Timpul sărbătorii

Publicat în Dilema Veche nr. 829 din 9 - 15 ianuarie 2020
Timpul sărbătorii jpeg

În Ghidul sărbătorilor românești, Irina Nicolau face diferența între timpul cotidian și timpul sărbătorii. Omul tradițional, spune ea, „în timpul sărbătorii trăiește mai acut decît oricînd sentimentul întregului. (…) Cosmosul este acum permeabil și transparent. El se dezvăluie celor pregătiți, iar traista nevăzută din spate face să fie mulți pregătiți. Este momentul cînd pot să profite și să se ocupe de toate: de mersul soarelui pe cer, de puterea vîntului și a ploii, de fecunditatea femeilor și a vitelor, de fertilitatea pămîntului, de pericolul care sînt lupii, șerpii și insectele“.

Chiar dacă ne aflăm la oraș și, cu atît mai mult, în lumea noastră post-postmodernă și supertehnologizată, tot trăim un altfel de timp în perioadele de sărbătoare. Ieșim din timpul dedicat strict utilității și supraviețuirii și intrăm, pentru o perioadă mai lungă, într-un timp aparent al răgazului și plăcerii. Dar care se împletește cu cel al unei alte utilități, cea mai aproape de omul despre care vorbea Irina Nicolau: cea în care serbăm Crăciunul conform semnificației lui religioase, dar și pentru continuitatea tradiției. Un timp, pe de o parte, al răgazului și loisir-ului, și, pe de alta, al ritualului: al unui utilitar de altă factură, mai aproape de sacru, în care gesturile capătă o semnificație simbolică pe lîngă cea imediată.

Sorin Lavric, în Cartea de Crăciun (Humanitas 1997), spune că „Ritualul este arta de a gospodări expectativa, de a domestici neliniștea. Instinct al ordinii în mijlocul unei lumi copleșite de dezordine, ritualul este un răspuns salvator la vîltoarea ce amenință să rupă zăgazurile sufletului. Dacă am elimina din viața omului tot ce este ritual, fie el sacru sau profan, n-ar mai rămîne decît nerăbdarea, a cărei formă de manifestare este graba“. Ritualul are nevoie de un cadru mitic în interiorul căruia să se desfășoare, pentru ca „omul să poată retrăi în chip intim apropierea de un  model originar“ (Sorin Lavric).

Deși inițial strict legat de sacru, sensul ritualului s-a lărgit, el cuprinzînd nu doar ceremoniile din comunitățile tradiționale, ci și obiceiurile noastre particulare, ca familie ori individ. Într-o vreme în care comunitatea, reală, a fost tot mai mult înlocuită cu individualitatea, iar valorile colectivității cu cele ale intimității, tabieturile personale sau de grup restrîns tind să ia locul ritualurilor de altădată. În contextul acesta, cred că atitudinea doar critică a Irinei Nicolau față de gadget și loisir nu e suficientă. Lucrurile nu mai sînt separate, ci se îmbină și contaminează continuu. Rămîne ceva din stratul de ritual religios, apoi din cel tradiționaal, la care  se adaugă cele personale.

Cu toatele, separate sau combinate, își au rostul lor. Rostul de a ieși din timpul obișnuit al grabei și al unei ordini de împrumut (cea a „locului de muncă“, a instituțiilor cu care avem de-a face), pentru a intra în cel al ordinii cosmice, dar și a noastre, personale. A celei prestabilite, dar și a celei, desigur la altă scară, pe care ne-o alegem pentru picăturile de timp de care dispunem.

Mai concret: în perioada sărbătorilor, ne îndeplinim, unii dintre noi, ritualurile religioase. Ținem postul, fiecare în felul lui, dacă și cum poate, ne abținem de la excese și apoi ne bucurăm de sărbătoarea în sine. Apoi alegem să punem în practică măcar o parte din tradiții: măcar ceva din pregătirea sărbătorii va fi făcut de fiecare dintre noi, fie că e vorba de sarmale, cozonac sau pur și simplu curat în casă. După care adăugăm tuturor acestora propriile ritualuri, inventate de-a lungul timpului: fie că e vorba de împodobirea unui brad ecologic, aprinderea de artificii în a doua zi de Crăciun sau chiar o excursie la frivolul mall, cu familia. Ori o plimbare solitară, în dimineața de 25 decembrie, cînd cei mai mulți sînt plecați, iar cei care au rămas dorm, în aerul crocant al orașului pustiu.

Multe din acțiunile astea nu mai țin, evident, direct de sacru. Dar au legătură cu modul nostru de a percepe sărbătoarea religioasă. Sînt felurile fiecăruia dintre noi de a ieși din timpul liniar și obligatoriu al îndatoririlor și de a intra în cel ciclic, și mai aproape de transcendent al sărbătorilor. Uneori, și ritualurile singurătății, oricît de nelalocul ei sună asta, își au rostul lor și te apropie de cele nevăzute. Nu doar înlocuirea unor gesturi cu altele, ci și, pur și simplu, înlocuirea lor, cel puțin pentru un timp, cu absența gesturilor, poate domestici, altfel, lumea și poate stabili o altă ordine.

Indiferent în care dintre ipostazele menționate, cert e că avem nevoie de timpul sărbătorii, cu ritualurile lui cu tot. El ne ajută să ne reașezăm, după ce cu greu ieșim din el, la loc în cel al cotidianului utilitar. Dacă nu cu bucurie, măcar cu o resemnare bonomă, lipsită de resentimente și frustrări.

Foto: wikimedia commons

caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Se știe, politicianul român vorbește colorat, dar cîteodată (pesemne ca să fie sobru) își restrînge paleta de culori. De curînd, într-o discuție la televizor, l-am auzit pe unul afirmînd despre un altul că „a spus negru pe alb“.
image png
Ce ne amintim și ce am uitat
Întoarcerea spre trecut, în încercarea de a-i recupera reperele, ar trebui să fie însoțită, așa cum au încercat s-o facă și organizatorii expoziției dedicate Monicăi Lovinescu, de sentimentul „aducerii aminte, înainte de a uita”.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.