Apele tulburi din acvariu

Publicat în Dilema Veche nr. 753 din 26 iulie – 1 august 2018
Apele tulburi din acvariu jpeg

O mare dintr-un marker negru, schiţată simplu, cu cîteva volute, pe un perete alb. Două perechi de mîini în aer, o minge între ele, un joc de volei în apă. Puţin mai încolo, tot pe apă, un zmeu (caut pe net, aflu că sportul nautic denumit kitesurfing este unul dintre cele mai scumpe, e „exclusivist“: ai nevoie de un anumit echipament şi de cursuri costisitoare, cu un specialist). Pe aceeaşi mare din linia marker-ului, nu departe de zmeu, alte mîini în aer: încearcă să se ţină la suprafaţă, se întrezăresc capete pe jumătate. Între ele, urma unei bărci de salvare. Totul stă să se scufunde (nu mai e nevoie de Internet de data aceasta, îmi amintesc pe loc de cea mai recentă poveste dintr-un şir lung, nava Aquarius cu 629 de migranţi, nedorită pentru un timp de nimeni). Sub acest desen semnat de Dan Perjovschi în 2017 şi refăcut chiar acum la Rijeka, în Labin Industrial Biennial, iată şi titlul lui: Same sea. Aceeaşi mare.

Am trăit cu o mare a mea în artă. Referinţa botticelliană din Naşterea lui Venus mi-a fost mult timp atotcuprinzătoare: m-am reflectat în albastrul-verde serafic al mării din care răsărea Zeiţa Frumuseţii. Alături de Botticelli, valurile lui Hokusai s-au perindat în miniaturi sub ochii mei, la fel Apa lui Arcimboldo, apa-lipsă din naturile moarte cu peşti eşuaţi moale pe o tavă, amurgul reflectat în mare la Monet, Moby Dick, ochiul atît de uman al monstrului marin de pe plaja lui Fellini în La Dolce Vita, apa artificial-agitată din Casanova al aceluiași regizor, apele domesticite din numeroasele proiectele water-based de land art semnate Christo şi Jeanne-Claude, un cuplu al artei contemporane care speculează absolut genial absurdul.

t dscn1186 JPG jpeg

Mult mai recent, mi-am întors privirea către clasici, ale căror tablouri în care apa are un rol esenţial sînt atît de actuale. Corabia nebunilor de Hieronymus Bosch şi Pluta Meduzei de Théodore Géricault. O corabie mică, disfuncţională, o mînă de oameni – umanitatea în acţiune, niciodată nu ajunge la mal, pluteşte continuu: o alegorie prezentă în Republica lui Platon, stultifera navis pe care Michel Foucault o privește atent în Istoria nebuniei în epoca clasică. Tabloul captează imaginația fără limite a lui Bosch şi umorul cu care el reuşeşte să-şi surprindă mereu personajele la limita grotescului. Pluta Meduzei, în schimb, are dramatismul romantismului, umorul lipseşte cu desăvîrşire. Pluta în derivă e un cîmp de luptă crud, cu încăierări şi lupte pentru supravieţuire, o umanitate pierdută şi scene de canibalism. Corabia nebunilor e lumea ta şi a mea, iar Pluta Meduzei e – deşi ştim că la originea tabloului se află o poveste reală, naufragiul fregatei franceze Meduza, care transporta 400 de colonişti în Senegal –, aceeaşi lume şi reacţiile ei în condiţii critice. Deseori, orice fărîmă de umanitate dispare.

Marea lui Dan Perjovschi trezeşte conştiinţa unei priviri duble: dincolo de cartea poştală de pe Instagram cu o mare spectaculoasă de pe o insulă exotică, e marea speranţei, e marea pe care o traversezi în căutarea unui teritoriu primitor, fără conflict politic, fără război, e marea bărcilor cu refugiați, marea morţii copilului sirian Alan Kurdi, marea precară a hranei zilnice, marea din cinicul parc de distracții Dismaland creat de Banksy. E o mare pe care un alt artist român, Teodor Graur, o reprezintă în lucrările lui, a bărcii pe uscat, un adevărat kit de supravieţuire în abstract, ironic, în absenţa apei: La Nave Romania (1997, Veneţia). Acelaşi artist, în 2013, reprezintă același uscat în Aquarium, un simulacru de acvariu pentru un peşte de sticlă multicolor, un bibelou de pe televizoarele de altădată.

În artă, apa problematizată merită privită în detaliu. O regăsim în multe contexte contemporane. Alfredo Jaar, invitat în 2013 să reprezinte Chile la Bienala de artă de la Veneţia, creează o instalaţie vie: Venezia, Venezia este macheta Grădinilor veneţiene, cu fiecare pavilion de artă în parte. La intervale regulate de timp, Veneţia se scufundă încet şi apoi reapare din adîncuri. Pe acelaşi fundal, ne amintim de o fotografie iconică: valoroasele pînze ale lui Robert Rauschenberg sosesc pe o barcă la Veneţia în 1964, an în care artistul cîştigă Leul de Aur la Bienală. Bienala de la Veneţia îţi aminteşte de fiecare dată că gestul artistic e unul fragil, că „Marea Artă“ naufragiază în cel mai impropriu, umed loc.

Apa trebuie să unească, la fel ca în proiectul artistei Ayşe Erkmen, care, la Münster, în 2017, transformă un rîu într-un pod de apă. La fel, apa trebuie să rămînă un bun public și accesibil, ca în instalaţia permanentă, din oţel inoxidabil, a lui Stefano Boccalini, în Brescia. Arta contemporană trebuie să știe să critice, cu prețul cenzurii, așa cum o face artistul și activistul Nut Brother, care zilele acestea a protestat împotriva poluării apelor din cauza masivei industrializări într-o provincie din China. Într-o lume a obsesiei pentru peisaj în fotografie, hai să vedem și dincolo de răsărituri și apusuri poetice la malul mării: apa are poveștile ei crude, e de-ajuns să citești ultimele știri. Sîntem cu toții într-un mare acvariu. 

Daria Ghiu este critic de artă.

Foto: Ioana Epure

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.