Despărţirea de problemă

Publicat în Dilema Veche nr. 156 din 1 Feb 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Mă dau bătut. Am constatat că în materie de comunism şi marxism dezbaterea e inutilă şi, de fapt, imposibilă. Dialogul nu este recomandabil, cînd interlocutorii sînt oameni cu convingeri inflexibile, "adepţi" de tip religios ai propriului punct de vedere. Am constatat, de-a lungul anilor, că poţi spune aproape orice despre figuri culturale celebre, fără ca cineva (cu excepţia unor restrînse cercuri de fanatici) să sufere isteric. Poţi spune că Platon e fascist, că Immanuel Kant e prea prusac, că Wittgenstein nu ştie carte, că filosofia britanică e o filosofie de prostănaci, care nu cred decît în ce se poate pipăi, sau că gîndirea medievală e obscurantistă. În tinereţea mea nătîngă, i-am spus, odată, dlui Noica, ceva de genul: "N-am ce face cu Hegel!". A devenit melancolic, dar nu m-a dat afară din camera şi din generozitatea sa. Poţi să-l conteşti pe Dumnezeu, poţi lupta împotriva icoanelor, poţi defini islamul ca pe o simplă introducere la terorism. Unii se mai supără, dar ceea ce prevalează, în cele din urmă, este toleranţa flască a lui anything goes. Ei bine, cînd e vorba de Marx şi de comunism, nivelul sensibilităţilor creşte ameninţător. Tineri şi bătrîni, estici şi vestici, deştepţi şi proşti, oameni fini şi derbedei politici reacţionează prompt, cad în fandacsie şi te invită să fii nuanţat, echilibrat, "deschis". Dacă rezişti, treci într-o categorie umană infamantă. Eşti scolastic, inchizitorial, dogmatic, emoţional, obsedat, subiectiv, Jupîn Dumitrache, răzbunător, incult, destructiv, poate chiar extremist de dreapta. Dai citate - eşti vinovat că le-ai ales cu rea-credinţă; vorbeşti de locul violenţei în filosofia politică a corifeilor, afli că iei, răuvoitor, drept doctrină, o simplă formă de temperament sau că ignori "contextul"; invoci antisemitismul lui Marx, ţi se spune că faci asocieri groteşti şi eşti încuiat, cu întrebarea: "De ce atunci comunismul a fost îmbrăţişat de un număr disproporţionat de mare de evrei?". (Nu ştiu! Aş vrea şi eu să aflu.) Urmează vechi reflexe de propagandă: comunismul e bun, dar a fost greşit aplicat sau sabotat de capitalism, marxismul a fost deformat (sau "întinat") de urmaşi nepricepuţi, mari gînditori din Vest au înţeles, nepărtinitor, contribuţia materialismului dialectic la înţelegerea lumii. Îl pomeneşti pe Furet, ţi se dă la cap cu Bourdieu, vorbeşti de J.F. Revel, Aron şi Besançon, eşti amendat cu Sartre şi cu o serie de neo- sau semi-marxişti. Alţi topoi inevitabili: creştinismul şi inchiziţia, racilele liberalismului "burghez", colonialismul şi neocolonialismul etc. În cele din urmă - apogeu! - ţi se atrage atenţia că reproşurile tale cu privire la comunism sînt de factură comunistă. (Dar parcă nu era chiar aşa de rău să fii comunist!) Mă dau bătut. Îmi rămîne doar speranţa discretă că "adepţii", analiştii "fără prejudecăţi", campionii discernămîntului nu vor reuşi iarăşi să "pună în practică" o ideologie pe care ei o analizează la rece, dar care pe alţii i-a costat viaţa. Rămîn naiv şi posac. N-am nevoie de argumente pentru a spune că nu e admisibil să construieşti castele de cristal pe cadavre de copii (oricum, cadavrele se văd, castelele nu). Cînd spun că o sută de milioane de morţi e prea mult pentru o "idee generoasă" nu mi se pare că stau prost cu "argumentele" şi că trebuie să mă ocup asiduu cu "părţile bune" ale asasinatului. Dar Marx e nevinovat - mi se spune. El e o "energie intelectuală formidabilă". Evident. Dar e la fel de evident că toţi criminalii dictaturilor comuniste îl invocă smerit. Cu citate. Nu-mi amintesc de vreo referinţă la Nietzsche în discursurile lui Hitler. Da, dar rămîne gîndirea economică a lui Marx. Se poate. Pînă şi Lenin a trebuit să recunoască însă lipsa totală a oricărei referinţe la economia "socialistă", în scrierile lui Marx. În locul soluţiilor, cîteva sloganuri agitatorice. Karl Popper (comunist în tinereţe, dar vindecat ulterior, ceea ce dovedeşte - vezi şi cazurile Koestler, Orwell, Panait Istrati - că acest tip de traseu nu e chiar imposibil) îl declară pe tenebrosul gînditor din Trier "un fals profet". "Dar mult mai important - spune Popper - este că a indus în eroare o mulţime de oameni inteligenţi..." Un corespondent inteligent şi citit al Dilemei vechi poate ajunge, de pildă, să pună întrebări aiuritoare, din care rezultă că liberalismul şi comunismul sînt proiecte la fel de utopice, că, spre deosebire de capital, forţa de muncă nu se mişcă liber pe piaţa internaţională (aviz căpşunarilor!), sau că în capitalism se accentuează inegalităţile. (Dar în comunism? Dar dacă se compară definiţia "sărăciei" din Vest cu cea din Est?) De departe cea mai tare întrebare este însă aceasta: "De ce creşterea obiectivă a standardelor de viaţă nu se reflectă într-o creştere subiectivă a stării de bine?". Aici, dl Umbreş (acesta e numele corespondentului nostru) devine metafizic. I-aş răspunde, mai întîi, că statele n-au a se ocupa de registrul subiectivităţii, iar apoi, că problema marxismului e tocmai aceea de a fi evacuat din spaţiul reflecţiei orice expresie a vieţii interioare. E unul din motivele pentru care nu-l frecventez. El are răspunsuri numai la întrebări pe care eu nu le am. Mi-e greu să-mi închipui că m-aş trezi într-o dimineaţă prost dispus, sau locuit de frica morţii, sau chinuit de problema răului (nu cel strict social), sau îndrăgostit, sau obsedat de întrebări necomplezente asupra sensului meu şi al lumii şi aş recurge, pentru a mă vindeca, la o pagină "ştiinţifică" din Capitalul sau din Manifestul Partidului Comunist. Individul uman are şi alte probleme, şi alte nelinişti, decît problema circulaţiei forţei de muncă şi a inegalităţii sociale. Despre toate acestea, Marx tace suveran. Încă ceva. N-am citit (şi probabil n-o să citesc) literatură neo-marxistă. Dar pentru a semnala răul adus pe lume de Marx, prin comunism, pot depune mărturia experienţei mele de viaţă, ca şi pe aceea a milioane de semeni ai mei. Aş fi satisfăcut dacă, pentru a semnala "ce e bun" în comunism mi s-ar pune pe masă nu "idei" şi "argumente", ci tot fapte de experienţă. Vreau să văd, oriunde în lume, soluţiile concrete, fericite, aduse de comunişti crizelor pe care le descriu "ad nauseam", privind de jur împrejur. În această privinţă sînt marxist. Vreau să verific teoria prin practică. Nu marele rezervor de idei măreţe ale unei doctrine mă interesează. Daţi-mi cîteva fapte bune. Pînă atunci, mă despart de problemă şi de dezbaterile sterile care nu opun cearcănelor mele decît o "corectă" vioiciune mentală. Şi dacă îmi cereţi să dau jos icoanele de pe pereţi, daţi-mi voie să dau jos şi portretul lui Marx, sub care am trăit, fără să fiu întrebat, mai mult de jumătate din viaţă.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.