Oferte de partid

Publicat în Dilema Veche nr. 536 din 22-28 mai 2014
Nevoia de Securitate jpeg

Au apărut, aşadar, ofertele electorale pentru Parlamentul European. Cetăţeanul care ar dori să voteze, în cunoştinţă de cauză, cea mai bună variantă pentru România şi cea mai apropiată de gusturile sale ideologice, are la dispoziţie, în scop de informare şi conturare a opţiunii, oarecare prezenţe în talk-show-urile de la televiziunile de ştiri, dezbaterile organizate de televiziunea publică în acord cu legea electorală şi afişele de prin oraşele şi satele patriei. M-am uitat pe site-urile de Internet ale partidelor, dar mare brînză nu am aflat. Doream să găsesc măcar lista candidaţilor. Poate nu am căutat cum trebuie. Mă gîndeam că lista supusă votului cetăţenilor ar fi trebuit să fie pe prima pagină, dar nici vorbă.

Astfel, sursa de informare cea mai la îndemînă rămîne banner-ul stradal. Pe el, PSD-ul ne informează că „USL trăieşte“, că ar trebui să fim mîndri de faptul că sîntem români şi că la Bruxelles vor ajunge oameni care vor „apăra România“. Astfel, PSD-ul doreşte să reamintească electoratului că: nu ei au dorit ruptura de PNL (ştiindu-se faptul că publicul nu apreciază partidele care rup alianţe) şi că timiditatea şi complexele de inferioritate ale românilor la Bruxelles ar trebui depăşite. Pînă aici, nimic grozav. Am o mare problemă, însă, cu „a apăra România la Bruxelles“. Cuvîntul „apăra“ nu are ce să caute în acest mesaj, în opinia mea. În schimb, ar fi putut fi utilizat oricare dintre „a susţine“/„a promova“/„a consolida“, combinat cu „interesele României“. Apelul la orgoliul naţional era suficient subliniat de „mîndria de a fi român“. Invocarea unei poziţii, vezi Doamne, defensive, în tranşeele din Parlamentul European îmi pare deplasată, excesivă, fără noimă. Astfel, PSD-ul apare ca un partid eurosceptic (ceea ce nu este defel), adresîndu-se celor care se cred atacaţi de UE în fibra naţională, socială, economică. Interesant este că exact cu acelaşi mesaj al Defensivei Naţionale a venit şi PNŢ-CD, un partid care, ideologic, nu ar trebui să aibă nimic în comun cu socialiştii.

PNL-ul vine cu ideea „Eurocampionilor“ şi se foloseşte de imaginea unei cupe care seamănă întrucîtva cu trofeul Ligii Campionilor. Îmi pare un concept de campanie uşor neserios şi ciudat pentru un partid liberal. Face legătura cu fotbalul, sport care, în România, nu mai oferă performanţă internaţională, de multă vreme, şi care mai trece şi printr-o perioadă de profundă criză morală. Acest slogan s-ar potrivi unui electorat tip Dorel, degrabă mîncător de seminţe şi ascultătoriu de manele, nu categoriei care (îmi închipui eu) ar fi bazinul electoral al PNL: intelectualitatea urbană şi rurală sau întreprinzătorii mici şi mari. Fotografiile de pe bannere îi arată pe primii şase candidaţi ai listei, ceea ce e bine. Prilejul acestei campanii este folosit şi pentru afişarea cuplului Antonescu – Iohannes. Am mai întîlnit această tactică de utilizare a „vectorilor naţionali de imagine“ şi în cazul altor campanii electorale. De altfel, aşa sînt concepute şi afişele PSD-ului. În Piaţa Unirii, de exemplu, îl avem pe primarul Negoiţă ca promotor (local) al candidaţilor (naţionali) pentru un Parlament (european).

La PDL nu a fost cazul utilizării unui „vector naţional“. Probabil că domnul Blaga nu a fost considerat un atu. În schimb, sînt utilizaţi Monica Macovei şi Theodor Stolojan. În cazul doamnei, există şi un mesaj personal, bine ales, în opinia mea: „Împotriva sărăciei. Împotriva corupţiei.“ Merge pe ideea „ăştia fură de rup, de-aia sîntem noi săraci“ şi este foarte corect legată de agenda anticorupţie pe care doamna Macovei o promovează şi la Bruxelles. Pentru domnul Stolojan nu s-a găsit un mesaj de identificare, astfel încît dînsul a fost lăsat doar cu sloganul general al partidului: „Europa în fiecare casă.“ Banal.

În rest, campania este orientată spre temele locale, de uz naţional sau chiar comunal. Promisiunile sînt de tip „şcoală, stradă, spital“, ceea ce era previzibil. În premieră, însă, la Bruxelles sînt organizate Mari Dezbateri Televizate între candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene. Acolo se vor discuta Marile Teme. Noi, aici, vom apăra România, ca nişte eurocampioni, aducînd Europa în fiecare casă.

Gabriel Giurgiu este realizator de emisiuni despre Uniunea Europeană, la TVR.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.