Un alt drum al magilor

Publicat în Dilema Veche nr. 831 din 23 - 29 ianuarie 2020
Un alt drum al magilor jpeg

O călătorie pe care am făcut-o la Florența acum mai mulți ani mi‑a stîrnit o curiozitate care nu m-a părăsit de atunci încoace, îndemnîn-du‑mă să scotocesc și să aflu mai multe în jurul  temei călătoriei magilor spre Betleem. Curiozitatea mea a fost stîrnită cînd am putut constata la fața locului că tema magilor era de-a dreptul obsesivă pentru familiile bogate ale Florenței. Picturile cu tema magilor, fie că e vorba despre călătoria lor sub stea, fie că e vorba despre scena adorației Pruncului, abundă. Cînd familia De Medici a decis să-și facă un palat propriu în centrul orașului, capela privată a palatului a fost pictată toată, circular, cu frescă în care se povestește călătoria magilor pînă la picioarele Pruncului – e o vastă expediție, evident, cu totul imaginată de autor. De altfel, De Medici era printre liderii unei confrerii locale foarte puternice, foarte influente, numită „La Compagnia dei Maggi“. La Uffizi am putut vedea celebra lucrare a lui Botticelli, „Adorația magilor“, în care chiar întemeietorii marii dinastii De Medici se închină Pruncului în chip de magi, sub privirea altor doi prinți din aceeași familie. Și nu numai familia De Medici a avut această obsesie; toate marile familii florentine pot fi văzute „jucînd“ rolul magilor în multe picturi. Membri ai familiilor Pazzi, Albezzi, Pitti, Salviati, Strozzi, Brancacci sînt lesne de identificat în aceste ipostaze. S-ar zice că finanțatorii Renașterii, dacă tot își permiteau să-și aroge vreun rol din marele scenariu biblic, pe cel al magilor îl considerau cel mai potrivit.

M-am întrebat, așadar, de ce tocmai tema magilor avea, la acea epocă, atîta popularitate, de ce era la modă. Răspunsul, atîta cît am putut să-l aflu din cîte am studiat, este că magii sînt singurele personaje bogate din Vechiul Testament care se mîntuiesc sigur. După cum știți, între creștinism și bogăție există, la nivel pastoral măcar, o tensiune. Mesajul lui Iisus este mai degrabă unul care favorizează săracii și îi defavorizează pe bogați, or Florența secolelor XIV-XVI este un oraș cu mulți oameni bogați – se fac în acel timp averi colosale în cel mai faimos oraș toscan de pe urma unor afaceri care se întind în toată Europa. În același timp, acești oameni bogați erau și foarte credincioși. Ei bine, cum puteau ei împăca impulsul lor interior pentru bani și putere (căci toți erau înflăcărați și de demonul politicii) cu dorința sinceră și arzătoare de mîntuire? Citind Scriptura, nu prea aveau motive de optimism soteriologic. Așa că au căutat cu mare atenție exemple de bogați „buni“ cu care să se identifice. Și, dacă s-ar putea, să nu fie dintre cei care și-au abandonat ori donat întreaga avere ca să urmeze în sărăcie Mîntuitorului, nu! Oare niște bogați care se închină lui Iisus și îl recunosc de Fiu al lui Dumnezeu, dar au rămas bogați după o evlavioasă întîlnire cu El nu găsim? Ba da: ei sînt magii, chiar singurii bogați care i se închină, rămîn cu averea lor și nu e nici un dubiu că, în orice ecuație a mîntuirii, ei ies de partea bună a procesului. Așadar, magii au devenit favoriții bogaților Florenței. Și mai era un avantaj: nu exista nici un canon iconografic cu privire la chipurile lor, existau doar reguli cu privire la culorile diferite ale veșmintelor lor, dar nici acelea unanim acceptate. Cum bogații creștini ai Florenței voiau să joace rolul magilor, dar și să-și vadă chipurile imortalizate în fresce, iarăși magii au devenit favoriți. Chipurile apostolilor, sfinților sau ale altor figuri din istoria biblică erau, totuși, canonizate imagologic – nu puteai să-i pictezi pe Petru sau pe Ioan evanghelistul în prea multe feluri, căci ei trebuiau să fie imediat recunoscuți de oricine vedea lucrarea. În general, chipurile comanditarilor ori ale apropiaților acestora se văd în scenele biblice în personaje secunde, de multe ori inventate de pictori. Magii, însă, sînt personaje principale fără chip. Poți să-i faci de orice rasă și culoare, de orice vîrstă, cu orice date anatomice. Iarăși, o disponibilitate care a plăcut bogaților care au finanțat Renașterea. Așadar, tema magilor este deopotrivă felixibilă și clară în sensul ei.

Și, pe măsură ce ne gîndim la impactul excepțional pe care practicile economice ale florentinilor l-au avut asupra economiei Europei în acel timp, recunoscînd clar că îi putem socoti printre părinții fondatori ai capitalismului, rememorarea compatibilității pe care ei o resimțeau cu magii ne face să ne gîndim la modul în care capitalismul însuși este compatibil cu creștinismul. Astfel, drumul deschis de magi capătă și un sens prin istorie, nu doar în narațiunea sacră, adică în afara istoriei.

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.