Cum vine Duhul pe furiş. André Scrima

Publicat în Dilema Veche nr. 681 din 9-15 martie 2017
Cum vine Duhul pe furiş  André Scrima jpeg

În cursul despre experienţa spirituală (Experienţa spirituală şi limbajele ei, Humanitas, 2008), André Scrima defineşte pe cei angajaţi în itineranţa infinită a Duhului ca fiind „marginalii Centrului“. Metafora îşi vădeşte sensul tocmai prin natura ei matematică: în-tr un cerc, circumferinţa („marginea“) marchează nu îndepărtarea de centru, ci tocmai tensiunea care o leagă în mod decisiv de acesta. La fel, în lumea opacă din care sacrul s-a retras până la condiţia sa de punct, „non-loc“, insesizabil şi totodată central, experienţa spirituală devine asimilabilă unui „nomadism“ al limitelor, transgresiune a locurilor făcută posibilă tocmai de atracţia irezistibilă faţă de Centru. Parcurgerea circumferinţei lumii, a „epidermei“ acesteia este de fapt tocmai o spectaculoasă amînare a retragerii în cutremurătorul abis al punctului central.

Astfel, spiritualitatea nu se confundă, pentru Scrima, cu trăirea extatică definitivă. Ea are funcţie critică, parcurge lumea pentru a o putea însemna cu urma dorului nesfîrşit faţă de ceea ce îi pune temelie şi apoi se retrage discret. Nostalgie a centrului în lumea raznelor, experienţa spirituală înseamnă, într-un prim moment, a percepe în aşa fel lumea încît filigranul sensului, adierea Duhului să îşi facă loc între formele care şi-au pierdut sau şi-au uitat numele. Un text interesant aflat în Arhiva Scrima* despre Magritte („Sur Magritte“, 1993) poate fi citit drept complement estetic al spiritualităţii, în măsura în care pictorul belgian este considerat „inventatorul koan-ului** occidental“, care „ne readuce în spirit amintirea a ceva ce nu a existat niciodată“. Lumea lui Magritte este una în care ruptura dintre lucruri şi cuvinte zguduie aşteptările percepţiei, încredinţînd vizibilului un invizibil care îl luminează interior. La fel, experienţa spirituală conduce, prin gesturi, cuvinte, texte sau primăveri, către prezenţa apofatică a Centrului, atotputernic dar inaparent, discret, ca o „suflare de vînt“. Devine necesară o pedagogie a privirii, pentru a „citi“ în lucrurile vizibile ale lumii urmele nevăzute ale Duhului, iar credinţa, după cum scrie Părintele Scrima într-o predică nepublicată la Duminica Ortodoxiei, „este o calitate a vederii, nu un simţămînt“.

Prin urmare, experienţa spirituală este pentru Scrima o formă a itineranţei, născută din dorul faţă de un Centru nevăzut, dar prezent în fiecare instanţă „periferică“ a lumii. Ea se converteşte, pe rînd, în pedagogie a privirii (textul despre Magritte), în exerciţiu hermeneutic (comentariul Evangheliei după Ioan), în practică a rugăciunii (scrierile despre isihasm) sau în ospitalitate nechivernisită la întîlnirea cu Celălalt (scrierile despre ecumenism). Condiţia acestei itineranţe este dublă şi aceasta o delimitează, de fapt, de simpla hoinăreală prin cuprinsul lumii. Pe de o parte, ca în majoritatea tradiţiilor, subiectului uman i se cere, dincolo de toate, atenţie, trezvie, capacitatea de a nu moţăi în prejudecăţi şi înţelesuri conspectate din presă; deschiderea faţă de surpriza lumii şi recunoaşterea miracolelor ei, continua privire alertă la cele din jur şi disponibilitatea de a înlătura, în orice moment, pîcla funcţionalităţilor cotidiene livrează subiectul unei stări precum aceea descrisă de Walter Benjamin într-un text despre Kafka – atenţia miraculoasă a copilului care nu vrea să meargă la culcare de teamă că în somn, deci în absenţa lui, se va întîmpla ceva esenţial pe lume. Pe de altă parte, această atenţie trează corespunde unei formidabile discreţii din partea celui care ţine în puterea lui lumea. Interlocutorul omului este de această dată Duhul, subtil şi neaşteptat, nevăzut şi atotprezent ca o adiere. Experienţa spirituală nu este, în descrierea pe care i-o face Părintele Scrima, o confruntare cu o kratofanie, nici o formă de supunere sau, dimpotrivă, de administrare a unei prezenţe. Ea se desfăşoară constant în orizontul imprevizibilului, al unei „logici“ a darului care vine pe neaşteptate. Revelaţia este înţeleasă în aceiaşi termeni: „Dumnezeu este, aşadar, diferitul, Cel cu totul altul. Dar în acelaşi timp – iată paradoxul, crucea revelaţiei – Acest cu totul altul se revelează, străbate distanţa diferenţei“ (op. cit.). Paradoxal, revelaţia presupune nu potenţarea unei manifestări, ci diminuarea ei, atenuarea în vederea întîlnirii cu omul pe terenul acestuia din urmă, în contextul finitudinii, al şovăielii şi fragilităţii care traversează creaţia. Duhul, cel care împlineşte şi adevereşte revelaţia christică (o temă centrală în teologia lui André Scrima, elaborată şi valorificată în multe segmente ale operei sale), se manifestă nu numai ca mister, ci şi ca joc: „Duhul este corifeul rugăciunii; el este cel care conduce dansul creaturii, ritmul lui sacru şi exultanţa lui“ (Biserica liturgică, Humanitas, 2005). Ritmul, accentul, nuanţa, iar nu forma sau obiectul reprezintă lumea Duhului, iar sensibilitatea subiectului pentru un astfel de registru al realităţii este semnul unei potrivite receptări a semnelor de dincolo de lume.

Experienţa spirituală poate fi înţeleasă, plecînd de la cele de mai sus, ca formă a dansului. Itineranţa care o constituie nu este o drumeţie, poate nici măcar pelerinaj. Centrul căruia îi dă în permanenţă tîrcoale capătă şi un sens muzical, pe lîngă cel geografic: transformă existenţa în liturghie, impunîndu-i un ritm, o amplitudine, o soluţionare „contrapunctică“ a multiplicităţii, după o sugestie a Părintelui Scrima din debutul cursului despre experienţa spirituală. Discreţiei Duhului care se insinuează în lume deghizat în adiere i se răspunde prin plutirea dansantă a pasului celui angajat să îl urmeze – într-o contrapunctică îngemănare cu atenţia perceptivă îndreptată spre receptarea semnelor.

Încercînd a da un nume acestui contrapunct, minunarea este cea care ar putea întruchipa experienţa spirituală, ca „formă de gîndire dominată de prospeţime“ (Experienţa spirituală şi limbajele ei, Humanitas, 2008) – şi care poate să certifice, în ordinea vizibilului, ne(mai)văzutul şi să dea cunoaşterii forma sărbătorii.

* Arhiva André Scrima face parte din Fondul André Scrima de la Colegiul „Noua Europă“, Institut de Studii Avansate din Bucureşti. Mulţumesc doamnei Anca Manolescu şi domnului Andrei Pleşu pentru miracolul întîlnirii cu ea. De asemenea, mulţumesc Colegiului „Noua Europă“ pentru calda şi vesela ospitalitate. Textul de faţă pleacă de la mai multe pagini nepublicate ale Părintelui Scrima, consultate cu această ocazie: Predică la Duminica Ortodoxiei, Sur Magritte, cîteva notaţii manuscrise despre „străin“, „călător“, „eremit“, „exil“.

** Formulă sapienţială budistă, menită să disloce falsele certitudini ale discipolului şi să îl livreze orizontului misterului în care, după cum spune Părintele Scrima, doar un „mental non-euclidian“ se poate orienta. 

Ioan Alexandru Tofan este conferenţiar univ. dr. la Facultatea de Filozofie şi Ştiin-ţe Social-Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi. A publicat volumul City Lights. Despre experienţă la Walter Benjamin, Humanitas, 2014.

header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.