Universitatea ca aventură disciplinată

Publicat în Dilema Veche nr. 868 din 26 noiembrie - 2 decembrie 2020
Universitatea ca aventură disciplinată jpeg

Titlul e furat dintr-un eseu al lui Alfred North Whitehead, scris acum aproape o sută de ani și numit modest „Universitățile și funcția lor”. Acolo zice undeva că „education is discipline for the adventure of life”. Îmi aminteam textul în ansamblu ca idealist, înflăcărat și deci inutil. Recitindu-l acum am rămas cu altă impresie. Sper că nu din cauză că aș fi devenit eu între timp idealist și înflăcărat.

De altfel, nici ca matematician, nici ca filozof al științei, Whitehead nu avea motive să fie un exaltat. Din capul locului, spune că dacă universitățile s-ar ocupa doar cu transmiterea informației către studenți, existența lor n-ar mai avea nici o justificare după răspîndirea tiparului în secolul al XV-lea. Apoi declară că informația se împute ca peștele. Indiferent cît de veche e tema de care vorbești (vrînd-nevrînd, aici arheologii trebuie să ciulească urechea), cunoștințele trebuie să ajungă la studenți de parcă ar fi de-abia pescuite – și cu prospețimea importanței lor pentru lumea de azi. Astea nu sînt cuvintele cuiva care n-are picioarele pe pămînt.

Îmi dau totuși seama că Whitehead e ușor de ironizat pentru post-scepticii de azi atunci cînd zice că universitatea trebuie deci să transmită informație, dar într-un mod plin de imaginație, menținînd mereu contactul între cunoștințe și the zest for life, adică, pe românește, la joie de vivre. Ridicol, nu? Noi știm doar că la universitate te duci ca să te plictisești, să iei o diplomă și să memorezi niște informații (și ca să nu te duci în armată, la muncă sau la țară). Faimosul profesor britanic (ajuns însă la Harvard în anii scrierii acestui eseu) o ține însă pe-a lui: universitatea merită desființată dacă nu transmite informații într-un mod imaginativ – căci asta e funcția pe care o îndeplinește pentru societate. Că e realist se vede din faptul că, deși spune că profesorii trebuie să combine erudiția și imaginația, e de acord că sistemul produce cu ușurință profesori complet inadecvați („very efficient pedants and dullards”), care vor plafona generații întregi de studenți.

Soluția neașteptată a lui Whitehead ca profesorii să aibă mai multă imaginație este (și poate că aici se simte idealismul) ca ei să facă și cercetare. O soluție despre care știe că se poate transforma într-o altă problemă, atunci cînd valoarea unui profesor începe să fie măsurată exclusiv pe baza publicațiilor lui, o tendință vizibilă deja cînd scrie Universities and their function. Iar aici trebuie să-l citez: „Pentru unele dintre cele mai fecunde minți, a compune în scris, sau într-o formă reductibilă la scris, pare să fie o imposibilitate. În orice corp profesoral veți vedea că unii dintre cei mai sclipitori profesori nu se numără printre cei care publică. Originalitatea lor are nevoie ca să se exprime de contact direct cu studenții”. Numele acestor profesori rămîn în mod necesar (aproape) neștiute, chiar dacă influența lor asupra studenților e imensă. Invers, e ușor de bănuit ce recomandă Whitehead pentru ca și cercetătorii să-și dezvolte imaginația (e vorba de creativitate științifică, nu de fantezia răzbunării) – exercițiul de a preda în fața tinerilor. Și spune asta pe șleau: „Puneți-vă cercetătorii să se explice unor minți active, maleabile”. (Că veni vorba, un exercițiu alternativ care satisface imperativul lui Whitehead este activitatea de popularizare a științei.) Schimbarea aceasta ocazională de paradigmă e esențială pentru profesorii și cercetătorii care vor o recoltă de idei noi sau măcar depășirea blocajelor, și mai ales care vor să le placă din nou ce fac, ceea ce e sursa tuturor lucrurilor bune. Oare profesorii ar putea compensa faptul că predatul online sărăcește contactul direct cu studenții printr-o întoarcere la obiectivele personale de cercetare amînate? Sugestia e, probabil, naivă, pentru că predatul online nu înseamnă timp liber în plus, din contra (cursurile trebuie regîndite, hîrtiile se înmulțesc) și nici o disponibilitate intelectuală mai mare, din contra (frustrarea de a vorbi zidului de camere video închise…). Dar uneori trebuie să-ți cauți singur motive de bucurie, pentru că cea mai mare înfrîngere este să fii un om lehămetit.

Revin la ideea de aventură disciplinată. Whitehead zice că motivul principal pentru care educația e un proces dificil este faptul că ea lucrează pe două planuri – tehnic și spiritual – din care nu se poate renunța la nici unul. Ce înțeleg din pasajul respectiv e că un profesor nu te poate învăța chestii mari fără să te învețe chestii mici. Cele mici sînt adesea enervante și fastidioase, dar dacă vrei să cîștigi Turul Franței, două-trei genuflexiuni sînt inevitabile. Marile fapte de arme încep cu datul jos din pat. Și niciodată partea spirituală a educației, aventura intelectuală, nu a fost mai condiționată ca azi de partea ei tehnică. Whitehead n-avea cum să știe că pe templul lui Apollo din Delphi nu va mai scrie Cunoaște-te pe tine însuți, ci Troubleshooting.

Cătălin Pavel este arheolog și scriitor. Cea mai recentă carte publicată este Arheologia iubirii. De la Neanderthal la Taj Mahal, Humanitas, 2019.  

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.