Despre fundamentalism sau proasta înţelegere a mesajului

Alexandru OJICĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 592 din 18-24 iunie 2015
Despre fundamentalism sau proasta înţelegere a mesajului jpeg

Istoria a reţinut data de 29 mai 1453 ca fiind cea în care Bizanţul a fost cucerit de Imperiul Otoman condus de Mahomed al II-lea Fatih. Despre acest eveniment, o anecdotă spune că atunci cînd sultanul a intrat în măreaţa catedrală Sfînta Sofia a găsit acolo un grup de teologi care aveau o dispută intensă asupra sexului îngerilor. Erau atît de cuprinşi de discuţii încît nu şi-au dat seama că Imperiul Bizantin nu mai exista, iar noua stăpînire începea să-şi exercite puterea. Probabil că uimirea se citea pe chipurile lor îngîndurate şi străbătute de atîtea întrebări în căutarea răspunsului care se presupune că le-ar fi oferit linişte. Pe de altă parte, Mahomed ar fi fost intrigat. Cum se poate să nu-ţi dai seama de realitatea de sub ochii tăi? Cît de naiv poţi fi? Am plecat de la acest reper pentru că adeseori nu sesizăm lucruri ce se întîmplă în imediata noastră apropiere. 

Trăim într-o societate şi într-o epocă ce nu-şi mai găsesc locul şi numele. Europa, leagănul civilizaţiei, bătrînul continent ce s-a născut la 325 la Sinodul de la Niceea, dacă ar fi să mergem pe linia propusă de Constantin Noica, se remarcă printr-o lipsă de reacţie la ce i se întîmplă. Poate că noi, europenii, sîntem un soi de oameni moderni ai peşterii. Ne preocupăm atît de mult de lucrurile filozofice, împingem limitele lui „politically correct“ atît de departe, încît ignorăm, spre exemplu, că Vladimir Putin tatonează gurile Dunării. 

Totuşi, sîntem aduşi cu picioarele pe pămînt din dulcea noastră naivitate de unele evenimente brutale, precum atentatele din 7 ianuarie 2015, din redacţia săptămînalului

sau, un pic mai departe, în Kenya, unde au fost ucise 147 de persoane pe 2 aprilie 2015 pentru simpla calitate de a fi fost creştini. Dacă în primul caz am avut parte de o reacţie sub umbrela lui

în al doilea caz s-a manifestat mai mult o tăcere. Nu ne-a afectat pe noi, europenii, în mod direct.

Însă problema, din punctul meu de vedere, e alta. În ambele situaţii, simbolurile şi oamenii care şi-au afirmat identitatea şi credinţa au fost reduşi la tăcere. Fie că vorbim de cei care s-au simţit ofensaţi de acele caricaturi, fie că prea multa libertate şi lipsa de înţelegere şi responsabilitate a actelor şi-a cerut partea, discuţia se învîrte în jurul oamenilor care nu au înţeles ce li se întîmplă. 

Fundamentaliştii nu au reprezentat niciodată religia ai cărei adepţi sînt. Ei nu sînt decît exponenţii proastei înţelegeri, ai acelui orgoliu dus dincolo de limite. Însă această minoritate vocală are dezavantajul de a atrage atenţia asupra ei. În general, ei nu ies în evidenţă prin nimic. Sînt oameni care au locuri de muncă, sînt plătitori de taxe, merg în concedii. Sînt consumatori de presă, au opinii politice şi, de ce nu, merg pe stadioane. Discuţiile pe diverse teme spirituale le-ar putea schimba un pic modul de viaţă. Probabil i-ar întărîta, ar deveni şi mai înverşunaţi în tăcerea lor care mocneşte. Cine i-a învăţat aşa, nu ştiu. S-ar putea construi o întreagă teorie despre cei vinovaţi pentru apariţia celor care apără cu intransigenţă un anume ceva. 

În primele secole, creştinii au avut de rezistat în faţa prigoanei declanşate de conducătorii Imperiului Roman, pe de o parte, însă pe de altă parte au avut şi o luptă internă. Cu aceia dintre ei care învăţau altceva. Istoria i-a reţinut pe aceştia din urmă sub numele de eretici. Practic, indiferent de contextul social, cultural şi politic, în sînul unei religii vor exista persoane care vor gîndi şi vor acţiona diferit faţă de majoritate pentru că se raportează

la învăţătura moştenită şi la mesajul primit. Dacă nu ar acţiona într-un mod brutal, cu siguranţă lucrurile ar sta diferit. Nu-mi imaginez posibilitatea unor noi sinoade, întîlniri clericale, şi nu numai, unde să se discute aceste probleme la nivelul celor recunoscute şi acceptate de întreaga Biserică ecumenică. Ele rămîn, din păcate, rezervate spaţiului academic, catedrelor, dar sînt departe de poporul ce se adună în agora. Cred, totuşi, că schimbarea se poate produce din interior. Prin mai multă atenţie acordată transmiterii mesajului fără a fi distorsionat. Prin mai buna pregătire a celor ce propagă învăţătura oricărei religii. 

La fel de bine, însă, putem vorbi şi despre fundamentalişti ai libertăţii. O libertate care este înţeleasă în mod distorsionat, fără responsabilitate. Oricît ne-ar plăcea sau nu să o spunem, Europa, leagănul civilizaţiei, e puternic impregnată de spiritul şi valorile creştine pe care a fost construită şi definită. Paradoxul face ca, după 1789, hermeneutica acestui fapt să se schimbe. Sîntem în plină epocă definită printr-un cuvînt ce conţine şi noutatea, dar şi modernitatea. „Interpretată ca substanţă, modernitatea este un triumf pentru materialism şi o oroare pentru spiritul religios“ (H.-R. Patapievici,

Ed. Humanitas, Bucureşti, 2001, p. 412). Este cunoscut faptul că excesul produce mai multe daune decît efecte pozitive. Societatea postmodernă vorbeşte de un multiculturalism întîlnit în aproape fiecare stat. Nu mai putem vorbi de bariere culturale, confesionale, cel puţin nu în lumea democrată. Fiecare minoritate îşi cere drepturile pe care le consideră fundamentale pentru însăşi existenţa şi identitatea ei. 

Prima parte din acest an ne-a arătat că, atunci cînd vine vorba de spaţiul din nordul Mării Mediterane, noi, europenii, într-un fel sau altul, reacţionăm. Ne manifestăm solidaritatea cu noi înşine după ce găsim de cuviinţă să nu ne vină a crede ochilor ce tocmai ni s-a întîmplat. Dar cînd subiectul principal nu e Europa se aşterne o tăcere bruscă. Avem pretenţia primatului în faţa celorlalte culturi pentru că noi am fost înaintea lor sau, cel puţin, le-am dat o parte din amalgamul de filozofie greacă antică, cultură şi spiritualitate a Orientului Apropiat şi ceva pragmatism roman. Putem urma exemplul lui Ioan Petru Culianu şi să căutăm acel 1484 specific vremurilor noastre. Şi în cazul petrecut la Paris, dar şi în cel din Kenya, Europa a fost afectată. Prima dată la ea acasă, a doua oară acolo unde şi-a pus amprenta şi în valorile pe care ea le-a dat tuturor locurilor pe unde a ajuns şi a stăpînit în trecutul nu de mult încheiat. Pragmatic vorbind, adepţii libertăţii nu i-au înţeles pe cei care, provenind dintr-o altă cultură, au o relaţie mai profundă cu simbolul. La fel, minoritatea nu a putut înţelege mesajul şi cutumele celor majoritari, ale celor ce i-au adoptat şi i-au făcut asemenea lor în materie de drepturi şi responsabilităţi. 

Putem doar să fim ancoraţi în realitatea ce se desfăşoară chiar sub ochii noştri. De altfel, mesajul hristic – care, vrem sau nu, e al nostru, al europenilor – a îndemnat întotdeauna la a merge pe calea de mijloc,

Poate ar fi cazul să ne privim în oglindă

Nu putem vorbi de o

care să ne dovedească faptul că o viaţă simplă, fără bunuri pămînteşti, este calea cea mai bună. „Vor învinge aceia care vor şti să redevină alchimişti în chimie, tradiţionalişti în modernitate, moderni în postmodernism şi imobili în plină mişcare. Orice problemă seculară, pentru că derivă dintr-una religioasă, are o soluţie spirituală“, spunea Patapievici, încercînd să formuleze o caracterizare a Europei de acasă şi de pretutindeni (H.-R. Patapievici,

pp. 417-418). Sîntem pregătiţi să ne-o asumăm? Sau măcar să tatonăm terenul? 

Alexandru Ojică este doctorand în teologie. 

header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.