„Cărțile nu pot fi înlocuite ca un banal televizor” - interviu cu Amilin-Teodora MITU

Publicat în Dilema Veche nr. 856 din 3 - 9 septembrie 2020
„În stare de bine”, donații pentru laboratoare și spitale, școli de vară pentru elevi jpeg

Care sînt primele tale amintiri legate de cărți? Și despre ce cărți e vorba?

Sînt sigură că mama îmi citește de cînd sînt bebeluș, dar eu nu îmi amintesc din această perioadă decît poveștile celor dragi. Totuși, primele mele amintiri despre cărți (nu povești de-ale altora) sînt legate de primele zile de grădiniță, cînd doamna ne citea din cărți groase, cu scris mare, frumos, ilustrate și cu coperte colorate; aici am descoperit Cei trei purceluși, Scufița Roșie și Cenușăreasa, iar mai tîrziu fabule (ulterior am aflat că se numesc așa; pe atunci eram fascinată de animale, păsări, întîmplări și cît de tare ne asemănăm). Unele texte erau însoțite de pagini de colorat: puține litere, multe desene mari care îmi așteptau mîna să se joace prin poveste. Toate m-au pregătit pentru următorul capitol: descoperirea de una singură a secretelor din literele tot mai mici ale cărților.

Le primești cadou, mergi la librărie să le cumperi?

De obicei, mă duc prin librării, mă uit la titluri, citesc rapid descrierea de pe spate. Uneori refuz să-mi cumpăr alte cărți (am deja încă multe cumpărate care mă așteaptă răbdătoare), dar există și momente cînd mă las sedusă de un titlu sau de un autor îndrăgit care-mi șoptește: „Citește-mă!“ și nu pot rezista și o rog pe mama să mi-o/mi-l cumpere; imediat mă simt captivată de orice titlu „select“ sau interesant pe care-l consider oglinda cărții (de exemplu, Trandafirii din Mexic de Pam Munoz Ryan, Familia Penderwick de Jeanne Birdsall). La o simplă privire asupra titlului, ele îmi devin simpatice sau antipatice. Tot la librărie mă opresc după ce aflu de la „Incubatorul de lectură“ despre o carte interesantă pe care nu o am în bibliotecă: Muzici și faze de Ovidiu Verdeș sau Vulpea albastră de Sjón). Alteori primesc cadou cărți și imediat mă simt atrasă de ele pentru că vin de la persoane dragi și vreau să le descopăr. Sînt povești care conțin povești.

Care e cartea care te-a marcat cel mai tare pînă acum și de ce?

Obligată fiind să stau în casă, să nu mă mai întîlnesc cu colegii, Jurnalul Annei Frank m-a ajutat să supraviețuiesc. Mi s-a părut o nebunie cînd Anna, nemaivăzînd bine, s-a dus la oftalmolog deghizată. A fost o nebunie provocată de naziști. Avem multe de învățat din acest rău.

Cum împaci lecturile de școală și lecturile de plăcere?

Lecturile de la/pentru școală ar trebui să fie cît de scurte posibil, iar cele de plăcere cît mai lungi pentru a avea timp să le savurez pentru că știu să mă captiveze și au un atu: le-am ales EU. Cele pentru școală sînt obligatorii, paleta e restrînsă. Cînd devin interesante mă invită la o lectură a întregului: atunci se schimbă totul și corvoada se transformă în magie. Astfel l-am descoperit pe David Williams (Băiatul miliardar, Bunicuța hoțomană, Domnul Sconcs și Mătușica îngrozitoare). Trebuie răbdare și curiozitate, dar și multă bunăvoință.

Cum arată biblioteca ta?

În biblioteca mea e mult prea multă ordine acum. De cînd cu pandemia, mama mi-a aranjat cărțile alfabetic. Pare o altă bibliotecă. Înainte știam exact unde sînt cărțile mele de suflet, cărțile erau ordonate după preferințe: pe centru – pentru că acolo ajungeam cel mai bine – Harry Potter de J.K. Rowling (toate cele opt volume), Roald Dahl, Alex Moldovanu, Ana Alfianu, Jurnalul Annei Frank etc. Acum trebuie să caut și descopăr mereu alte provocări.

Le împrumuți colegilor cărți? Le pui condiții de a ți le înapoia în bună stare?

Nu toți colegii mei sînt pasionati de cărți. Uneori îi surprind cu detalii, iar atunci cînd devin doritori, le împrumut din cărțile mele. Alteori, cînd știu că își doresc o carte, le-o ofer de ziua lor. De cîte ori le împrumut una, îi rog să mi-o înapoieze în starea în care au primit-o sau îi atenționez să nu mi-o rupă.

Dacă ar trebui să te muți ce cărți ai lua cu tine în bagaj?

Dacă ar trebui să mă mut, aș lua în bagaj o parte din cărțile citite. În funcție de starea mea și de așteptări, aș alege și alte titluri provocatoare. Cu siguranță, aș strecura în valiză Trandafirii din Mexic,  Harry Potter,  Stăpînul inelelor sau Casa secretelor. În rest, lista rămîne deschisă.

La ce ai renunța pentru o carte?

Dacă mi-o doresc tare (cum a fost cazul unei enciclopedii), pot renunța la multe, chiar la un Lego, o altă pasiune.

Crezi că există o viață a cărților sau sînt doar niște obiecte de hîrtie și le putem oricînd înlocui?

Cărțile nu sînt doar niște obiecte din hîrtie, și ele trăiesc și respiră prin personaje. Ele nu pot fi înlocuite (ca un banal televizor) deoarece sînt singurele obiecte cu două vieți: prima o dobîndesc cînd sînt scrise, duse la tipografie, ilustrate, editate și citite. A doua viață e legată de în­tîmplările  personajelor, locurile pe unde te plimbi împreună cu personajele. Sînt acele vieți care te ajută să te descoperi, te modelează și te ajută (chiar și în pandemie).

Amilin-Teodora Mitu are 11 ani și este elevă la Școala Gimnazială „Grigore Hagiu“ din Tîrgu Bujor.

interviu de Ana Maria SANDU 

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.