Distopii şi noile media

Publicat în Dilema Veche nr. 659 din 6-12 octombrie 2016
Distopii şi noile media jpeg

Kepler-438b de Guillem Clua, traducerea: Florin Galiş, Iunia Mircescu; regia: Bobi Pricop; scenografia: Velica Panduru; sound design: Eduard Gabia; imagine şi montaj: Tania Cucoreanu; instalaţie multimedia: Mizdan, Dan Andrei Ionescu, Luca Achim. Cu: Dan Aştilean, Mihai Smarandache, Ioana Anastasia Anton, Cezar Antal / Alexandru Potocean. La Teatrul Odeon, Sala Studio.

Recenta premieră a lui Bobi Pricop, Kepler-438b de Guillem Clua, este prima producţie a Teatrului Odeon din cadrul proiectului european Fabulamundi. Playwriting Europe. Programul vizează promovarea dramaturgiei europene (din România participă şi Teatrul Naţional din Tîrgu Mureş), iar pînă acum, Odeonul a optat doar pentru spectacole-lectură. Producţia lui Bobi Pricop reprezintă totdată şi primul spectacol realizat cu piesa dramaturgului catalan, o distopie care uneşte geopolitica, problemele climatice, miturile (inclusiv cele biblice) şi drama de familie într-o sumbră viziune a unui viitor lipsit de umanitate.

Povestea micuţului stat insular (şi imaginar) Malviti, aproape înghiţit de ape, ai cărui conducători încearcă să găsească un alt teritoriu locuibil prin bunăvoinţa statelor membre ONU, porneşte, după cum declară autorul, de la un fapt real: se pare că Insulele Maldive sînt ameninţate, într-un viitor nu tocmai îndepărtat, de dispariţie din cauza schimbărilor climatice. Distopia lui Guillem Clua vizează schimbarea politicii la nivel mondial pe fondul unor catastrofe naturale determinate de încălzirea globală care modifică geografia şi geopolitica. Ce se vede este că puterea perverteşte peste tot, că democraţiile devenite influente uzează şi abuzează de poziţia lor, renunţînd la principiile democratice, că relaţia dintre marile puteri şi statele mici rămîne una de dominaţie, indiferent cine sînt unii şi alţii. Poate cea mai spectaculoasă evoluţie imaginată de dramaturg este aceea a Statelor Unite ale Americii care devin – şi aici trebuie să deconspir – o teocraţie. O Americă fundamentalistă religios este, poate, cea mai sinistră distopie din tot spectacolul.

rosencrantz2 foto a bulboaca jpg jpeg

Textul configurează o dezumanizare totală la nivel mondial, punînd în dezbatere tendinţele de asimilare, statutul refugiaţilor, ideea de apartenenţă la o comunitate (şi pe cea de străin), conceptele de stat şi naţiune, solidaritatea internaţională în caz de criză, schimbările climatice şi influenţa lor asupra politicii şi a omenirii. Iar viziunea dramaturgului catalan, în ciuda comicului, este sumbră. Practic, Guillem Clua nu dă omenirii nici o şansă de a fi… umană.

Continuînd demersul din O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopţii (TNB) şi parţial din Pisica Verde (Teatrul Luceafărul, Iaşi), de introducere a noilor media în spectacol, regizorul Bobi Pricop foloseşte, de această dată, o instalaţie video de procesare şi transmisie live din foaierul Sălii Studio (autori Mizdan, Dan Andrei Ionescu, Luca Achim). Astfel, noile tehnologii sînt integrate în spectacol nu ca elemente-surpriză, expozitive, în sine, ci ca instrumente teatrale care determină modalităţi de lucru şi forme de interpretare noi. Una dintre partiturile actoriceşti reclamă ca actorul să joace numai în afara scenei, în foaier, de unde este filmat şi transmis în direct pe mai multe ecrane din scenă (insist asupra interpretării live căci, se pare, performanţa actoricească şi tehnică a creat impresia că partea video este înregistrată). Asta influenţează şi stilul, şi tehnica jocului. În plus, formatul aduce în spectacol o temă nouă: media ca intermediare ale evenimentelor politice (transmisia Revoluţiei din 1989 în direct a marcat o cotitură în istoria televiziunii, următoarea fiind războiul din Irak), cu rol manipulator. La asta se adaugă cîteva tuşe la Lear (preşedintele Republicii Malviti este un rege fără ţară, la propriu, din cauza naturii potrivnice şi a intrigilor de palat), la Noe şi potopul biblic, dar şi la Moise, cel plecat împreună cu poporul în căutarea ţării promise (textul are şi un alt titlu, Pămîntul făgăduinţei, sub care a fost prezentat în spectacolul-lectură). Apoi, relaţiile umane din interiorul familiei guvernatoare sînt la fel ca oricare altele, complicate şi tensionate, şi influenţează, prin intrigile de palat, politica statului. Fiica preşedintelui, cu funcţie în guvern (Ioana Anastasia Anton) şi ministrul de Externe (Mihai Smarandache) formează un cuplu care erodează, uman şi politic, idealismul şefului statului (Dan Aştilean) şi încrederea lui în umanitate. Care umanitate se dovedeşte a fi extrem de rapidă în a profita/abuza de necazurile micuţei insule. Aici intervine partea spectaculoasă actoriceşte, căci partiturile tuturor şefilor de stat, ale funcţionarilor ONU, ba chiar şi cea a eroului mitic al Republicii Malviti (a cărui poveste este spusă amuzant cu benzi desenate) sînt interpretate de un singur actor. Bobi Pricop recurge la o dublă distribuţie, cu Cezar Antal şi Alexandru Potocean, dar cum am văzut o singură variantă, mă voi referi strict la aceasta. Potocean dovedeşte inteligenţă şi versatilitate în realizarea unor personaje foarte diferite, care nu sînt tocmai caractere cărnoase, cehoviene, ci mai degrabă reprezentări tipologice. Fără exces de teatralitate (evitînd păcatul tentant de a face mai mult), actorul accentuează caricaturizarea pe măsură ce personajele devin tot mai schematice, avînd mare grijă de a nu cădea în derizoriu sau facil. Imaginea a 14 personaje prezente în acelaşi timp pe monitoarele din sală (spaţiul scenic, excelent gîndit, şi costumele aparţin Velicăi Panduru) este emblematică atît pentru tema textului (dezumanizarea) şi pentru conceptul spectacolului (instalaţie multimedia), cît şi pentru Alexandru Potocean însuşi, a cărui versatilitate poate fi surprinzătoare, avînd în vedere că pînă acum a fost distribuit predilect într-o anume tipologie masculină. Această partitură este şi cea care sparge monotonia spectacolului, oferindu-i dinamică şi umor.

Kepler-438b este un spectacol care te face să te întrebi, măcar o dată, unde se termină umanitatea.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.