„Sînt singurii oameni care pot supraviețui și pe o insulă pustie“ – interviu cu Radu CIORNICIUC

Publicat în Dilema Veche nr. 834 din 13 - 19 februarie 2020
„Sînt singurii oameni care pot supraviețui și pe o insulă pustie“ – interviu cu Radu CIORNICIUC jpeg

Radu Ciorniciuc mi-a răspuns la întrebările legate de documentarul Acasă, imediat după Sundance Film Festival, unde filmul său de debut a fost selectat în secţiunea World Cinema Documentary și unde a cîștigat premiul special al juriului pentru imagine. O poveste impresionantă despre familia Enache și cei nouă copii ai lor. Și, mai ales, despre ce mai înseamnă „acasă“ în această lume.

În 2017 ați publicat volumul Acasă, care spune povestea întîlnirii cu familia Enache, formată din 16 oameni, dintre care 11 copii, pentru care casa însemnase o bună bucată de timp Parcul Natural Văcărești. Fotografiile din album le aparțin copiilor și asta a făcut ca impactul emoțional să fie și mai mare. Care sînt primele dvs. amintiri legate de familia Enache?

Pe mama copiilor am întîlnit-o cînd făceam interviuri, împreună cu Lina Vdovîi, cu oamenii care locuiau în jurul Văcăreștiului, chiar la începutul proiectului. Îi întrebam ce părere au despre faptul că groapa de gunoi va fi numită rezervație naturală și ce speranțe au pentru transformarea locului. Așa am găsit-o, lîngă un izvor, pe Niculina, mama celor nouă copii Enache. Cînd Lina a întrebat-o dacă știe oameni care locuiesc în groapă, ne-a spus că habar n-are. Apoi, fără să ne dăm seama, și-a pierdut urma prin stuf.

Știam că în parc locuiește Gică Pescarul, „eroul cartierului“, care salvase trei copii dintr-o casă în flăcări cu cîțiva ani în urmă și care devenise vedetă în presa locală. Cîteva zile mai tîrziu, din aproape în aproape, am dat de adăpostul familiei, ascuns între lacuri și stuf.

În ziua în care i-am găsit împlineam 28 de ani și aveam în spate o geantă plină cu echipament pentru filmare și o sticlă de vin găsită prin casă. Părinții copiilor mi-au spus să nu-i filmez pe cei mici, așa că m-am așezat în cercul lor, în jurul focului, și-am împărțit vinul cu Gică. Cîteva ore mai tîrziu, filmam primele cadre din filmul Acasă, iar tatăl și mama copiilor Enache erau mult mai relaxați cu prezența mea. Nu mulți reporteri au stat pînă atunci să le asculte cu răbdare viețile.

Cînd ați știut că e mai mult decît un reportaj acolo?

Cînd am început să petrec mai mult timp cu copiii familiei. Felul în care interacționau între ei, dar și cu natura din jur, m-a făcut să-mi dau seama că nu pot spune, printr-un reportaj, lucrurile pe care le simt și pe care le văd. Că am nevoie de mai mult spațiu de expresie și, mai important, de mai multă libertate creativă.

Cum s-au schimbat lucrurile pentru ei în viața reală în urma acestui proiect?

Pentru părinți a fost dintotdeauna greu să se readapteze la viața din oraș, chiar dacă au fost susținuți, pas cu pas, de diferiți profesioniști din asistența socială. Imaginează-ți că trebuie s-o iei de la zero, să te adaptezi unui sistem complet nou, la 50 de ani și cu 11 copii în grijă. Pînă anul trecut, cînd am reușit să le cumpărăm o casă și o bucată de pămînt lîngă București, au trăit într-un calvar. Încă mai au destule neajunsuri, însă datorită faptului că, pentru prima dată în viața lor, trăiesc într-un loc de unde nu-i mai poate alunga nimeni, sînt mult mai puțin stresați.

Copiii, în schimb, sînt copii. Au văzut în mutarea la oraș o mare aventură și s-au adaptat, chiar și la cele mai grele situații, cu zîmbetul pe buze. Toți au învățat să scrie și să citească, au documente, merg la doctor și la cluburi de educație alternativă de cîțiva ani deja. Aș zice că schimbarea este și pentru ei pozitivă, cu atît mai mult cu cît știu că, dacă nu am fi intervenit noi, lucrurile ar fi fost sumbre pentru cei mici în mod special.

15 acasa credit foto alex galmeanu jpg jpeg

Dincolo de latura lui artistică, vorbim despre un proiect cu o miză socială. În care destinele „personajelor“ se transformă pe parcursul documentării. Care au fost spaimele dvs. legate de această intervenție?

Cred că grija cea mai mare a fost să nu facem mai mult rău cu binele pe care încercam să-l dăm familiei. Pînă la urmă, ce înseamnă să ajuți niște oameni să devină „independenți social“, cînd ei erau deja cît se poate de independenți social? Dar alternativa pentru ei ar fi fost să fie despărțiți și mutați în cămine de copii, respectiv ghetourile de la marginile orașului. Statul român este copleșit cînd vine vorba de asigurat minimul de viață decentă oamenilor săraci. Deși, paradoxal, dacă te uiți pe bugetele primăriilor, o să descoperi în majoritatea cazurilor că sînt bani destui alocați asistenței sociale. Ceea ce nu există, sau e extrem de ineficientă, este medierea acestor bani și servicii sociale.

Știind că asta e marea bubă a sărăciei românești, am creat noi o platformă de mediere – proiectul social „Acasă“ –, croită pe nevoile urgente ale familiei: de la lipsa documentelor, a unei locuințe și pînă la cursuri de educație sexuală. Apoi am găsit cîte un „furnizor“, la stat sau la ONG-uri, care să ne ajute să rezolvăm fiecare problemă în parte. Meritul cel mai mare pentru multe dintre reușitele proiectului social îl are Mihaela Murgoci, care a coordonat toate aceste eforturi din ultimii ani.

Acum vorbim nu doar despre carte, ci și despre filmul Acasă. Cum completează el desenul acestei familii?

A fost foarte important pentru mine să separăm foarte clar intențiile filmului de cele ale proiectului social sau de carte, deși au mers în paralel și s-au „susținut“ unele pe altele.

A trebuit, la un moment dat, să luăm o decizie în ceea ce privește povestea filmului. Este un film despre cum un proiect social încearcă să ajute o familie? Sau este un film despre o familie aflată în aceeași situație ca multe alte milioane de familii de pe glob, pentru care societatea nu face destul?

Am ales a doua variantă, tocmai pentru că drumul familiei Enache prin jungla urbană vorbește despre toate familiile care bîntuie prin sărăcia din marile orașe, dar și pentru că povestea familiei Enache are o valoare universal umană; deci, în mare măsură, vorbește despre noi toți.

Cît de reprezentativă e povestea lui pentru lumea în care trăim?

Din punct de vedere social, cazul Enache este reprezentativ pentru felul în care societatea noastră nu reușește sau nu vrea să-i ajute cu adevărat pe oamenii care trăiesc la margine, deși are resursele necesare.

Uman, filmul vorbește despre căutarea, pe care o avem cu toții, a unui loc – în noi și în jurul nostru – pe care să-l putem numi al nostru, acasă. Explorează întrebări precum: Ce este fericirea? Ce înseamnă o familie? Unde este acasă?

15 radu ciorniciuc zimbio 6 1 jpg jpeg

Există documentariști care își propun să nu modifice nimic din „realitatea“ protagoniștilor lor, oricît de marginali ar fi ei. Cît de important a fost aici instinctul dvs. de jurnalist? Și cum a funcționat?

Eram jurnalist cînd am pornit proiectul, acum cred că sînt un om ceva mai complet, mai apropiat decît am fost vreodată de subiectele și oamenii care mă interesează. Adevărul poate fi spus și altfel decît prin instrumente sau rigori jurnalistice. În momentul în care am înțeles asta, m-am simțit cu adevărat liber profesional, dar și personal. Poți fi și jurnalist, și documentarist, și prieten, și tată, toate în același timp. Iar poveștile tale să dezvăluie în continuare adevăruri profunde, de necontestat.

Foarte mult au contribuit la transformarea filmului producătoarea Monica Lăzurean Gorgan și editorul Andrei Gorgan; ei sînt doi dintre oamenii care m-au ajutat să-mi scot capul din „cutia“ jurnalistică și să încerc să fac lucrurile și altfel, poate mai bine decît înainte.

Ce a fost cel mai greu în acești patru ani în care ați lucrat la acest proiect?

Cred că cel mai greu mi-a fost să-mi găsesc eu locul pe care să-l pot numit acasă. Pentru că veneam după ani buni de umblat prin lume și pentru că munca mea era destul de intensă ca să pot cu adevărat să mă apropii de mine și de cei din jur. Dar a fost un proces care m-a ajutat să mă definesc mai bine, iar prietenia cu familia Enache și cu colegii mei de proiect mi-a dat ceva mai multă încredere în potențialul oamenilor. E greu să accepți că sînt lucruri care trebuie schimbate în tine, pentru a deveni mai onest, mai bun, și e și mai greu să faci pași pentru a te schimba cu adevărat.

Cum arată familia Enache la sfîrșitul filmului?

Sînt singurii oameni pe care îi cunosc și care pot supraviețui dacă sînt lăsați pe o insulă pustie. Sînt puternici și se au unii pe ceilalți, își poartă de grijă și se iubesc, ceea ce nu pot spune despre multe dintre familiile „civilizate“ pe care le cunosc. Și mi se pare incredibil că încă sînt împreună, după toate aventurile prin care au trecut, cel puțin în ultimii patru ani.

a consemnat Ana Maria SANDU

Foto: Mircea Topoleanu (sus), Alex Gâlmeanu (mijloc)

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.