„...a fost, moralmente vorbind, vinovat” - interviu cu Marta PETREU

Publicat în Dilema Veche nr. 385 din 30 iunie - 6 iulie 2011
„   a fost, moralmente vorbind, vinovat”   interviu cu Marta PETREU jpeg

- interviu cu Marta PETREU -

Cioran, în Ţara mea şi în scrisorile către prieteni (Arşavir Acterian, de pildă), s-a dezis de textele naţionaliste şi pro-hitleriste scrise în tinereţe. Cum se împacă dezicerile lui cu unele însemnări din Caiete, cum ar fi cea din 1964: „Mă gîndesc la greşelile mele din trecut, şi nu pot să le regret. Ar însemna să-mi calc în picioare tinereţea, iar eu nu pot face asta.“? 

Există texte de-ale lui Cioran din 1941, deci de dinainte de Ţara mea (care e un text ceva mai tîrziu), în care se vede că şi-a abandonat ideile legionaroid-revoluţionare.  

Ca să răspund însă strict la întrebarea pe care mi-aţi pus-o, spun că nu se împacă. 

Asta nu înseamnă că despărţirea lui Cioran de trecutul lui revoluţionar, adică legionaroid cu infuzii de idei hitleriste şi leniniste, nu a fost reală şi completă. În fluiditatea lăuntrică a sinelui său, afirmaţiile de mai sus vor fi survenit poate într-un moment cînd i s-o fi făcut dor de intensitatea extatică a tinereţii lui. Poate că şi lui, ca oricărui alt om, i-a fost imposibil să se gîndească pe el însuşi scoţîndu-şi afară o bucată de biografie. Poate a fost un moment cînd s-a acceptat pe sine cu totul, împăcîndu-se cu el aşa cum a fost. Nu am însă deloc chef să îi găsesc o scuză. La cîtă cenuşă şi-a tot pus pe cap, fără să fie crezut, mi se pare psihologic normal ca din cînd în cînd să-l fi apucat reacţia inversă, de trufie.  

Pot fi aplicate judecăţile morale (în termeni de „vină“) asupra acestor texte, în condiţiile în care autorul lor a practicat cu energie neobosită contradicţia şi paradoxul? 

Cioran a practicat contradicţia şi paradoxul cînd a scris filozofie lirică, nu cînd a predicat colectivismul naţional, dictatura şi revoluţia naţională. El şi-a declarat poziţia politică în mod ardelenesc, adică serios, cu patos şi participare… A fost „revoluţionar“, după criteriile şi moda anilor ’30, pentru că aşa văzuse el că se întîmplă în Germania hitleristă şi aşa ştia că se întîmplă în Rusia Sovietică. Are texte prorevoluţionare, articole prohitleriste, iar în Schimbarea la faţă a României visează colectivism naţional. Pe deasupra, a fost xenofob. Şi antisemit – construieşte un antisemitism aparte, pornit din complexe de inferioritate faţă de evrei (iar în epocă era vehiculată ideea inferiorităţii rasiale a evreilor).  

Lăsînd la o parte nuanţele care îl individualizează pe Cioran în epocă şi în generaţia lui, ideile lui politice ţin de ceea ce exegeţii numesc fascism. Fie că ne place, fie că nu, aceste idei sînt vinovate – căci sînt fundamentul filozofic al Holocaustului, pe de o parte, al totalitarismului, pe de altă parte. Pe temelia acestor idei au fost omorîţi oameni şi au fost construite state totalitare.  

Aşa că: da, a fost, moralmente vorbind, vinovat. Dacă ar fi fost occidental, este probabil că după război ar fi fost judecat şi, legalmente vorbind, condamnat. Occidentul nu s-a jucat cu lucrurile astea. Noi ne mărginim să discutăm despre ele cu mănuşi.  

Ce loc ocupă textele respective în sistemul de gîndire a lui Cioran? 

Unul limitat. Cronologic, este vorba despre articole politice publicate între toamna anului 1933 şi iarna anului 1941 şi despre volumul Schimbarea la faţă a României (1936).  Dezbărarea lui de crezul lui revoluţionar a început prin 1937, cu ezitări, cu reveniri oportuniste etc., şi era evidentă în 1941. La sfîrşitul războiului era „vindecat“ – după cum consemnează duşmanul lui de atunci, Eugen Ionescu.  

M-am întrebat dacă aceste idei politice revoluţionar-extremiste – sau fasciste,  dacă le numim cu termenul generic, folosit de exegeza europeană – au impregnat şi opera lui filozofică. L-am citit integral – şi am ajuns la concluzia că nu. La fel, m-am întrebat dacă nu cumva Cioran, în intimitate, avea pusee prohitleriste, revoluţionare, antisemite, xenofobe – şi nu am găsit nimic, nici un indiciu, nici o mărturie, nimic. La fel, m-am întrebat dacă nu cumva în scrisorile particulare sau la întîlnirile cu foştii săi prieteni de aceeaşi culoare politică cu el (să zicem, la întîlnirile cu Eliade) nu se apucau să cînte cîntece legionare şi să îşi reverse un eventual năduf antisemit – şi nu am găsit nimic. Deşi ideile şi convingerile care nu se manifestă în spaţiul public nu ar fi trebuit, în mod normal, să mă intereseze, eu, pe baza tuturor informaţiilor pe care le-am avut la dispoziţie, am verificat ce gîndea Cioran, în intimitate, despre fostul lui crez politic – şi nu am găsit decît simptomul ruşinii „intelectuale“ şi al părerilor de rău. Cînd am scris despre el, l-am învinovăţit cît de mult permiteau probele, fără să ascund nici una, şi l-am dezvinovăţit cît de tare permiteau probele, fără să ascund nici una.   

Cioran s-a schimbat, şi asta nu după căderea Germaniei, ci chiar în cursul anului 1941, deci în plin război mondial, cînd s-a lăsat umanizat/educat de civilizaţia franceză.  Încep să mă plictisesc să repet, din 1999 încoace, de cînd mi-am publicat cartea despre trecutul lui politic, că el s-a lepădat de fostele sale idei politice – şi că eu îl cred. Există dreptul omului la schimbare. Sau la căinţă, dacă-mi permiteţi să folosesc acest cuvînt. 

Cu siguranţă, cazul lui Cioran o să mai fie deschis şi discutat de multe ori de aici înainte. Nu ar trebui să ne facem, noi, cei din România, atîtea probleme că în străinătate – acum, în Germania – se discută cu textele lui pe masă despre extremismul lui politic. Bine că trăim într-o lume în care se poate discuta.  

Ce ne spun aceste texte despre Cioran, cel care va scrie mai tîrziu că „toate ideile sînt false“? 

Că trăia în România interbelică, adică într-o ţară în formare, care încă mai „dospea“. O ţară care imita cu disperare Occidentul, în bine şi în rău, şi în care exista – ca acum – şi o mare frică în faţa schimbării. O ţară cu mari complexe de inferioritate, de altfel. Că era omul acelui timp, în care Europa întreagă trepida de dorinţa revoluţiei, a rupturii cu trecutul. Era la modă, atunci, să ataci liberalismul burghez şi să scuipi pe democraţie, să visezi topirea individualităţii într-un organism colectiv, într-o colectivitate ascultătoare, să găseşti ţapul ispăşitor pentru toate neîmplinirile în figura generică a străinului, a evreului… Cioran s-a servit cîte un pic din toate aceste idei care pluteau în aer, făcîndu-şi combinaţia proprie. 

Mai tîrziu a recunoscut că proiectul lui politic a fost elucubraţia unui smintit. Din cauza a ceea ce scrisese, a trăit în Occident într-o teamă continuă că va fi dat de gol – de autorităţile române, de legionarii români din exil (foarte dispuşi să-i aplice o corecţie, pentru că îi vorbea de rău), de vreun comunist român ajuns în Franţa, în fine, de oricine.  

Dacă s-ar fi aflat despre trecutul lui politic, ar fi fost scos din circuitul cultural francez pentru totdeauna. Iar astăzi nu am mai vorbi despre el.

Marta Petreu este scriitoare şi redactor-şef al revistei Apostrof. Predă istoria filozofiei româneşti la Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca. A scris despre Cioran două cărţi: Cioran sau un trecut deocheat (1999), tradusă în 2005 în Statele Unite, şi Despre bolile filozofilor. Cioran (2008). Ambele publicate la Editura Polirom.

interviu realizat de Luiza Vasiliu

Credit foto: Editura Humanitas

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.