Buget mic, şcoală mediocră

Publicat în Dilema Veche nr. 92 din 20 Oct 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Mai mulţi prieteni care s-au stabilit în Occident mi-au spus că la şcolile de acolo copiii lor s-au integrat foarte repede şi ştiu mult mai multe decît colegii lor de clasă, deşi în România nu erau premianţi. "Totuşi, la noi se face carte", era concluzia prietenilor mei, după ce îmi povesteau că, de pildă, la matematică, "acolo" se face în clasa a şaptea materia de a patra de la noi. De-a lungul timpului, am citit prin ziare şi am auzit la televizor aceeaşi concluzie cînd venea vorba despre tinerii români care merg la facultate în America şi termină studiile cu note bune: "e o dovadă că învăţămîntul românesc are un nivel foarte bun". În fine, în toată harababura tranziţiei, nu o dată şcoala (de fapt, Şcoala) a fost invocată ca o valoare care a reuşit să reziste "intemperiilor" istorice: "chiar şi pe vremea lui Ceauşescu s-a făcut carte serioasă", "nici comunismul n-a reuşit să..." etc. Ca să nu mai vorbim despre olimpicii internaţionali: orice premiu la matematică şi fizică a făcut să curgă rîuri de vorbe spre o concluzie care ne gîdila orgoliul naţional: "iată dovada calităţii învăţămîntului românesc: olimpicii noştri se clasează înaintea reprezentanţilor unor ţări mai bogate şi mai puternice". Încet-încet, ne-am construit un adevărat mit al şcolii româneşti (de fapt, al Şcolii Româneşti), numai bun să ne compenseze rănile identitare: sîntem săraci, comunismul ne-a făcut praf industria, Occidentul nu ne iubeşte, tranziţia ne-a aiurit de tot, dar măcar ştim carte. (Asta în timp ce americanii sînt inculţi, francezii şi nemţii nu mai sînt ce-au fost, iar italienii habar n-au de semnificaţia Columnei lui Traian...). Ministrul Mircea Miclea şi-a prezentat nu doar demisia, dar şi un raport despre starea învăţămîntului românesc. Mi se pare că ar trebui să se vorbească mai mult despre raport decît despre demisie (care, altminteri, s-ar putea dovedi un gest eficient pentru obţinerea unei suplimentări de buget). Rezultatele unor teste internaţionale arată că ne plasăm undeva sub media europeană. Iar testele măsoară nu vîrfurile, ci sistemul în ansamblu, capacitatea sa de a produce o medie onorabilă: adică viitori cetăţeni cu anumite abilităţi fundamentale de a-şi utiliza cunoştinţele. Nu cantitatea de informaţii şi cunoştinţe e relevantă, ci ce ştie să facă elevul cu ele. Iar la acest capitol stăm mai degrabă prost: programele noastre sînt supraîncărcate, conţin o mare cantitate de informaţii, dar nu au mai deloc o dimensiune pragmatică, nu ne învaţă ce să facem cu aceste cunoştinţe. Exemplul cel mai sugestiv mi se pare (să mă ierte profesorii de matematică) acel tip de probleme în care se spune că printr-un robinet curg nu ştiu cîţi litri de apă pe minut, din cadă se scurg alţi litri pe minut, şi ni se cere să calculăm în cît timp dă apa pe dinafară (sau, mă rog, cam aşa ceva, poate greşesc la detalii...). Cînd eram elev, asemenea situaţii mi s-au părut complet absurde; răspunsul corect este, în viziunea mea, unul singur: chem instalatorul. În Occident am descoperit că elevii sînt puşi, încă dintr-a patra, să rezolve probleme de genul: depuneţi o sumă la o bancă, la o dobîndă de atîta, calculaţi cît veţi economisi în zece ani. Testul TIMSS (care evaluează materiile ştiinţifice) a plasat România într-o zonă mediocră, în ciuda cantităţii mari de informaţii din programe. Dar şi mai relevant mi s-a părut testul făcut la clasa a patra pentru a evalua abilităţile de lucru cu textul. Mulţi elevi n-au fost în stare să înţeleagă un text la prima vedere şi să-l rezume. Situaţia se verifică în viaţa de toate zilele şi la televizor: abilităţile medii de comunicare eficientă (în scris şi oral) sînt deocamdată un mister pentru mulţi concetăţeni de-ai noştri. Ne trebuie un sfert de oră sau trei sferturi de pagină ca să exprimăm o idee simplă, ne pierdem în paranteze şi informaţii secundare, pierdem subiectul pe drum, facem anacoluturi şi pigmentăm exprimarea cu "îîî"-uri din belşug. Or, în lumea de azi, comunicarea eficientă este esenţială, indiferent ce scrie pe diploma de absolvire. Bineînţeles, testele cu pricina nu trebuie absolutizate: ele sînt doar un indicator între multe altele. Dar raportul ministrului Mircea Miclea despre starea învăţămîntului demonstrează că sîntem într-un punct care nu ne mai permite să trăim cu iluzii şi mituri "patriotice". În fapt, învăţămîntul românesc ca sistem e şubred nu doar din motivele sociale prezentate la telejurnale în fiecare an de 15 septembrie (şcoli dărăpănate şi fără apă curentă, profesori prost plătiţi, prea mulţi suplinitori necalificaţi etc.), ci şi din cauza conţinuturilor şi a metodelor de lucru. Şi, desigur, din cauza oamenilor: nu ne mai putem face că nu observăm faptul că mulţi profesori buni au plecat din sistem, iar tinerii absolvenţi de facultate fac tot ce pot ca să nu ajungă profesori. Iar să ne bazăm în continuare pe frumoasa încăpăţînare a unor profesori care fac meseria din pasiune este o atitudine cam prea romantică pentru secolul acesta. Ministrul Miclea a fost ironizat prin unele ziare pentru iniţiativele sale: cînd a propus un cod etic în universităţi a avut parte de reacţii de genul "păi, asta ne trebuie nouă?...", deşi e limpede că şi în universităţi există corupţie; cînd a propus descentralizarea şcolilor şi plata profesorilor în funcţie de performanţă, sindicatele au sărit ca arse, iar mulţi profesori au prezis "moartea sistemului" din momentul cînd tătucul Minister va lăsa şcolile pe seama comunităţilor locale, deşi o logică elementară ne arată că tocmai comunităţile locale ar trebui să fie preocupate de ce se întîmplă cu copiii din cartierul sau satul în care trăiesc. E greu de evaluat ce a făcut ministrul Miclea în doar 9 luni şi de dat un verdict. Dar mi se pare limpede că iniţiativele sale au ţintit exact punctele nevralgice ale sistemului. Un sistem conservator, cu o greşită cunoaştere de sine şi îmbătat, în bună parte, cu povestea că "la noi totuşi se face carte...". Altminteri, toate guvernele de pînă acum au decretat învăţămîntul drept "prioritate naţională". Din prioritate în prioritate, cu bugete insuficiente, s-a ajuns la stadiul mediocru de astăzi, iar involuţia continuă. Se vorbeşte despre competitivitatea sporită în care ne vom trezi după 2007. Cu indivizi slab pregătiţi şi cu un sistem educaţional subfinanţat şi inert, partida pare pierdută de pe acum. Mai ales dacă vom continua să credem că "se face carte" şi că profesorii trebuie să fie nişte apostoli datori să se sacrifice pentru viitorul luminos al Neamului...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.