Despre școală și personaje din copilărie

Ana PERESCU-NELSON
Publicat în Dilema Veche nr. 845 din 18 - 24 iunie 2020
„Vorbește cu Angela”, „Pîine şi Mîine”, „Piese pentru Zîmbete” jpeg

Îmi amintesc că voiam așa mult să merg la școală că toată vara înainte de clasa întîi am stat numai în uniformă, de-a trebuit bunica-mea să-mi ia alta, că aia veche se jerpelise. Cum zic, am intrat în clasa întîi cu mare entuziasm. Erau copii de toate felurile, unii foarte cuminți și buni la carte, alții nu tocmai. Am avut un coleg care n-a dat o lună pe la școală, dar a trimis vorbă că are hepatită. Pînă la urmă a reieșit că pleca de acasă bine-mersi la prima oră a dimineții, dar nu ajungea pînă la școală, se oprea pe drum și umbla bezmetic pînă cînd se termina școala și atunci se întorcea și el acasă. Treabă grea, școala asta. A luat o bătaie de la mă-sa de n-a mai știut de el, așa am auzit. Învățătoarea l-a certat de față cu toată lumea, că de bătut nu ne bătea.

Mai aveam o colegă tare deșteaptă și care avea tot timpul răspuns la toate. Ridica tot timpul mîna, iar învățătoarea o lăsa să răspundă. Eu o admiram în secret, dar un coleg zicea că era „țigancă” și „repetentă”. Probabil auzise de la părinți sau cine știe. Pentru mine chestiile astea nu însemnau nimic, nu înțelegeam prea bine, mai ales că în pauză ne alergam unii pe alții fără nici o discriminare. Fata de care zic a rămas gravidă într-a treia și n-am mai auzit de ea.

Învățătoarea, doamna Motoi, era fenomenală. Ne ținea în clasă peste program ca să ne spună de mulțimi incluse și intersectate, mai mare dragul. Ne dădeau afară din clasă „ăia mari” dintr-a cincea care începeau la unu. Noi, ăștia mici, trebuia să terminăm la douășpe, dar doamna învățătoare nu ne lăsa niciodată să plecăm la timp. Țin și acum minte cum ni se umflau obrajii cînd încercam să spuneam cuvintele „mulțime vidă”. Ca să înțelegem noțiunea de „elemente ale mulțimii”, doamna învățătoare ne dăduse să facem niște „riglete”, care erau niște chestii greu de făcut, m-a ajutat toată familia. Le făceam din cartoane colorate pe care le tăiam pe lungime în fîșii de diferite dimensiuni după care le marcam în unități egale. Mi-era ghiozdanul plin de riglete.

Trebuia să desenăm mulțimi intersectate și incluse, dar nici asta nu era ușor, bunică-mea scotea toate cănile și paharele din vitrină ca să facem cercuri care reprezentau mulțimile. Cercurile erau de diverse dimensiuni, după cum erau recipientele din vitrină. Dacă un cerc era complet în interiorul altui cerc, atunci mulțimea era inclusă, iar dacă se suprapuneau, atunci erau intersectate. Măsuram intersecția cu creioane colorate, știu că mi-era tare greu, nu-mi ieșea niciodată partea hașurată așa cum aș fi vrut, depășeam constant contururile.

La scris îmi era un pic mai ușor, îmi exersasem mîna cu ceva timp înainte de a începe școala, cam pe la cinci ani, într-o vară fără sfîrșit, cînd m-am împrietenit cu Narcisa.

Narcisa era un pic mai mare decît mine, să zic cu vreun an sau doi, nu știu. Oricum, la vîrsta aia diferența se măsoară nu în ani, ci în ani-lumină. Știa să scrie! Așa îmi spunea și, bineînțeles, o credeam. Cum să nu crezi așa o minune? Ceva din strălucirea ei de om de șase ani care știa deja să scrie se răsfrîngea și asupra mea.

Încă nu eram nici una dintre noi la școală, dar ne jucam de-a școala și era grozav. Eu aduceam hîrtie și pix din casă, iar ea scria de zor pentru mine, rînduri-rînduri albastre și pe față, și pe dos, de arăta coala de hîrtie ca un pulover tricotat.

Ai mei nu mă lăsau să ies din curte și nici pe ea nu o lăsau să intre înăuntru, așa că ne jucam prin gard. Eu de-o parte, la adăpost, printre pomi și flori, ea de cealaltă, pe stradă. Mai trecea cîte o mașină din cînd în cînd. O mai repezea un trecător. Cred că arătam ca două surori, mai ales că eram amîndouă mici și negricioase.

Ne jucam cu orele prin despărțitura gardului. Era un gard bun pentru joaca de-a școala. Partea de jos era de cărămidă. Deasupra, prinsă cu niște bare de fier, era o plasă de metal ca o pînză de păianjen. Între postamentul de cărămidă și plasa de metal, în despărțitura aia de 20 de centimetri înălțime, era școala noastră.

Cîteodată își aducea cu ea un porumb fiert, galben și umflat. Cu o mînă scria, cu cealaltă mînca. Muream de poftă. Narcisa mi-a zis într-o zi că, dacă vreau, îmi aduce și mie un porumb. Cînd a auzit, bunică-mea s-a făcut foc. „Aștia sînt țigani, fierb porumbul în cazanul cu rufe. Ce, vrei să te îmbolnăvești?”

Am fost la ea acasă într-o zi, nu mai știu de ce, parcă să împărțim pomana. N-am stat mult, vreo zece minute. M-am uitat în jur, dar n-am văzut nici un cazan cu rufe. De fapt, n-am văzut nimic, ceea ce mi s-a părut ciudat, fiindcă la noi casa era înțesată de mobile, ornamente, mileuri, păpuși și așa mai departe. Ei n-aveau nimic, nici o mobilă, nici un scaun, nimic-nimic. Erau doar oameni care stăteau pe jos, în cerc, și se uitau unii la alții. Numai bătrîna casei stătea pe un scăunel pitic.

„Vrei să te învăț și pe tine să scrii?”, mi-a zis Narcisa într-o zi. I-am zis da, bineînțeles. „Uite, faci așa”, mi-a zis. Mi-a pus pixul în mînă și a început să-l plimbe pe hîrtie. Ieșeau niște cîrcîieci grozavi în urma lui, unii mai rotunzi, alții ascuțiți ca niște țepușe. Am început și eu să tricotez ca ea, pe hîrtia albă, cu pixul. Era tare bine. Undeva, în mintea mea, știam că nu scriam, doar ne prefăceam, dar era tot una. She was my pen pall! Scriam ce scriam, după care făceam schimb. „Uite, ți-am scris o scrisoare!” „Și eu ție!” „Ce mi-ai scris?” „E secret!”

Mi-aduc aminte și acum cu drag de Narcisa și de cîrcîiecii pe care îi scria. Toate casele de pe stradă au fost demolate și prietenia noastră s-a destrămat, dar eu am continuat să scriu.

Notă: Unele nume au fost schimbate.

Ana Perescu-Nelson este jurnalistă și locuiește în Marea Britanie.

Zizi și neantul jpeg
Mama și vremurile
La școală ne puneau mereu să scriem compuneri despre Mama. S-o descriem, s-o poetizăm, să-i dedicăm ode. De 8 Martie, să-i facem flori din hîrtie creponată. În „Puiul”, „Fefeleaga” sau „La Vulturi”, să-i studiem ipostazele tragice. La desen, să-i facem portretul în culori calde.
De la „Muntele vrăjit” la cîmpia stearpă jpeg
De la „Muntele vrăjit” la cîmpia stearpă
Perioadele pre-totalitare vin însoţite de isterie, agresivitate dezlănţuită, bezmetică.
Viață de cîine jpeg
Viață de cîine
În 30 de ani de exil, niciodată, pe unde am lucrat, nu am mai pus întrebări străine meseriei.
Reverii pascale jpeg
Reverii pascale
La primele ore ale dimineţii am mers să revăd cimitirul părăsit.
Izolare și context jpeg
Izolare și context
Pandemia a invadat planeta într-un context care agravează lucrurile, pe fondul pesimismului economiei globale.
Ziduri jpeg
Ziduri
Poate profesorii noii ere ar trebui să fie cei care te învață empatia, esența ta umană, cei care te ajută să-i găsești cu adevărat pe ceilalți.
Viața de dincolo de convenții jpeg
Viața de dincolo de convenții
Fetița mea e acum preadolescentă și încerc cît pot să nu proiectez  în ea nici un ideal, fizic sau de orice alt fel.
Murim jpeg
Murim
Moartea a devenit singurul meu gînd, orice făceam îmi era prezent gîndul morții, iar noaptea mă frămîntam fără să pot adormi, mereu pe aceeaşi temă.
Îndoielile jurnaliștilor, sursele și adevărul adevărat jpeg
Îndoielile jurnaliștilor, sursele și adevărul-adevărat
Jurnalistul, anume cel serios, trăiește într-o permanentă îndoială în materie de ceea ce are de publicat.
Vaccin și homeschooling jpeg
Să ne amuzăm cu Othello
Sigur, privit azi, felul acelor ani de a face umor pare candid, cu totul nespectaculos, o joacă de copii cu peruci, costume și decoruri fanate. Dar, repet, publicul larg se amuza.
Totul e deschis… jpeg
Totul e deschis…
Pentru unii, pleiada de orientări sexuale diverse, precum și discursul explicit despre sexualitate (cu scene așijderea) pot fi șocante.
Vaccin și homeschooling jpeg
Talent, aplauze și pe urmă?
Printre concurenți sînt mulți copii. Foarte înzestrați și curajoși: un grup de instrumentiști format din copii cu deficiențe de vedere, o tînără de cincisprezece ani care, pentru a-și împlini visul de a deveni balerină, a preferat să-i fie amputat piciorul afectat de cancer osos și înlocuit cu proteză, decît să-i fie imobilizat de bucăți de metal...
Evadări în lumea mică jpeg
Evadări în lumea mică
Bunicii mei nu erau complet rupți de realitate, în sensul că bunicul meu se ținea, mereu, cît de informat se putea pe vremea în care fake news-urile erau politică oficială (da, n-am descoperit noi, acum, America) – asculta BBC-ul și Europa Liberă pe un foarte vechi radio, din cele ce pot fi văzute acum doar în cîteva palide încercări de muzee ale vremurilor de atunci.
Vaccin și homeschooling jpeg
1 Iunie, ziua adulților
De cîte ori văd, însă, cum este sărbătorit 1 Iunie în România, mi se pare că, deși „Grădina Maicii Domnului“ e mare, mulți i-au cam sărit gardul.
Aniversări tradiționale jpeg
Întîlniri și așteptări
Te duceai la locul întîlnirii, cuminte. De multe ori, la ceas, la Universitate. Te așezai într-un colț, să nu bați prea tare la ochi, și așteptai tăcut. Pe lîngă tine se mai foiau și alții care practicau același sport.
Vaccin și homeschooling jpeg
Ce nu știm că nu știm
Domnul ministru pune în discuție un subiect fierbinte, azi: digitalizarea.
Cine mai scrie de mînă jpeg
Cine mai scrie de mînă
Nu pot spune că-mi plăcea caligrafia, ba dimpotrivă, mi se părea o plictiseală, dar cred că n-a fost cu totul așa.
Vaccin și homeschooling jpeg
Manualele, inutile?
Este evident, pentru oricine e preocupat de starea educației, că școala are nevoie mai mult ca oricînd de profesori „calificați“, „formați“, „educați“.
Treceri jpeg
Treceri
În urma trecerilor ratate au rămas, cum spuneam, teancuri-teancuri de amintiri.
Trăim o nouă cultură jpeg
Meleagris ocellata
Am întîlnit-o în oraş. În Piaţa Rahova.
Vaccin și homeschooling jpeg
Ce este educația? Vă rog urgent
Sînt lungi și multe discuțiile despre (in)utilitatea temelor pentru acasă.
Aniversări tradiționale jpeg
La conferințe
În facultate am fost o studentă bună, aș putea spune.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.