Subiectele de la examenele naționale nu sînt opere de artă

Publicat în Dilema Veche nr. 867 din 19 - 25 noiembrie 2020
Oare cînd am început să arătăm așa de aiurea la lumina naturală? jpeg

Cînd a apărut, în vară, prima propunere de model de subiect pentru examenul de evaluare națională de la sfîrșitul clasei a VIII-a am scris o serie de articole în care mi-am exprimat rezervele față de el, în linii mari evidențiind faptul că acesta, deși aduce o serie de noutăți așteptate la nivelul formei, este inadecvat din punctul de vedere al conținutului, nerespectînd corespondența cu programa școlară și cu cea de examen. Cea mai problematică parte a respectivului model mi s-a părut a fi compunerea de la subiectul al III-lea, care propunea o formulă inexistentă în programa școlară și, ca atare, neexersată de elevi. În plus, mai evidențiam faptul că, în ciuda aparențelor, acel model poate genera șabloane în pregătirea elevilor, fapt care ar arunca din nou în derizoriu, cel puțin parțial, scopurile disciplinei și ale examenului.

Opiniei mele i-au corespuns opinii ale federațiilor de părinți și de elevi, ale multor altor specialiști în educație, eu însumi am participat la cîteva dezbateri, în cadrul unor asociații profesionale sau cu reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării, unde punctele de vedere au fost expuse pe larg, cu argumente. Susținătorii modelului din vară, autori ai acestuia, nu au acceptat nici o clipă argumentele, de parcă ar fi fost o luptă de orgolii, nu o problemă de profesionalism, cu impact național.

Ca urmare a reacțiilor venite din atîtea părți, MEC a decis să revizuiască modelul, iar săptămîna trecută a apărut unul nou. Nu voi fi ipocrit încît să nu recunosc faptul că știam de el, că am fost, ca să zic așa, consultat cu privire la viabilitatea lui, ba chiar că, în parte, am contribuit la construcția lui. Nu din poziția părtinitoare însă, de părinte al unui produs, vreau să evidențiez cîteva aspecte care țin de noul model, ci din cea a responsabilității pe care cred că o comportă eventual această parțială implicare a mea în elaborarea modelului.

Desigur, este un model care are probabil unele imperfecțiuni, probabil în formularea unor itemi. Dar marele atu al acestuia este că atrage atenția asupra faptului că elevii nu trebuie să se teamă că vor primi la examen ceva ce nu există în programa acestuia. Impresia pe care mi-a lăsat-o vechiul model era că voia să epateze prin modernitatea viziunii sale. De parcă ar fi o operă de artă produsă de autorii lui, care trebuie admirată, uitîndu-se tocmai că nu ei sînt în discuție, ci elevii. O generație cu atît mai defavorizată cu cît nu doar că va deschide seria celor ce sînt examinate pe o nouă programă, dar a și parcurs jumătate din clasa a VII-a cum s-a putut în prima parte a pandemiei, iar acum, în clasa a VIII-a, pare a nu avea șanse reale de a se reîntoarce în sălile de clasă. O generație foarte dezavantajată.

Reacțiile la acest model au fost, din cîte cunosc eu, destul de favorabile. Federațiile de părinți și de elevi au confirmat că îl găsesc echilibrat, mult mai apropiat de realitatea programei de examen și de cea a competențelor dobîndite de elevi pe parcursul anilor de școală gimnazială. Desigur, au fost și unele reacții de dezaprobare, din cercurile celor ce susțineau primul model, și asupra acestora vreau să mă opresc puțin.

S-a spus mai întîi că textul-suport este inadecvat, un fragment din Fram, ursul polar de Cezar Petrescu. Că romanul respectiv ar fi pentru altă vîrstă, mai mică. Dincolo de faptul că această opinie este falsă – și îi îndemn serios pe cei ce o cred să ia cartea în mînă, să o citească și să vadă că romanul are o problematică ce nu le va dezamăgi nici lor, adulți, inteligența, așa cum, spre exemplu, are și Micul prinț, doar aparent un roman exclusiv pentru copii mici –, fragmentul utilizat deschide discuția spre orizontul explorărilor, al marilor exploratori, deci nu se limitează la un episod narativ mai mult sau mai puțin pueril.

În paralel, textul nonliterar propus este o secvență de enciclopedie (articol de pe Wikipedia), deci în perfectă concordanță cu programa școlară („texte din enciclopedii ilustrate”), spre deosebire de textul nonliterar propus de primul model, care era un text mixt, inexistent în programă, în cel mai bun caz, dacă nu o combinație de text cu imagine, ceva greu de încadrat oricum.

În privința subiectului care vizează redactarea de text, noul model propune elevilor să scrie o pagină de jurnal de călătorie. Iar, în perfectă concordanță cu programa examenului („Tipuri de texte posibile pentru sarcinile de redactare: (a) scrisoarea, e-mail-ul, jurnalul […] (f) interpretarea unor secvenţe din texte citite, caracterizări ale personajelor, text de opinie, text argumentativ, jurnalul de călătorie/de activităţi zilnice, cererea”). Obiecțiile pe care le-am auzit legate de acest subiect este că eludează analiza și interpretarea de text literar. Și, derivînd de aici, că textul literar își pierde valoarea și supremația în ansamblul subiectului.

Trebuie însă și aici înțelese cîteva lucruri. Mai întîi, celor care tot deplîng absența analizei textului literar le amintesc faptul că programa școlară pentru gimnaziu vizează comprehensiunea și interpretarea, nu analiza. Iar comprehensiunea și interpretarea sînt acoperite în model cu diverse sarcini, inclusiv una destul de complexă, de comparare a textului-suport cu un alt text studiat sau citit de elev. Apoi, trebuie să fie clar că în programa de examen există un număr fix de tipuri de texte posibile pentru sarcinile de redactare. O parte le-am amintit mai sus, iar celelalte sînt: „(b) texte narative persoana I/a III-a, marcînd momentele subiectului şi circumstanţele: relatarea unor experienţe personale, naraţiuni ficţionale; (c) texte descriptive: portretul, autoportretul, descrierea unui loc, a unei fiinţe reale şi/sau imaginare, a unui obiect real/imaginar, a unui fenomen, a unei emoţii; (d) texte descriptive-narative: procese (de exemplu: un joc, un experiment ştiinţific simplu); (e) texte explicative: definiţii, scheme […] (g) interviul”. Conform programei, așadar, elevul nu a exersat redactarea unor compuneri de analiză a textului literar. Nici unul dintre textele pe care programa le amintește nu este, desigur, exclus, modelul de subiect propus fiind doar un... model. Probabil că pe parcursul anului școlar, prin teste de antrenament, se vor propune și celelalte variante permise de programă.

Cum, probabil, în cartea de teste pe care autorii modelului din vară tocmai au anunțat-o pe piață, vor fi construite doar exemple în concordanță cu programa despre care tot zic. Au anunțat-o pe piață, cu copertă cu tot, la o săptămînă de la apariția noului model. Mă gîndesc că nu au scris-o încă, n-aveau cum. 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.