Să fie cu suflet

Publicat în Dilema Veche nr. 821 din 14–20 noiembrie 2019
Să fie cu suflet jpeg

Cum alegi un tip de iaurt, o pereche de pantofi, o destinație de vacanță sau o mașină? Oferta pare foarte diversă, în special dacă ai apucat acea perioadă în care nu aveai nimic de ales. Cred că există două feluri de a cumpăra ceva. Unul e acela cînd te duci la mall și te uiți după ceva care să-ți placă și să‑ți convină, cînd nu știi dinainte cu ce te vei alege. Cuvîntul folosit pentru această acțiune e shopping. Consumismul actual pare să încurajeze acest gen. Mulți oameni se întorc acasă fericiți după o „ședință“ de shopping. E bucuria unor achiziții noi, surpriză, un fel de răsfăț. Cel de-al doilea fel de a cumpăra este cînd îți dorești neapărat ceva anume sau cînd ai o imperioasă nevoie de un anumit lucru. E un caz ceva mai complicat și riscă să te facă nefericit pentru că, de multe ori, în ciuda unei oferte aparent foarte diverse, așa cum spuneam, nu găsești prea ușor exact ceea ce cauți. Aici trebuie să spun că nu pot uita replica unui vînzător de piese de biciclete pe care l-am întrebat cum se face că nu are în magazin cel mai banal cauciuc posibil de care eu aveam nevoie: „Dați-ne dreptul să vindem ce vrem noi, nu ce vreți dumneavoastră“. Formula asta mi-a sunat ca un fel de motto pentru întregul comerț post-comunist.

Uneori, cînd nu găsești ce-ți trebuie sau ce vrei, te poți mulțumi cu ceva asemănător. Alteori, te încăpățînezi să găsești chiar lucrul cu pricina și cauți de înnebunești. Dar cred că a cere mereu exact ce vrei și a refuza compromisurile poate fi o atitudine cu efecte comerciale pe termen lung. Cu cît mai multă lume ar adopta-o, cu atît mai mulți comercianți ar înțelege că e mai bine să se conformeze cererii. Manipulările de marketing făcute de ofertanți pentru a vinde ce le convine lor la un moment dat li se pot întoarce împotrivă. Există însă și manipulări pozitive, atunci cînd vînzătorul propune ceva nou și interesant. Iar așa cum o clientelă instruită poate îmbunătăți oferta, și un vînzător inteligent poate schimba sau chiar educa gusturile clienților.

Revenind însă la întrebarea cum alegi un produs, cred că răspunsul ține de temperamentul, experiența și nevoile fiecăruia. Cred că o soluție ar fi ca, atunci cînd descoperi ceva care-ți place sau ți se potrivește, să devii un client fidel al acelui produs (al acelei firme). Nici asta nu e însă posibil întotdeauna pe termen prea lung, fiindcă produsele se schimbă, „evoluează“ sau pur și simplu dispar. Trebuie atunci să începi din nou căutările pentru a găsi ceva pe potriva ta. Vei constata și că varietatea reală e mai mică decît pare, cel puțin în România. Există o mulțime de firme aparent diferite care, de fapt, țin de un același mare producător. Se adresează unor buzunare diferite, dar au produse cît se poate de asemănătoare. Pe de altă parte, modelele se schimbă sau „sînt schimbate“ din ce în ce mai des din rațiuni consumeriste, așa încît e tot mai greu să fii de modă veche, cum s-ar spune. Ești obligat să te updatezi în permanență și să fii la curent cu noutățile care ți s-ar potrivi. Asta dacă nu vrei să te lași pradă mai confortabilului shopping de ocazie.

Și mai există un fenomen care complică lucrurile. O mare figură în domeniul emisiunilor auto, actorul Jeremy Clarkson, observa că în ultima vreme mașinile sînt tot mai des construite pe baza studiilor de marketing. Adică producătorii se interesează ce mai dorește publicul, ce a mai născocit concurența, pe scurt, cum să facă să vîndă tot mai mult. Nu mai contează atît viziunea sau sufletul pus în respectivul proiect de către un inginer sau un desenator, fie ei și geniali, cît sondajul democratic de opinie în rîndul clienților. Iar rezultatul, remarca el, e că mașinile au devenit ca frigiderele, adică nu prea mai contează ce marcă alegi, toate fiind cam la fel. Mașinile astea nu mai au suflet, spunea el.

Dacă vrei totuși o mașină „cu suflet“, se pare că trebuie să scoți din buzunar mult mai mulți bani. Iar fenomenul ăsta nu se petrece doar pe piața auto. E motivul pentru care alegerea unui produs bun, în cunoștință de cauză, e foarte probabil să te coste, pe lîngă efortul mai mare de informare, și ceva mai mulți bani. Dar de multe ori, cu siguranță, merită să cauți și să te informezi pentru a-ți cumpăra ce-ți place și ce ți se potrivește decît să arunci banii aiurea pe lucruri proaste sau pe care nu le vei folosi. Vechiul proverb „Sînt prea sărac ca să-mi cumpăr lucruri ieftine“ rămîne și el valabil în continuare.

Articol susținut de British American Tobacco în cadrul campaniei Alege Asumat

logo20alege20asumat jpg jpeg
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Se știe, politicianul român vorbește colorat, dar cîteodată (pesemne ca să fie sobru) își restrînge paleta de culori. De curînd, într-o discuție la televizor, l-am auzit pe unul afirmînd despre un altul că „a spus negru pe alb“.
image png
Ce ne amintim și ce am uitat
Întoarcerea spre trecut, în încercarea de a-i recupera reperele, ar trebui să fie însoțită, așa cum au încercat s-o facă și organizatorii expoziției dedicate Monicăi Lovinescu, de sentimentul „aducerii aminte, înainte de a uita”.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.