„Toată muzica îşi trage rădăcinile din dragoste“

Publicat în Dilema Veche nr. 456 din 8-14 noiembrie 2012
„Toată muzica îşi trage rădăcinile din dragoste“ jpeg

Ensemble Raro a fost creat de patru tineri muzicieni, în 2004, şi reuneşte şapte naţionalităţi: letonă, germană, română, rusă, britanică, austriacă şi japoneză. Acest ansamblu multicultural întruchipează esenţa Festivalului SoNoRo în România, precum şi în afara ţării, atît prin colaborările regulate cu festivaluri din Anglia, Letonia, Germania, Slovenia, Japonia sau Italia, cît şi în cadrul concertelor punctuale de la New York (Carnegie Hall), Londra (Wigmore Hall), Viena (Konzerthaus), Atena, Istanbul sau München. Progresiv şi creativ, dar, în acelaşi timp, credincios valorilor ancorate în secolul trecut, fără de care muzica clasică nu ar putea fi transmisă convingător publicului contemporan, Ensemble Raro îşi propune „să creeze momente extraordinare de muzică de cameră“.
Cei patru artişti şi-au făcut timp, înainte de începerea festivalului, să ne răspundă la cîteva întrebări:

1) Festivalul SoNoRo de anul acesta stă sub semnul dragostei. Ce inspiră însă, mai mult, un muzician – o dragoste fericită sau una plină de suferinţă, frămîntări şi neîmpliniri?

2) Trăim o perioadă marcată de revolte, ură, violenţă, iar oamenii sînt din ce în ce mai înverşunaţi, mai nerăbdători... Ce compozitor/bucată muzicală credeţi că ar personifica cel mai bine aceste vremuri?

3) Cum percepeţi, ca solist, diferenţa între a interpreta într-un spectacol de muzică de cameră, respectiv într-un concert alături de o orchestră? (P. M.)


● Diana KETLER - pianistă şi director artistic al Festivalului SoNoRo 

1) Marele Furtwängler a spus, cîndva, că toată muzica îşi trage rădăcinile din dragoste. Şi este foarte adevărat – operele unor compozitori de geniu, precum Mozart, Beethoven sau Bach, sînt exemple perfecte pentru iubirea pură pentru Dumnezeu, Cosmos sau oricum altcumva i-am spune. Eu îmi văd propriul rol în termeni mult mai simpli. Dacă transmit fie şi o părticică din acea dragoste prin interpretare, misiunea mea este îndeplinită. Nu mă inspiră atît sentimentele individuale pentru o persoană anume, ci, mai degrabă, ideea generală de ordine şi haos, care se manifestă laolaltă în Univers, un loc unde atît fericirea, cît şi suferinţa trebuie să încerce să existe astfel încît să fie găsit un echilibru.

2) Realităţile timpurilor noastre sînt întruchipate prin produsele muzicale ale lui Amy Winehouse, Lady Gaga, Justin Bieber, precum şi ale altor nenumărate super-celebrităţi. Dacă ar trăi cineva astăzi care să poate atinge minţile şi sufletele oamenilor în acelaşi fel în care au făcut-o Bach, Brahms, Chopin, am trăi într-o lume mult mai bună. Asta nu înseamnă că nu sînt şi compozitori contemporani minunaţi – ei există. Numai că minţile majorităţii populaţiei au fost poluate cu imense cantităţi de lucruri de o calitate îndoielnică, direcţionate spre ei din toate părţile. Sperăm ca noi, ca artişti, să contribuim la răsturnarea acestei situaţii, fie şi într-o mică măsură.

3) Totul, în vieţile noastre, reprezintă muzică de cameră şi comunicare. Nu există o diferenţă efectivă între genurile pe care le abordăm. În afara situaţiei în care eşti închis în camera ta, singur, vreme de mai multe luni, exersînd, iar apoi trebuie să mergi pe scenă şi nu îi mai poţi comunica publicului gîndurile tale.  


● Răzvan POPOVICI - violist şi director al Festivalului SoNoRo 

1) Depinzînd de momentul în care te loveşte, fiecare tip de dragoste te poate inspira. În ceea ce mă priveşte, nu cred că un „coup de foudre“ de gen wagnerian a fost vreodată specialitatea mea. Cunosc însă mulţi artişti care îşi extrag esenţa creativă din amoruri nefericite. Trebuie mărturisit că majoritatea pieselor celor mai renumiţi compozitori europeni (excluzîndu-i pe cei din spaţiul italian) au fost create în urma unor lacune emoţionale puternice, care, transpuse în muzică, au lăsat omenirii adevărate capodopere.

2) Există, în întreaga lume, o suită de compozitori contemporani care se califică a fi menţionaţi. Cred însă că muzica este astăzi atît de diversificată, încît relevantă devine alienarea de orice valoare sau tradiţie, în afara prezenţei în muzica de fundal produsă în scopuri comerciale în aproape orice ţară. Din cauza acesteia, mulţi oameni au început să perceapă muzica drept un zgomot de fond, fără de care nu s-ar simţi deloc confortabil, nedîndu-şi însă seama conştient de acest lucru. Prin activităţile SoNoRo încercăm să-i facem pe oameni să asculte, să înţeleagă că muzica pornită în clipe de linişte înalţă spre stări de beatitudine nu doar nebănuite, ci şi extrem de necesare fiecărei fiinţe umane. De aceea, nu am ales primordial un repertoriu care să reflecte spiritul tragic sau agresiv al timpurilor noastre, ci să-l radiografieze prin calităţi exact opuse: generozitate, calm, curaj, consecvenţă, fericire. Desigur, piesa Halellujah Junction a lui John Adams ne va apropia de spiritul contemporan, şi mai vizibil prin contrastul creat prin programarea laolaltă cu ambele mari capodopere ale lui Ceaikovski (trioul cu pian şi sextetul Souvenir de Florence), care vor putea fi ascultate în aceeaşi seară, pe scena Ateneului Român.

3) Personal, mi-am dat seama de mai mulţi ani că sînt făcut pentru muzica de cameră, lucru care a fost crucial pentru progresul meu ca muzician. În lumea muzicii de cameră am învăţat să ascult, să comunic intim şi sincer cu ceilalţi parteneri ai diverselor ansambluri cu care am concertat, să fiu în stare să creez sonorităţi deosebite, imposibil de redat ca solist, cînd ai o întreagă orchestră în spate. Este important pentru fiecare muzician să descopere în ce domeniu se poate exprima cel mai autentic, fără a fi călăuzit de false dorinţe, lucru de altfel foarte răspîndit în lumea muzicală. Cum chintesenţial mă simt ataşat de oameni, comunicarea într-un cvintet sau sextet este modul în care mă pot exprima cel mai eficient. Îmi lipseşte cu siguranţă doza de egocentrism necesară pentru a fi un bun solist. În plus, consider că stresul produs de concerte solo este foarte puternic, iar dacă plăcerea de a face muzică nu mai există, nu văd motivul pentru care acest consum nervos excesiv îşi are îndreptăţirea. 


● Alexander SITKOVETSKY - violonist 

1) Răspunsul la această întrebare depinde de fiecare individ în parte, de personalitatea fiecăruia. Sarcina mea, spre exemplu – fiind instrumentist, nu compozitor – este de a reflecta emoţiile muzicii şi ale compozitorului. Probabil că este o combinaţie a celor două. Muzica e plină de toate sentimentele existenţei umane şi este adevărat că unele dintre cele mai extraordinare opere, cum sînt cele ale lui Schumann, Brahms, Beethoven, au fost scrise ca rezultat al acelei iubiri chinuitoare, despre care vorbiţi. Însă, ca instrumentist, dacă aş fi într-o continuă stare de agitaţie şi nefericire, ştiu că nu aş reuşi să interpretez la nivelul maxim, întrucît aş fi prea distras pentru mai putea da totul pe scenă.

2) Mulţi compozitori au scris partituri influenţate de război şi tragedie, întrucît, din păcate, lumea a fost plină de conflicte, de mai bine de 2000 de ani. În multe cazuri, acestea au fost recunoscute drept unele dintre cele mai puternice opere semnate de acei compozitori. Exemple clare de astfel de piese sînt Má Vlast de Bedrˇich Smetana, Simfonia a VII-a de Dmitri Şostakovici şi War Requiem de Benjamin Britten. Nu cred să existe vreo lucrare definitorie din timpul vieţii mele care să aibă o aceeaşi forţă. Cu toate acestea, mulţi dintre tinerii compozitori ai zilelor noastre reflectă, în opera lor, fenomenul globalizării şi alăturarea diferitelor popoare şi culturi. Sînt des întîlnite situaţiile în care într-o piesă se îmbină clasicul cu muzica electronică sau cu elemente de world music. Această evoluţie este relativ recentă, deşi, bineînţeles, au existat pionieri precum Edgar Varèse.

3) Cred că încercăm să micşorăm această diferenţă pe cît posibil. A interpreta ca solist, împreună cu o orchestră, este la fel cu a cînta muzică de cameră, dar la o scară mult mai mare. Tot trebuie să îl asculţi pe cel de lîngă tine şi să încercaţi să vă sincronizaţi respiraţiile. Probabil că sînt puţine momentele în care un artist poate cînta la fel de discret ca într-un cvartet, dar găseşti alte moduri prin care să compensezi acest lucru. 


● Bernhard Naoki HEDENBORG - violoncelist 

1) În general, cea din urmă reprezintă cu siguranţă o motivaţie artistică. Dar eu cred încă în iluzia energiei nelimitate oferite de dragoste.

2) Strauss – valsurile. Situaţia este disperată, dar nu serioasă.

3) Cred că muzica de cameră reprezintă o comunitate perfectă pentru un mic grup de oameni. Fiecare dintre aceştia are propria posibilitate de dezvoltare şi, totuşi, fiecare se află într-o comunicare activă cu celălalt. O orchestră simfonică este un exemplu minunat de împărtăşire şi exprimare a unor cunoştinţe şi tradiţii de către un grup mai mare de muzicieni. Ambele moduri de a face muzică oferă posibilităţi nesfîrşite. 

anchetă realizată de Patricia MIHAIL 

Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo – „Love Unlimited“, ediţia a VII-a, se desfăşoară, anul acesta, între 9 şi 25 noiembrie, în Bucureşti, Iaşi, Timişoara şi Cluj-Napoca.

Mai multe detalii pe www.sonoro.ro şi pe www.ensembleraro.com

Foto: Şerban Mestecăneanu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.