Apel către biciclişti

Publicat în Dilema Veche nr. 95 din 10 Noi 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Mă urc într-un taxi, şoferul mă recunoaşte de la televizor şi începe să mă "prelucreze" cu o idee auzită de la Florin Călinescu: dată fiind aglomeraţia din Bucureşti, acolo unde există metrou, să fie desfiinţate autobuzele şi tramvaiele. "Nu-i aşa că o spuneţi la televizor cînd mai apăreţi?!" - mă înţeapă omul cu o privire şireată. I-am răspuns că eu, ca pieton de ocazie şi biciclist de plăcere, cred că ideea sa şi a domnului Călinescu e cea mai odioasă chestie pe care am auzit-o în ultima vreme. Că oamenii au treabă sau locuiesc nu numai lîngă staţiile de metrou. Că dacă în locul unui tramvai ar intra şase maşini, asta înseamnă că trebuie să se sacrifice cam 50 de simpli muritori-pietoni pentru ca 6 şoferi să fie fericiţi. Că există soluţii mai bune: de ce să nu mergem toţi cu metroul sau cu tramvaiul prin centru şi să punem taxe usturătoare pentru circulaţia maşinilor în zonele aglomerate, aşa cum au făcut la Londra. Ajuns în acest punct, taximetristul meu avea o expresie de genul "bă, tu vrei un cap în gură!". Nu i-am lăsat bacşiş. Discuţia m-a făcut să mă gîndesc la clasele cu adevărat discriminate ale României: pietonii şi bicicliştii. Mersul cu bicicleta e o adevărată aventură - fără benzi speciale, printre şoferi isterici. Cînd era primar, Traian Băsescu a tras două linii pe b-dul Elisabeta şi a spus că aia e bandă pentru biciclişti. Cînd trec pe acolo văd maşini parcate de-a curmezişul pe acea bandă. În Occident poţi merge liniştit cu bicicleta prin oraşe fără a avea sentimentul că pleci într-o aventură spaţială. Parisul are 314 kilometri de alei pentru biciclete, Londra are un Ghid al oraşului pe bicicletă, cu 19 trasee. În Milano se găsesc mai mult de 4700 de spaţii de parcare pentru biciclete, majoritatea în centrul oraşului, iar Viena şi-a propus ca reţeaua de trasee să depăşească 800 de kilometri în 2010 (după www.mybike.ro). Astă-vară m-am plimbat două ore în Budapesta pe malul Dunării şi pe lîngă mine treceau cohorte de biciclişti fericiţi, pe banda lor. Cam asta fiind starea de nervi, tocmai văd la Realitatea TV ştirea că Primăria Bucureştiului a hotărît interzicerea circulaţiei cu biclete pe mai mult de 20 de bulevarde, practic prin tot oraşul. Asta după ce guvernul şoferilor buhăiţi din PSD interzisese în 2003 bicicletele pe trotuare şi prin parcuri. Directorul din Primărie argumenta decizia spunînd că bicicliştii sînt accidentaţi de maşini, aşa că este spre binele lor. Totul pleca de la ideea destul de răspîndită că o parte dintre plătitorii de impozite sînt cam tîmpiţi, aşa că trebuie protejaţi de ei înşişi. Pietonii trebuie protejaţi de propria prostie, care îi face să ia tramvaiul cînd ar putea merge cu metroul (dacă nu s-au gîndit, nici o problemă, gîndesc şoferii pentru ei!). Bicicliştii trebuie protejaţi de acest obicei ciudat şi periculos (dacă nu s-au gîndit, nici o problemă, se gîndeşte şoferul de la Primărie!). Nici gînd de ideea unei politici de dezvoltare a transportului sănătos, de limitare a celui auto care ne ucide poluînd, de făcut parcări ca să nu mai apară maşini pe trotuare. Decizia comisiei tehnice de la Primărie a fost simplă: interzicem bicicletele. Aveam eu una şi mai simplă: le dăm şoferilor autorizaţie de vînătoare de biciclişti, că tot sînt mulţi şi nervoşi, poate se mai relaxează (oricum, bicicliştii sînt mai enervanţi decît hoţii care intră noaptea în casele bogătanilor, ăia trebuie ocrotiţi). Singura parte bună este că aceşti biciclişti ciudaţi au reacţionat de data asta şi au organizat un prim protest (cine este curios poate vedea detalii şi poze la http://xbikers.lx.ro/ protest.php). Ce surpriză pentru omul de la Primărie! Amărîţii ăia gîndesc, instigă televiziunile, apar prin ziare. Ordinul a fost retras şi acum noi, bicicliştii, ne-am recîştigat dreptul de a ne strecura timizi pe lîngă şoferi, cînd vor muşchii lor. Sper să nu se termine aici, dacă tot ne-au enervat să facem ceva mai rău, să cerem benzi multe şi amenzi pentru cei care parchează pe ele (şi dacă nu merge aşa, să scriem "Ilegal" cu un spray permanent pe maşinile respective). Sper să nu mi se spună că eu mă gîndesc la biciclete cînd românii mor de foame. Dacă gîndiţi aşa, nu mai citiţi Dilema veche şi căutaţi-l pe Călinescu să vă oblojească neuronii. M-am săturat să fiu privit ca un extraterestru cînd mă agit pentru probleme ce ţin de normalitate. Adică, tu nu vrei maşină!! Parcă românii se împart definitiv în două categorii: cei cu maşină şi cei atît de proşti încît nu şi-au cumpărat maşină. Lumea valorilor postmateriale - cum se numesc ele în literatura sociologică - este încă străină majorităţii. Partidele ecologiste sînt anemice, dar înfloresc revistele şi emisiunile prostuţe despre maşini. Deci, dragi biciclişti şi pietoni, cred că avem nevoie de un grup de interese al nostru. Altfel, şoferii care ne conduc nu doar că nu se gîndesc la noi, dar mai au şi idei stupide. Eu am găsit imnul: Queen, cu "Bicycle Race", care se termină exact aşa: "I don't wanna be a candidate / For Vietnam or Watergate / 'Cos all I wanna do is / Bicycle, bicycle, bicycle / I want to ride my bicycle / I want to ride my bike / I want to ride it where I like". ("Nu vreau să fiu candidat / Pentru Vietnam şi Watergate / Că tot ce vreau e / Bicicletă, bicicletă, bicicletă / Vreau să mă dau cu bicicleta / Vreau să mă dau cu bicla / Pe unde vreau eu.")

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.