O cultură, două culturi, trei culturi şi de la capăt

Pavel ŞUŞARĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 110 din 2 Mar 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Un foarte simpatic amic indian, Raghavendra Gadagkar, specialist în obiceiurile viespilor, a aplicat acum cîţiva ani colegilor săi dintr-un Institut de Studii Avansate o grilă de analiză comportamentală, care să departajeze net între savanţii umanişti şi cei ai ştiinţelor naturale. Avem de-a face, declarase el, în final, cu două "culturi" distincte, marcate prin trei caracteristici: social scientists stau jos cînd vorbesc, natural scientists stau mai curînd în picioare. Cei dintîi preferă să-şi citească discursul, ceilalţi preferă să vorbească liber. În sfîrşit, cei dintîi folosesc citatul în mult mai mare măsură decît ceilalţi. Am putea dezvolta această dihotomie pînă la deriziune. Social scientists sînt mai singuratici, natural scientists - mai deschişi lucrului în echipă, primii vorbesc mai mult despre politică, sînt, preponderent, naturi militante şi, parcă, adoptă mai uşor vegetarianismul decît ceilalţi. Şi aşa mai departe. E un joc practicat isteric de un best-seller din 1959 al lui C.P. Snow (The Two Cultures). Dar "cultura" nu s-a născut nicăieri în lume, şi cu atît mai puţin în spaţiul european, pe două culoare paralele. De la presocratici la Aristotel şi de la Aristotel la Descartes, Pascal, Kant şi Goethe, "fizica" a trăit simbiotic cu "metafizica", în aceeaşi ogradă şi, adeseori, în aceeaşi minte. Goethe, mineralogul, opticianul, botanistul şi poetul Goethe aruncă în aer toate dihotomiile: ochiul - "marele simţ" al grecilor - unifică, în acelaşi elan, observaţia cu "theoria", empiricul cu speculativitatea. Cînd Dilthey, în 1883, lansează, pe marea piaţă a ideilor occidentale, termenul Geisteswissenschaft ("ştiinţa spiritului"), el nu evacuează, din perimetrul disciplinei pe care o întemeiază, nici conotaţia "ştiinţificului" (ştiinţele spiritului sînt ştiinţe ale lumii spirituale, ale "culturii", vor spune alţii, sau ale "valorii", dar nu mai puţin ştiinţe), nici pe aceea a practicilor "experimentale" (e vorba, spune Dilthey, despre "o ştiinţă experimentală a fenomenelor spirituale"). Cine vede mereu două culturi ratează un întreg univers de corelaţii, punţi, bucurii asociative. Un cunoscut sociolog german, Wolf Lepenies, alege să vorbească mai curînd despre trei culturi. El observă că, pe la jumătatea secolului al XIX-lea, între ştiinţele naturii şi ştiinţele spiritului îşi face loc o disciplină nouă, sociologia, a cărei ambiţie e să introducă în cercetarea vieţii sociale "geometria" metodologică a cercetării naturii. Auguste Comte, a cărui statuie domină Place de la Sorbonne, forţează intrarea în curtea de onoare a celebrei universităţi, unde locurile de prestigiu revin lui Victor Hugo şi lui Louis Pasteur. Sociologia e o disciplină a intervalului şi un agent al modernităţii. Desprinsă de umorile critice ale intelectualilor umanişti şi de derapajele lor utopice, sociologia se ţine în acelaşi timp departe şi de amoralitatea ştiinţelor exacte. Ea vrea să fie rece, dar normativă moralmente, raţională, dar aptă să înlocuiască religia. Între timp, lucrurile se complică. Reprezentanţii ştiinţelor spiritului asumă tot mai apăsat ambiţii şi exigenţe ale ştiinţelor naturii: indiferent dacă se ocupă de subiecte "diafane", ei invocă proceduri "riguroase", inflexibilităţi metodologice solemne. "Ştiinţificul" şi "obiectivitatea" devin adevărate superstiţii. Asta în timp ce reprezentanţii ştiinţelor naturale se manifestă, dimpotrivă, tot mai prudent: au probleme de etică, intersectează metafizica şi, nu o dată, îşi descoperă afinităţi cu experienţa mistică. Pe scurt, "umaniştii" devin tot mai ţepeni, iar campionii ştiinţelor naturale - tot mai lirici... Umaniştii devin mai "naturalişti", iar naturaliştii - mai "umanişti". Între cele două culturi se instalează un complicat raport dialectic, aşa încît Odo Marquard poate vorbi, în 1985, despre "inevitabilitatea ştiinţelor spiritului". Teza lui este că ştiinţele spiritului sînt mai tinere (mai moderne?) decît ştiinţele naturale. Vico vine după Descartes, Dilthey vine după Kant, marii fondatori ai umanioarelor (de la Winckelmann la Burckhardt) vin cam la o sută de ani după marele moment al "naturaliştilor" (de la Galilei la Lavoisier). Rezultă că ştiinţele naturii sînt provocarea căreia îi răspund, compensatoriu, ştiinţele spiritului. Luminile ştiinţei au făcut ca lumea în care trăim să fie mai comodă, mai "raţională", mai bine pregătită pentru viitor. Dar pentru toate aceste avantaje, s-a plătit şi se plăteşte un preţ. Pragmatismul ştiinţific produce o lume mai omogenă, dar mai necolorată, mai "obiectivă" (adică mai neutră axiologic), dar mai arbitrară (adică în criză de repere, de "simţ al orientării"), o lume în care istoria şi - paradoxal - natura însăşi devin realităţi secunde. Într-un asemenea context, ştiinţelor spiritului le revine funcţia unei salutare reechilibrări. Ele readuc în scenă tradiţiile, polisemia, hermeneutica, gustul estetic, preocuparea etică, interdisciplinaritatea. Ştiinţele spiritului nu se opun modernităţii, ci îi aduc un corectiv necesar şi, prin aceasta, fac ca modernitatea să se poată instala fără pierderi colaterale. Ele fac, de asemenea, ca modernitatea să se poată povesti. (Pentru Marquard, ştiinţele spiritului sînt, prin excelenţă, "ştiinţe narative", singurele capabile să reducă "atrofia narativă" de care suferă omul contemporan.) Am putea spune că, în contextul modernităţii, ştiinţele spiritului asumă postura "păstrătorului" şi a "întîrzietorului". Asemenea acelui misterios katékhon (invocat de Carl Schmitt) din a doua epistolă paulină către Thessalonicieni, ele opun rezistenţă precipitării eschatologice a lumii. "Umanistul" e o frînă raţională în calea căderii accelerate a istoriei. Dar să nu mergem atît de departe. E destul să spunem că ştiinţele spiritului au avantajul de a grădinări modernitatea din afara ei, de a fi cenzura modernă a modernităţii. ...În rest, e mai bine să nu ne epuizăm în dihotomii. Spiritul european are alt traseu: de la o aurorală cultură unică, la două culturi specializate, apoi la trei culturi şi, în perspectivă, din nou la una singură, totalizantă. Cît despre felurile în care se poate trăi cultura, ele sînt, ca aventurile lui Figaro, mille tre...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.