La începutul acestui an, Ministerul Sănătăţii a înfiinţat un Centru operaţional la care atît pacienţii, cît şi cadrele medicale pot apela pentru a semnala disfuncţiile din sistemul de sănătate. Departe de fi o "vînătoare de vrăjitoare" sau "o ureche pentru delaţiuni şi acuze" " după cum a declarat dl ministru Ion Bazac la inaugurare ", Centrul "Ce te doare?" îşi propune să afle experienţe, nemulţumiri, nereguli, simple întrebări sau cazuri reale şi consistente. Cum un umăr pe care să plîngi face uneori cît o mie de cuvinte, la numai o lună de la lansare, prin intermediul unei linii verzi (0800800885) şi a unei adrese de e-mail ([email protected]), au fost centralizate aproximativ 2400 de mesaje, 60% dintre acestea fiind trimise de pacienţi. Deşi există şi cazuri mai caraghioase de genul "mi-am uitat actele în spitalul X. Cum aş putea să le recuperez?", majoritatea apelurilor vizează problemele din asigurarea asistenţei medicale, cum ar fi întîrzierea ambulanţelor, echipamentele vechi şi nefuncţionale, prezumtive cazuri de malpraxis, conduita medicilor, supravegherea deficitară a bolnavilor aflaţi sub tratament în spitale, lipsa medicamentelor etc. Personalul medical, pe de altă parte, comentează lipsa posturilor, dotările insuficiente, relaţia cu superiorii, salariile mici sau sumele pe care medicii le primesc de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. "Ce te doare?" se doreşte a fi un proiect pe termen lung pentru a oferi permanent o imagine a sistemului medical; odată întregistrate, toate telefoanele şi mesajele vor fi direcţionate către compartimentele specializate din cadrul ministerului, pentru a fi investigate sau integrate în măsuri şi programe de îmbunătăţire a sistemului de sănătate. Ce ne dorim noi, pacienţii? Evident, să nu trebuiască să înghiţim o nouă gogoaşă ministerială şi " pînă la proba contrarie, care să ne schimbe percepţia asupra unui sistem pe care îl observăm abia cînd începe să lucreze împotriva noastră " să ni se respecte dreptul la o mică doză de scepticism. În definitiv, vorbim de un sistem pe care însuşi dl ministru îl caracterizează ca "unul dintre cele mai puţin reformate, la fel de închistat ca în 1989", în centrul căruia, în anul european 2009, pacientul încă nu există.Ne doare conduita medicilor"După ce am fost condusă în blocul operator, am fost lăsată să aştept într-un cabinet în care asistentele fumau. N-am îndrăznit să le spun că ar fi indicat, poate, să se abţină într-un mediu care ar trebui să fie septic, prin care circulă pacienţi operaţi sau care urmează să intre în operaţie. Mi s-a făcut însă frig şi le-am rugat să închidă geamul. Una dintre ele mi-a spus nervoasă: