- interviu cu Larisa SRAER, HR Senior Consultant PriceWaterhouseCoopers România -

Oamenii îşi mai trec în CV-uri lucrurile care îi pasionează?

99% dintre CV-uri au căsuţa pentru „Hobby“ completată, pentru că, de multe ori, oamenii folosesc un format standard de Curriculum Vitae şi au impresia că trebuie să completeze toate căsuţele. Cînd încerc să aflu mai multe despre aceste hobby-uri, îmi dau seama că, de fapt, nu vorbim despre o pasiune în adevăratul sens al cuvîntului (definiţia mea ar fi: un lucru/o activitate de care eşti foarte interesat şi pe care îl/o practici în mod constant, ceva în care investeşti timp şi resurse financiare pentru a îl/o hrăni şi a îl/o menţine vie), ci mai mult lucruri/ activităţi de care eşti mai interesat decît de altele.

Pentru un angajator, aceste informaţii (care se referă la felul în care îi place unui candidat să-şi petreacă timpul liber) contează?

Compania noastră încurajează foarte mult ideea de echilibru între viaţa profesională şi viaţa personală. Sîntem de părere că un angajat performant este unul care reuşeşte să păstreze un astfel de echilibru implicîndu-se în diferite activităţi în timpul liber, care să-i aducă satisfacţii, să-l relaxeze şi să-l ajute să ducă o viaţă armonioasă. În măsura în care există informaţii în CV despre hobby-uri, noi le găsim binevenite, pentru că ne ajută să ne conturăm o imagine mai clară şi cu mai multe detalii despre un potenţial angajat. Se întîmplă vreodată ca un hobby să departajeze doi candidaţi pentru acelaşi post? Sau, din contră, un hobby înseamnă că acel om îşi preţuieşte mai mult timpul liber, ceea ce pentru un angajator nu sună întotdeauna prea bine. Criteriile de selecţie pentru fiecare job sînt clar stabilite (studii, experienţă etc.), prin urmare hobby-urile nu sînt un criteriu de selecţie propriu-zis. Însă, firma noastră alege candidaţi cu un bagaj de cunoştinţe şi de experienţe cît mai variat, tocmai pentru a crea o echipă multidisciplinară şi versatilă.

Ce îi spune o menţiune de felul: colecţionez cutii de chibrituri, căni sau maşini, unui specialist în resurse umane care citeşte un CV şi trebuie să-i facă un portret psihologic acelui candidat?

Pentru a contura profilul psihologic al unui candidat apelăm de obicei la cîteva teste standard, care sînt interpretate apoi de specialişti în domeniu. Dar dacă aş regăsi aceste hobby-uri în CV, m-ar interesa foarte mult cum a pornit această pasiune şi ce satisfacţii îi aduce ea candidatului. Probabil m-aş aştepta ca persoana care colecţionează chibrituri să fie o persoană foarte minuţioasă, cea care colecţionează căni să fie o persoană volubilă, sociabilă, creativă, iar cea care colecţionează maşini – o persoană cu înclinaţii tehnice.

Care sînt hobby-urile cel mai des menţionate?

Cele mai des întîlnite: să călătoresc, să merg la film, să ies cu prietenii, muzica, dansul, înotul, Internet/calculatoare etc. Cîteva din cele care se regăsesc mai rar în CV-uri: cititul, fotografia, mountain hiking, limbile străine, muzica clasică, snorkelling etc.

Dumneavoastră aveţi vreun hobby?

Da, îmi place să colecţionez obiecte de decoraţiuni interioare moderne: măşti, tablouri, obiecte de mobilier etc. De asemenea, în ultima perioadă, mă interesează foarte mult literatura legată de felul în care copiii se dezvoltă şi cum noi, părinţii, îi putem ajuta să se descopere, să se accepte şi să beneficieze de toate experienţele călătoriei lor în viaţă.

a consemnat Ana Maria SANDU