moarte, celor bănuiți că ar fi în stare de așa ceva, la înmormîntare, li se vîră tămîie în orice deschizătură a trupului, „ca să nu poată intra Dracul în ei și să le poruncească“ sau „li se pune un băț, ca să nu se poată ridica din mormînt“. Dacă toate aceste lucruri nu funcționează, mai rămîne o ultimă metodă care nu dă greș, cea cu țărușul înfipt în cap sau în inimă. Se pare că strigoii au o viață a lor nocturnă, trăiesc în cupluri și se înmulțesc, ca oamenii. Asta pe lîngă rolul lor principal de strigoi – cel de a speria lumea și de a se ține de blestemății. Însă și mai afurisite sînt, de fapt, strigoaicele și remarcăm aici o privire critică la adresa femeii din comunitățile rurale ale secolelor trecute (cu alte cuvinte, dacă își vîră dracul coada, e clar că o femeie a avut și ea un amestec). Așadar, strigoaicele vin noaptea și vor să facă dragoste cu cei vii (iar aceștia se pare că n-au nimic împotrivă, doar că, la final, strigoaicele le mai sug și sîngele, de aici confuzia care există în credințele noastre între strigoi și vampiri). După care iau roua de pe ierburi și pot opri chiar și ploile. De strigoi te ferești miruind și ungînd toate lucrurile din casă cu usturoi.

Se mai spune că strigoii se strîng în fiecare noapte cu lună nouă la hotarul satului și ajung aici călare pe mături, pe corciove sau pe lopeți. Se încinge o păruială în toată regula, strigoii se ciomăgesc între ei pînă spre dimineață, folosind melițe pe post de arme. Probabil că își reglează niște conturi între ei sau pur și simplu se eliberează de energia negativă. Se povestește că un bărbat care bănuia că femeia lui ar fi strigoaică a urmărit-o într-o noapte pînă la hotar și a participat la bătaie, profitînd de toată învălmășeala aceea de spirite necurate ca să-și păruiască bine nevasta. A doua zi, a întîlnit pe ulițele satului multe femei lovite și oblojite. O morală de genul „ai grijă cu cine te însori“ nu există – după cum ți-o fi norocul, poți să scapi de dracul și să dai de tac-su.

Și apropo de draci, tot strigoaicele, în preajma unor sărbători precum Paștele și Sfîntul Gheorghe, se bat și cu ei. Fac un foc mare și joacă, iar dracii vin și nu le dau pace, însă ele îi împung cu țepoiul și le dau cu lopata în cap. În concluzie, strigoii sînt niște bătăuși fără pereche și pot rezolva prin violență multe dintre problemele din lumea rurală veche.

Spre deosebire de strigoi, stafiile sînt de obicei binevoitoare, chiar dacă nu par. „Stafia sau stahia este duhul unui mort, care rămîne legat de locul unde și-a sfîrșit viața, ca un fel de păzitor sau de știmă a lui“ (Marcel Olinescu, Mitologie românească). Așadar, stafia poate fi un soi de păzitor, un duh ocrotitor care sperie duhurile rele și străinii. Se spune că oamenii își caută singuri cîte o stafie ocrotitoare pentru casele pe care le construiesc. Exista obiceiul ca pietrarii să fure umbra cuiva, adică să ia măsurile umbrei cu o trestie pe care o îngroapă, mai apoi, la baza construcției. Omul cu umbra furată mai trăiește doar 40 de zile, după care devine stafia acelei case, duhul ei păzitor. Cei care consideră gestul meșterului Manole, de a-și zidi nevasta în zidul mînăstirii, drept absurd și nejustificat ar trebui să țină cont de toate aceste credințe și obiceiuri mai vechi decît legenda în sine. În trecut, se căuta mai cu seamă să se ia măsuri oamenilor pe care îi chema Oprea sau Stan (Stanca, dacă era femeie), căci de frica lui Stan sau a Stancăi stăteau duhurile rele departe de casa respectivă. Prin urmare, dacă vă numiți Stan, Oprea sau Stanca, păziți-vă umbrele, nu se știe niciodată!

Stafiile sînt îmbrăcate în giulgiuri albe, roșii, negre sau galbene, așa că sînt ușor de recunoscut. Țăranii români cred că toate aceste spirite au aceleași nevoi și trebuințe ca oamenii în viață. Adică țin sfaturi și fac petreceri, ca să se mai și distreze. De pildă, stafiile se adună în casele vechi, părăginite, în cele unde s-au petrecut lucruri suspecte, precum crime și sinucideri, sau prin cimitire. În casele părăsite se strîng stafiile cărora li s-au dărîmat casele și nu mai au ce păzi. Dacă și de acolo sînt alungate, se supără și bîntuie de colo-colo. Însă cea mai mare răutate pe care o poate face o stafie e spaima.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.