Despre ce este vorba în test, copii?

Publicat în Dilema Veche nr. 852 din 6 - 12 august 2020
Fascinații profesorale jpeg

În urma ultimelor două articole pe care le-am scris, avînd ca subiect modelul de test pentru examenul de Evaluare Națională 2021, au început să apară niște zvonuri, unele amuzante chiar, despre mine. Cel dintîi, cum că aș face parte din grupul celor care au conceput acest model. Ei bine, nu am făcut parte, o spun pe șleau aici, am aflat cum arată la vreo jumătate de zi după apariția lui publică. Nu-s tocmai ușor de demontat zvonurile, în general, am învățat asta și din viață, dar și din unele cursuri pe care le-am mai făcut, printre care, spre exemplu, cel de educație media. Simplu e să lansezi, apoi zvonul se rostogolește și capătă amploare.

Totuși, n-am făcut parte, fapt care cumva ar trebui să fie confirmat de celelalte zvonuri, cu care primul se bate cap în cap, în ciuda faptului că toate umblă cam prin aceleași cercuri. Al doilea zvon, deci, este că aș avea scrisă o carte cu teste pe care să o scot imediat, că am în plan un soi de afacere necinstită. N-am. N-am nici un rînd scris la vreo carte de teste. Nici eu, nici echipa cu care lucrez în ultimii ani. N-avem. Asta este. Vezi, Doamne, am făcut parte din echipa care a conceput modelul, am și carte gata pregătită pentru tipar, cu aceste teste de antrenament. Și-aici intervine al treilea zvon, pe care nu-l înțeleg în logica lui asociat celorlalte două zvonuri. Și anume că, deși inițial am afirmat că îmi place modelul, ulterior am început să-l critic. Pentru că, nu-i așa, aș avea, spune și acest al treilea zvon, o carte cu teste pregătită pentru tipar, dar cu un alt model, cu altă structură și, ca atare, nu-mi convine că structura modelului oficial nu corespunde testelor concepute de mine.

Acum, să o iau metodic. Am spus din capul locului că acest model îmi place și că felicit echipa care a lucrat la el. Nu îmi retrag această afirmație, ba chiar o întăresc. Îmi place faptul că s-a rupt pisica. Faptul că acest model vine cu o viziune proaspătă, în concordanță cu tendințele mondiale din evaluare, în concordanță cu viziunea programei școlare, în concordanță cu modelul curricular al dezvoltării personale, cel pe care se bazează și actuala programă (chiar dacă are destule neajunsuri și ea). Îmi place! Îmi place în ansamblu structura testului. Cred că era imperios necesar să ajungem cu procesul evaluării înspre ceva asemănător cu ceea ce oferă acest model.

Cu toate acestea, mi-am manifestat încă prin cele dintîi reacții unele rezerve, am indicat unele neajunsuri ale testului, iar apoi am început să le disec mai atent. Voi continua și acum, scanînd încă puțin componentele testului, pentru ca apoi să mai explic, încă o dată, de ce nu poate, nu e deloc de dorit să rămînă exact așa cum arată acum.

Pornesc dinspre ultimul subiect, la care mă oprisem data trecută spre final. Încerc să explic unele chestiuni de viziune didactică, sper să reușesc să o fac fără a fi gongoric, ci cît mai clar și aplicat. Viziunea curriculară a dezvoltării personale susține un demers de abordare a textului literar dinspre receptarea lui globală înspre desfacerea articulațiilor tehnice și de sens ale acestuia. Foarte banal spus, această receptare globală, aproape simultană cu lectura de identificare, ar însemna răspunsul la întrebarea „Despre ce este vorba în text?”. Un răspuns la această întrebare presupune în principiu să poți prezenta lumea surprinsă în text, fiind, ca să zic așa, „la temă”. E o abordare foarte eficientă, onestă, mai ales în perspectiva unei finalități cum este formarea lectorului de plăcere: nu-l tîmpești pe copil cu analize complicate, sofisticate, teoretice. După această receptare globală, vin la rînd pașii comprehensiunii pe spații tot mai mici, ai interpretării, ai contextualizării culturale etc. Construcția acestui subiect dorea o astfel de abordare. Faptul că în cerință se precizează că elevul are de construit o compunere despre „iubirea pentru natură” și că primul reper care urmărește să orienteze demersul redactării solicită tocmai prezentarea lumii descrise în text este relevant în acest sens. Cu toate acestea, subiectul în ansamblul lui nu este în concordanță cu programa școlară și nici cu un demers coerent și corect din punct de vedere evaluativ. Cu un demers evaluativ nu este în concordanță pentru că aglomerează, dincolo de cele două aspecte indicate, tema textului, respectiv descrierea lumii acestuia, o serie de alte elemente, începînd de la acele așa-zise cuvinte-cheie, între care se află termeni de metatext, apoi o serie de trei idei despre text și o semnificație a acestuia (unde mai e receptarea globală a elevului, dacă e orientată prin această sumedenie de sugestii?), pînă la alte repere care vizează identificarea și interpretarea unor figuri de stil și a unor secvențe din text. Etapa receptării globale este amalgamată cu etapele de comprehensiune și de interpretare. În demersul didactic firesc, de la clasă, se parcurg aceste etape, treptat. În fapt, ceea ce vrea acest subiect să facă nu este să evalueze capacitatea de receptare globală a textului de către elev, ceea ce ar fi excelent dacă ar face, ci să facă și asta, dar și să ducă apoi totul, într-o singură compunere, și înspre comprehensiune și interpretare, de parcă la un examen dat la 14-15 ani, în jumătate de oră sau cît îți rămîne pentru acest subiect, tu, copil, poți face asta în mod coerent. Ba mai mult, să asociezi și cu experiențe personale, schimbînd deci registrul stilistic. Și aici apare a doua neconcordanță cu programa școlară. Pentru că oricît ne-ar plăcea sau nu această programă, ea trebuie respectată. Or, și subliniez clar acest lucru, în programa școlară NU există acest tip de compunere asociat domeniului redactării.

Ce vreau să spun? Există soluții, se pot găsi, de optimizare. Trebuie doar puțină voință pentru a se declanșa acest proces. Și, în încheiere, vreau să enumăr cele mai mari obiecții pe care le am față de întregul model de test. Întîi, impardonabil textul-suport de la subiectul I, nonliterarul, care trebuie obligatoriu să fie text de autor. Apoi, o disproporție semnificativă pe care o poți ușor observa între ponderea nonliterar-literar în ansamblul subiectului, în condițiile în care, totuși, programa școlară propune un număr covîrșitor de texte literare pentru studiu, în raport cu cele nonliterare. În treacăt fie spus, mi se pare normal, pentru că acesta e specificul disciplinei, care are și un rol identitar, totuși. Din această pricină situarea literarului în coada subiectului nu mi se pare foarte fericită. În al treilea rînd, această compunere nefericit formulată ca item de evaluare, dar care ar putea fi optimizată. Am mari rezerve și în privința timpului: un subiect ca acesta nu poate fi în nici un caz rezolvat integral de un elev mediu spre bun în două ore, darmite de unul mai slăbuț. În plus, conform programei, elevii sînt obișnuiți cu un anumit ritual, ca să-i spun așa, al redactării unui text, cu etape care presupun formularea ideilor, scrierea unor ciorne, revizuirea, editarea finală, care nu pot fi parcurse. Nici formatul de caiet al testului, care poate ridica și o serie de alte probleme, nu permite acest ritual.

Conchid afirmînd că modelul acesta deschide o perspectivă validă, dar că fără ajustări de nuanță va genera procente de promovabilitate mult mai mici decît cele de pînă acum. Degeaba ne vom plînge peste un an-doi. Acesta e singurul motiv pentru care insist, nu cărți de teste pe care le am scrise, căci altfel aș avea proiectele mele deja pe rol, în loc să îmi bat capul disecînd testul. Dar acum e momentul! Am speranța, chiar convingerea, că aceste ajustări se vor face totuși, pentru că un ministru profesor de limba și literatura română cum este doamna Anisie știu că este sensibil la argument.       

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Un brașovean i-a luat-o înainte milionarului indian: a construit o casă pe un bloc VIDEO
Presa a făcut vâlvă cu cazul unui indian care și-a construit o vilă de lux pe un zgârie-nori. La Brașov, ideea a fost pusă în practică, cu acte în regulă, în urmă cu mai bine de zece ani
image
Big Brother în toate școlile. Părinții și profesorii nu se vor putea opune
În toate sălile de clasă vor fi montate sisteme de supraveghere video și audio fără a fi nevoie de acordul elevilor, părinților sau profesorilor. Decizia, care se va lua printr-o Ordonanță de Urgență, a stârnit deja mari controverse.
image
Casă veche, transformată într-o locuință de vis. „Dragoste la prima vedere“ FOTO
Într-un sat dâmbovițean, o casă nelocuită de 50 de ani a devenit locul în care o bucureșteancă și-a împlinit visul. Nostalgică după copilăria petrecută la bunici, Liliana a hotărât să se reconecteze cu natura și să renoveze această casă bătrânească.

HIstoria.ro

image
Wall Street-ul Bucureștiului interbelic
În perioada interbelică, pe Wall Street-ul local, existau nu mai puțin de 80 de bănci, dintre care 50 erau cu dotări la standarde moderne, desfășurându-și activitățile în adevărate opere arhitectonice, care rivalizau cu City-urile marilor capitale europene. 

image
Bacalaureatul de tip nou din 1948: „Aspecte de la un examen care nu mai seamănă cu cele din trecut“
În 1948, elevii şi cadrele didactice erau puse în faţa Bacalaureatului de tip nou.
image
Cine a fost cel mai impunător reprezentant al vechii boierimi?
Tânărul Cantacuzino va urma cursurile Facultății de Drept din Paris, unde își ia și doctoratul în 1858.