Polonia în UE: Partea mai luminoasă a Europei

Piotr Maciej KACZYNSKI
Publicat în Dilema Veche nr. 399 din 6 - 12 octombrie 2011
Polonia în UE: Partea mai luminoasă a Europei jpeg

Dintre politicile Uniunii Europene, cea externă se negociază probabil cel mai dificil, în condiţiile în care atinge chiar esenţa suveranităţii naţionale, adică dreptul fiecărui stat membru de a stabili şi dezvolta relaţii bilaterale şi independente cu celelalte state membre. Politica externă a UE presupune o limitare semnificativă asupra politicilor externe naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene, chiar dacă uneori poate fi ceva mai mult decît o simplă reflectare a „celui mai mic numitor comun“ dintre cele 27 de politici externe naţionale. Aceasta, cu condiţia să existe o politică. Este important să reamintim faptul că, atunci cînd statele membre ale UE nu cad de acord într-o problemă, nu există o poziţie de politică externă a UE în problema respectivă. Poziţiile divergente ale statelor membre în privinţa Războiului din Irak sau recunoaşterea independenţei Kosovo, de exemplu, sînt două dintre numeroasele situaţii care demonstrează clar acest fapt. 

Pe scurt, realizarea unei politici externe europene reprezintă o luptă constantă, dar este o politică dorită de majoritatea cetăţenilor UE şi un instrument necesar statelor membre ale UE pentru a-şi intensifica forţa în relaţiile internaţionale. Se presupune că ar consta în atingerea unui echilibru între priorităţile naţionale şi promovarea intereselor şi valorilor Uniunii. Politica externă a UE recurge în primă instanţă la instrumente „soft“, cum ar fi legislaţia comercială şi liberalizarea accesului pe piaţă, în condiţiile în care nu există o armată europeană, iar cooperarea europeană în materie de apărare este limitată. Uniunea este, totodată, şi cel mai important furnizor de ajutor extern din lume şi este un creator de norme globale în multe domenii, de la aviaţie şi standardizare chimică, pînă la protecţia mediului înconjurător şi supervizare financiară. Cei mai importanţi parteneri ai Uniunii sînt Statele Unite, China şi Rusia, în acelaşi timp Uniunea continuînd dialogul strategic la nivel înalt cu numeroşi alţi parteneri precum India, Pakistan, Coreea de Sud sau Brazilia. 

UE aspiră să fie un actor global în politica mondială, cu toate acestea a eşuat adeseori în soluţionarea cu succes a unor conflicte existente în interiorul ei. Politica europeană de vecinătate este considerată în general ca fiind o politică ineficientă, dacă nu chiar ratată. A fost concepută ca o strategie de natură să încurajeze vecinii UE să se adapteze la normele democratice europene şi drepturile omului, să liberalizeze accesul pe piaţă şi să contribuie la progresul economic reciproc prin stimulente politice şi economice, care să conducă în final la stabilitate şi prosperitate în curtea UE. Pînă acum, nu a reuşit să atingă aceste obiective. 

Politica de vecinătate singură nu a furnizat suficiente stimulente pentru vecinii UE ca aceştia să se schimbe de bunăvoie, în timp ce atît statele membre UE, cît şi ţările vecine nu au reuşit să se ridice la nivelul angajamentelor reciproc asumate. Mai mult, eforturile UE sînt adeseori subminate de către terţi. 

Provocarea majoră o constituie probabil faptul că – aşa cum afirma ministrul polonez de Externe Radoslaw Sikorski – „politica de vecinătate include vecinii Europei şi vecini europeni“, referindu-se la separarea dintre alte state non-UE din Europa de Est şi ţări din Africa de Nord şi Orientul Mijlociu. Deoarece Belarus, Ucraina, Moldova şi cele trei ţări caucaziene sînt toate state europene, ele au dreptul teoretic de a deveni într-o zi membri cu drepturi depline ai Uniunii Europene. Partenerii sud-mediteraneeni nu împărtăşesc această opinie. 

Crearea politicii externe europene ar trebui să fie o încercare de a asigura conducere globală în zone în care UE poate oferi stimulente politice puternice, cum ar fi sprijinirea dezvoltării sau schimbarea climatului. Dar în timp ce încearcă să asigure o conducere ambiţioasă, politica externă a UE ar trebui să respecte totodată fragilul echilibru dintre diferite interese naţionale din cadrul Uniunii şi valorile comune europene, precum respectul pentru demnitatea umană, libertate, democraţie, egalitate, statul de drept şi respectarea drepturilor omului, „inclusiv ale drepturilor persoanelor aparţinînd unor minorităţi“, ca să cităm tratatele de constituire a Uniunii. 

Ideea unei politici externe europene ambiţioase nu este contestată la Varşovia – dimpotrivă. Dar guvernul polonez consideră că, dacă nu există conducere pe o anumită problemă, Polonia va căuta probabil canale alternative prin care să influenţeze probleme globale. Pentru Catherine Ashton, şefa politicii externe a UE, 2011 este un an al încercărilor şi tribulaţiilor. Rămîne de văzut dacă ea va avea succes în a crea o asemenea politică ambiţioasă, de aici şi opţiunea teoretică a Poloniei de a căuta căi alternative pentru o abordare comună a UE. Deocamdată însă, punctul central continuă să rămînă, în mod decisiv, fixat pe faptul dacă înaltul reprezentant al UE va repurta succes. 

Polonia insistă asupra unui număr de componente pe care le consideră esenţiale în formularea politicii externe europene. Primul (şi cel mai important, probabil) include o relaţie strînsă între Uniune şi toţi vecinii săi din Est, inclusiv Rusia. Împreună cu Suedia, Polonia a reuşit să readucă Europa de Est pe agenda politicii externe a UE în 2008, prin crearea „Parteneriatului Estic“, care vizează Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Moldova şi Ucraina. Obiectivul acestuia constă în aprofundarea relaţiilor politice, societale şi economice cu aceste ţări. Atacul Rusiei asupra Georgiei, din acelaşi an, a sporit interesul european pentru această zonă. În prezent, principalele aspecte de rezolvat includ definitivarea negocierilor cu numeroase ţări din Europa de Est pe teme de acorduri de asociere ambiţioase, cum ar fi comerţul liber şi posibilitatea de ridicare de către UE a cerinţelor de viză pentru cetăţenii statelor respective. 

O relaţie mai strînsă între Uniunea Europeană şi Rusia este de importanţă vitală pentru ambii parteneri. Un parteneriat strategic strîns va consolida stabilitatea în Europa şi va aduce un plus de prosperitate Rusiei, dar acesta implică reformare din partea uriaşului vecin al Europei faţă de Est. Ideile lansate cel mai recent, cum ar fi cea a „Parteneriatului pentru Modernizare“, sînt binevenite, dar este nevoie ca ele să fie materializate prin reforme semnificative în Rusia, inclusiv o ameliorare în materia statului de drept. O a doua prioritate pentru Uniunea Europeană din perspectiva Poloniei o reprezintă politica externă a Uniunii în materie de energie. Deocamdată, aceasta nu există per se, este însă o necesitate absolută. Fără o asemenea poziţie comună a UE, companii din afara UE pot crea distorsiuni importante pe pieţele energetice naţionale, în situaţii în care asemenea pieţe rămîn adesea izolate de alte state membre. 

Cea de-a treia prioritate pentru politica externă a Uniunii – şi o specialitate a Poloniei – este promovarea democraţiei. Ca ţară care a cunoscut una dintre cele mai de succes tranziţii paşnice spre democraţie în 1989, Polonia doreşte să împărtăşească din experienţa proprie. UE a jucat un rol major în sprijinirea mişcării democratice a Poloniei, şi Polonia simte că tocmai acesta este rolul pe care Uniunea ar trebui să-l joace pentru aceste naţiuni care luptă astăzi pentru libertate politică şi economică, în special pentru cele aflate în imediata noastră vecinătate. 

Ultima prioritate poloneză vizează cooperarea în probleme de apărare, Uniunea nu este şi nu trebuie să fie o uniune militară, şi nici nu trebuie să încerce să rivalizeze cu Organizaţia Pactului Nord-Atlantic. UE are însă nevoie să dezvolte o mai strînsă cooperare militară, pentru a-şi îmbunătăţi propria capacitate de a desfăşura misiuni de menţinere a păcii sau pur şi simplu pentru a cîştiga credibilitate în ochii partenerilor străini, care nu consideră semnificativ exerciţiul european postmodern. Europenii ar trebui să cheltuiască mai mult cu armatele lor, dar în vremuri de austeritate foarte puţine state ale UE sînt înclinate să-şi mărească bugetele militare. Practic, în ultimii ani, Polonia a fost unul dintre foarte puţinele state europene care şi-au mărit cheltuielile pentru apărare. 

În dezbaterea modalităţilor de intensificare a cooperării europene privind apărarea, de regulă Polonia urmează o cale separată de cea a altor state membre UE. Unele dintre acestea pledează pentru o mai strînsă cooperare militară a UE pe seama NATO, în timp ce alte state membre UE rămîn puternic ataşate de NATO şi, prin urmare, se opun unei mai strînse cooperări militare a UE. Polonezii susţin că o mai intensă cooperare europeană este absolut necesară, dar nu în opoziţie faţă de NATO, ci ca o iniţiativă independentă, care să fie derulată în cooperare cu NATO. 

Într-o perioadă în care raporturile globale de forţă se schimbă, cînd, aproape de la o săptămînă la alta, puterile din Asia cîştigă noi graniţe competitive în faţa partenerilor europeni sau americani, statele occidentale, slăbite de recenta criză economică, ar trebui să rămînă cît se poate de unite. Totodată, în condiţiile în care este necesar ca relaţiile transatlantice să rămînă o bază pentru securitatea europeană, este timpul ca europenii să îşi asume un grad sporit de responsabilitate pentru propria securitate colectivă. Construcţia politicii externe europene este în principal în mîinile lui Catherine Ashton şi a nou înfiinţatului Serviciu European de Acţiune Externă, pe care ea îl controlează. Polonezii vor ţine pumnii pentru succesul lor şi sînt gata să sprijine Înaltul Funcţionar cu idei specifice privind dezvoltarea relaţiilor cu naţiunile Est-Europene, inclusiv cu Rusia, consolidarea securităţii energetice europene, promovarea valorilor UE în lume – cu precădere printre democraţiile emergente – şi căile de ameliorare a capacităţii de apărare a Europei. 

Polonia continuă să sprijine toate celelalte acţiuni şi dimensiuni ale politicii externe europene, inclusiv prevenirea sau căutarea unei soluţionări sustenabile şi realizabile a conflictelor din Orientul Mijlociu şi transformarea paşnică în ţările arabe, rezolvarea unor probleme globale, cum ar fi poluarea mediului înconjurător şi pandemiile, operaţiunile de menţinere a păcii în numeroase colţuri ale lumii, consolidarea multilateralismului şi a guvernării globale, precum şi acordarea de asistenţă naţiunilor în curs de dezvoltare. În ultimă instanţă, dacă UE vrea să fie un actor global respectat, are nevoie să îşi amelioreze şi poziţia sa internaţională în toate zonele lumii.

Piotr Maciej Kaczynski este cercetător, din 2007, în cadrul The Centre for European Policy Studies (CEPS) din Bruxelles, specializat în probleme de integrare politică a UE şi dezvoltare inter-instituţională. De asemenea, conduce European Policy Institutes Network (EPIN). A lucrat anterior în cadrul Institutului de Afaceri Publice (ISP) din Varşovia. 

traducere din limba engleză de Luiza SĂVESCU

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.