Slavomir Popovici și Soarele negru

Publicat în Dilema Veche nr. 775 din 27 decembrie 2018 – 9 ianuarie 2019
Slavomir Popovici și Soarele negru jpeg

Pe 21 decembrie, anul ăsta, s-au împlinit 35 de ani de cînd a murit tatăl meu, regizorul Slavomir Popovici. Tocmai anul acesta, pe al cincilea DVD Sahia Vintage scos de One ­World Romania anul acesta, se găsesc trei dintre filmele lui: Cum circulăm? (1963), Victime și vinovați (1970) și Mamaia (1972). (Cel dintîi, Cum circulăm?, a fost o revelație și pentru mine – și pentru asta le mulțumesc Adinei Brădeanu și lui Alexandru Solomon.)

(Și) cu acest prilej, sper ca filmele lui Slavomir Popovici să poată fi văzute de cît mai mulți (și pe al patrulea DVD One World Romania, Comandă politică, sînt Uzina – 1963 și Letopisețul lui Hrib – 1974). Pentru că, deși făcute în perioada comunistă, în care era foarte greu să treacă de cenzură, filmele lui rămîn și astăzi. Și nu numai că nu sînt perimate, dar sînt interesante și transcend, cele mai multe dintre ele, epoca în care au fost făcute (anii ’60-’70).

Slavomir Popovici (1930-1983) a fost unul dintre cei mai importanți regizori de film documentar din România. De origine sîrbă, s-a născut în 1930 la Vîrșeț, în fosta Iugoslavie, într-o veche familie sîrbească. Rămînînd fără mamă la 6 ani (mama lui, Draghinia, murind la 37 de ani), Slavomir e crescut de bunici. Intră în partidul comunist în adolescență, devenind un fel de copil-minune al mișcării. În 1949, cînd Tito se rupe de ruși, Slavomir trece ilegal granița în România. Aici, însă, se lămurește destul de repede că nu era ceea ce a crezut. În 1951 intră la Facultatea de Regie, pe care o termină în 1956. Se angajează la Studioul de Film Documentar „Alexandru Sahia“. Primul film pe care-l face este unul neconvențional despre pionieri: inventează o Zi a Nasturilor Bine Cusuți, cărora pionierii le dedică un imn. Împreună cu colegii săi Erich Nussbaum și Ecaterina Oproiu concepe un manifest al filmului documentar, în care cere să se facă filme reale, cu mijloace moderne.

Slavomir are mereu probleme cu cenzura, multe dintre filmele lui trec greu, în cazul unora ajungînd chiar să i se impute costurile de producție. Așa s-a întîmplat, de pildă, cu Uzina (1963) sau cu Romanțe aspre (1965). Versiunile finale ale celor două filme nu îl reprezintă în totalitate. După aceste aventuri cu filmele din realitate, Slavomir hotărăște să facă numai filme de artă și etnografice. Dar și aici, în cazul unora dintre ele, i s-a reproșat că nu sînt gen „Cîntarea României“.

Informațiile de mai sus mi-au parvenit de la mama mea, Gabriela Ionescu, co-scenaristă la multe din filmele tatălui meu. Ele se găsesc, de altfel, și pe site-ul slavomir-popovici.ro. Tatăl meu murind cînd eu eram încă destul de mică, nu știam prea multe despre el cînd a plecat. I-am văzut filmele tîrziu. E drept că la unele (Mamaia, Litoralul românesc, ciclul Semne) fusesem cu el la filmări. Dar îl cunoșteam altfel, ca pe un tată. Mi-a trebuit destul timp ca să-l descopăr și să-l înțeleg ca regizor. Încă nu l-am înțeles complet. Continui să mă uit cu fascinație și de mai multe ori la filmele lui, care nu sînt niște documentare datate. (Tatăl meu a avut ghinionul să se afle la locul nepotrivit la timpul nepotrivit sau, pur și simplu, așa a fost să fie.) Mama mea le-a numit, cel puțin pe unele dintre ele, „poeme filozofice pe temele trecerii timpului și ciclului vieții“.

Am reușit, în timp, să identific, simplificînd, cîteva trăsături comune ale filmelor lui Slavomir: într-adevăr, tema timpului, a trecerii, fie că e vorba de locomotivele peste care trec războaie și revoluții (Romanțe aspre, 1965), fie de inscripțiile funerare romane ori de crucile de la Săpînța (Oprește-te, trecătorule!, 1981), fie de obiceiurile etnografice din ciclul vieții (Semne, Bun ca ziua, 1974), paralelele și analogiile (cele mai evidente în Letopisețul lui Hrib, 1974, între sat și lumea largă, și între imaginile vieții cotidiene și cele din frescele Bisericii Arbore), umorul și ironia (de pildă, în Uzina, una dintre replici rămîne memorabilă: „Se înregistrează salturi: de la «Nevasta frumoasă gătește mîncare gustoasă» la poezia marilor idei și sentimente“), personificările unor obiecte sau ale unor elemente ale acestora (în Soarele negru, chipurile personajelor din epitafurile medievale, luminate și devenind animate, însuflețite pe rînd), un soi de treceri metonimice de la întreg la parte, de la general la particular (de pildă, în Bun ca ziua, 1973, se trece de la grupurile ritualice la mîinile care frămîntă alua­tul sau la chipul unui participant), comentariul muzical (în anumite cazuri, muzica lui Anatol Vieru).

Filmul cel mai impresionant, pentru mine, cel puțin, rămîne Soarele negru. Un film pornind de la broderiile medievale românești reprezentînd scene ale Plîngerii, unde textul trebuia să fi fost Prohodul. Dar pentru că acesta fost respins, a fost înlocuit cu unul, poetico-filozofic, creat de Slavomir împreună cu mama mea. Nu pot decît să citez puțin din începutul lui (care, desigur, nu are aceeași valoare fără să fie asociat cu imaginea lui Doru Segal): „Era un soare negru, pe un cer străvechi și greșit, sub care s-a-nnegrit frumusețea“.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.