Cine plătește orchestra…

Publicat în Dilema Veche nr. 826 din 19 decembrie 2019 - 2 ianuarie 2020
Cine plătește orchestra… jpeg

În Ungaria, lumea teatrală e în alertă. Teatrele riscă să-și piardă autonomia după adoptarea unei legi controversate care întărește autoritatea guvernului. Numeroși artiști au protestat împotriva acestor măsuri în ultimele săptămîni.  Chiar dacă modificările legislative sînt mai puțin nocive decît se crezuse inițial, intenția guvernului de a‑și spori controlul asupra instituțiilor teatrale stîrnește îngrijorări legitime. Multe teatre publice sînt finanțate în proporție covîrșitoare direct de la bugetul de stat. Ponderea subvenției guvernamentale e în orice caz mai mare decît finanțarea locală. Iar Ungaria e statul european care acordă unul dintre cele mai ridicate procente din PIB pentru cultură (3,5% în 2017). După modificarea legislației, guvernul de la Budapesta va putea controla mai ușor modul în care sînt gestionate finanțările publice pentru producția de spectacole și va avea un cuvînt de spus în ceea ce privește numirea directorilor de teatre. Și – de aici derivă și temerile – guvernul va putea pune condiții inclusiv în ceea ce privește orientarea programului teatral. Mai exact, va avantaja teatrele care susțin un program conservator și le va marginaliza pe cele care au o agendă liberală ori progresistă după principiul „cine plătește orchestra comandă muzica“.

Contextul acestor modificări nu trebuie neglijat. Fragilizarea sistemului cultural prin limitarea autonomiei teatrelor vine pe fondul unei erodări continue a democrației prin inițiative ale guvernului iliberal condus de Viktor Orbán. Aflat la al treilea mandat, premierul (FIDESZ) și-a sporit autoritatea asupra mai multor instituții, a introdus o reformă în educație, și-a extins controlul asupra mass-media publice (și chiar private, prin oameni de afaceri apropiați) și a subordonat Justiția. Discursul antiimigranți și adesea antieuropean va fi întărit prin consolidarea identității naționale – ăsta e și motivul pentru care guvernul caută acum să-și subordoneze și cultura. E și o bătălie politică aici: FIDESZ a pierdut alegerile locale în cîteva orașe și la Budapesta. Subordonarea teatrelor de către guvern poate fi văzută și ca represalii față de susținătorii direcției liberale sau progresiste din marile orașe pierdute de partidul lui Orbán. Mai ales Budapesta va fi afectată de noile reguli de finanțare, deoarece găzduiește cele mai multe teatre „mari“, de mainstream, din Ungaria. Primarul Budapestei, Gergely Karácsony, a înțeles, și el, mizele acestui război cultural și s-a angajat în luptă: „Atunci cînd apărăm libertatea teatrelor, apărăm libertatea orașului“, a spus el la un marș de protest împotriva măsurilor. El a promis că, pentru a garanta autonomia teatrelor din Capitală, va asigura fondurile necesare de la bugetul local. Nu e însă deloc sigur că se va putea ține de cuvînt. Iar bunele intenții nu țin loc de buget.

Cît despre ministerul Culturii, acesta acuză fake-news: nu, temerile legate de pierderea autonomiei sînt neîntemeiate, nu, prin aceste măsuri nu se dorește subordonarea teatrelor cu mai multă transparență în cheltuirea fondurilor guvernamentale. Halal transparență! Căci în procesul de elaborare a legii nu a existat o consultare prealabilă, iar legea însăși nu a fost prezentată decît cu puțină vreme înaintea votului din Parlament.

Situația creată în Ungaria e o bună lecție pentru România. Aici, teatrele se bucură (încă) de autonomie. Chiar dacă relația de dependență față de autoritățile locale ori față de guvern e evidentă. Banii pentru cultură sînt tot mai puțini. Statul reușește cu greu să‑și întrețină rețeaua de instituții publice. Mai ales teatrele sînt afectate de bugetele restrînse: odată cu dublarea salariilor actorilor (o măsură necesară, dacă ar fi fost precedată de o reflecție prealabilă cu privire la impact), instituțiile teatrale au fost nevoite să-și reducă cheltuielile destinate producțiilor. Multe s-au trezit în situația aberantă de a avea actori plătiți mult mai bine, dar care joacă mai puțin. Și-au adaptat bugetul cum au putut, renunțînd la producții. Cît privește relația cu politicul, București oferă poate cele mai clare indicii ale riscurilor. Pe de o parte, modificările structurale ale ArCuB, principala instituție de finanțare a proiectelor culturale la nivel local, au vulnerabilizat mediul independent și au diminuat accesul publicului la evenimente și producții culturale cu mesaj critic, civic etc. Pe de altă parte, Primăria a înființat instituții noi (inclusiv de spectacole) fără un program definit, fără un studiu de oportunitate și fără perspectivă. Și finanțează direct producții comerciale, destinate unui public larg – totul pentru a mulțumi gusturile celor mulți și pentru a cîștiga bunăvoința unor celebrități plătite scump pentru a face circ ieftin. Mă întreb dacă va conta în perspectiva alegerilor.

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.