16 mm de cer - o revizitare a filmului „Ten Skies”

Călin BOTO
Publicat în Dilema Veche nr. 726 din 18-24 ianuarie 2018
16 mm de cer   o revizitare a filmului „Ten Skies” jpeg

În cinema, precum și în celelalte arte și cultura pop (în special cea post-priveşte cerul / regarde le ciel), există o reprezentare romanțată a cerului, o abordare care denotă curiozitate naivă și rareori o utilizare strict pragmatică precum reperul temporal.

Urmînd ideea de a prezenta ceva adesea văzut, însă rareori observat, funcționează și lungmetrajul cineastului american James Benning, un observațional experimental format din zece cadre a cîte zece minute, filmat cu peliculă de 16 mm și care provoacă marele public la o oră și patruzeci de minute de cinema detensionat lipsit de narațiune. Subiectul filmului, cum se face înțeles încă din titlu, este cerul, mai exact cerul filmat în zece ipostaze.

Pentru o artă trecută de o sută de ani și care a cunoscut o evoluție atît de rapidă și complexă cum este cinematografia, propunerea estetică a regizorului american poate părea primitivă, complet în contracurent cu cinema-ul de ficțiune și atipică chiar și pentru cinema-ul documentar. Însă, în interiorul filmografiei lui James Benning, Ten Skies nu reprezintă ceva șocant sau provocator, întreaga operă a regizorului bazîndu-se pe conceptul ce a fost numit plăcerea de a privi vopseaua uscîndu-se. Mai mult, vizionarea acestui film ar fi ideală în format double-feature, alături de 13 Lakes, filmul „pereche“ pe care James Benning l-a realizat în același an.

Activînd în avangardă și experimental, faptul că filmele lui Andy Warhol l-au influențat pe James Benning nu vine ca o surpriză. Însă cinema-ul observațional al lui Warhol se bazează pe cu totul altceva, antifilmele sale observînd subiecte iconice pentru mediul artistic pe care acesta l-a creat prin The Silver Factory și mini-star system-ul Warhol’s Superstars. În Blowjob, Kiss sau Sleep, camera lui Warhol îi observă superstarurile arthouse, iubiții din acea vreme, filmele realizate avînd scopul de a serba celebritatea underground, de a iconiza mai mult artiștii pe care Warhol îi reprezintă și care, la rîndul lor, îl reprezintă pe el. Printr-o simplificare și banalizare a subiectului, se poate spune că cinema-ul observațional al lui Warhol are ca subiect ordinarul care se dorea extraordinar, iar cinema-ul observațional al lui James Benning are ca subiect ordinarul.

Miza lui James Benning este mai puțin glamour. Pe lîngă o provocare pentru marele public care și-a setat standardul de cinema la filme ficționale cu o intrigă și o tensiune cît mai complexe, acesta declară, într-un interviu luat de Danni Zuvela pentru revista Senses of Cinema (Talking About Seeing: A Conversation with James Benning, nr. 33, octombrie 2004), că filmele sale cu peisaje au și un scop activist împotriva războiului. „Mi-a luat 50 de ani ca să mă pot uita la cer în felul ăsta! Eu le numesc tablouri găsite (în engleză, found paintings, o referință la documentarele found footage, în care cineaștii refolosesc material de arhivă descoperit – n.n.). Acum mă gîndesc la filmele mele cu peisaje ca la o artă antirăzboi – sînt despre antiteza războiului, genul de frumusețe pe care o distrugem.“

Astfel, Ten Skies devine un film activist pe două fronturi. În primul rînd, prin structura de antifilm care, chiar și neasumat, se opune formelor și principiilor cinema-ului consumat și agreat de marile mase, asumîndu-și statutul de provocare audiovizuală prin respingerea unor elemente care simplifică vizionarea (personaje, narațiune, cauzalitate etc.). În al doilea rînd, James Benning adaugă miza unui film antirăzboi, subiectul pe care l-a observat el în film fiind deja afectat de această distrugere despre care vorbește cineastul (vezi cadrul în care un nor negru de fum se contopește cu bucata de cer pe care Benning o filmează, creînd aproape o tensiune – împotriva acestei distrugeri, deja parte din cotidian, își poziționează el filmul). 

Călin Boto este student la UNATC, secția Scenaristică și Filmologie.  Este unul dintre coordonatorii revistei Film Menu și scrie pentru publicații online precum SUB25 și Dissolved Magazine.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.