Solitar

Publicat în Dilema Veche nr. 784 din 28 februarie – 6 martie 2019
Solitar jpeg

● Nitai Hershkovits, New Place Always, Enja, 2018. 

Pe pianistul Nitai Hershkovits l-am pomenit în enumerarea celor care l-au acompaniat pe Avishai Cohen pe unele din materialele sale recente. Mai nou, Hershkovits a apucat pe propriul drum – la început mai timid, printr-un album în colaborare cu DJ-ul Rejoicer (deci cu puternice infuzii electronice), iar acum vine cu primul său album consistent şi cît de cît purist, New Place Always.

Cine e familiar cu muzica lui Cohen cunoaşte energiile latino-orientale prin care a reuşit să facă popular jazz-ul în rîndul unui public care nu s-ar fi apropiat nici ars de gen cu un deceniu mai devreme. Hershkovits mizează pe acest val de popularitate şi vine cu propria „voce“ (= degetele), să ofere o alternativă israeliană la muzica unor staruri ale instrumentului precum Tigran Hamasyan. Recent strămutat la New York, pianistul israelian se prezintă drept muzician exotic cu sensibilităţi folk inspirate de rădăcini, iar noul album e conceput să „încapă“ pe o scenă cît mai mică şi mai intimă – la o adică, să-l poată cînta amicilor în propriul apartament, o zice chiar Hershkovits. Contrastul între această modestie şi sofisticarea muzicală a fost unul din ingredientele succesului lui Cohen şi probabil îi va servi şi pianistului. Albumul său solo se împarte echitabil între obligaţia clasicistă a oricărui pianist de -jazz care a început să înveţe instrumentul cu partituri Debussy şi obligaţia personală de a-şi reprezenta rădăcinile culturale. Cu bucăţi ca „Oye Asem“, „Annette & Issac“ ori „South to Cairo“ se achită de a doua obligaţie, cu „Woman’s Reach“ de prima.

Ornamentele orientale sînt discrete, mai discrete decît la Hamasyan, astfel că valoarea pop a albumului e mai redusă, materialul fiind oarecum adresat practicanţilor pianului – genul de album pe care instrumentiştii îl compun unii pentru alţii, cu codificări pe care muzicienii le vor aprecia mai mult decît consumatorii. Aceştia din urmă trebuie să se familiarizeze mai întîi cu distincţiile structurale dintre pianul impresionist şi pianul clasic, cu analogiile între prima categorie şi tehnici corespondente din alte arte (pictura). Eticheta „impresonismului“ nu mai are conotaţia negativă a epocii lui Ravel, ba chiar e un obiectiv asumat în jazz care se separă de pianul clasic prin manipularea de sentimente şi iscarea unei anume atmosfere – în acest sens pe levantici îi ajută exotismul şi tactica de a evoca un simţ al locului.

O altă referinţă familiară cititorilor acestei rubrici este Esbjörn Svensson, care a influenţat probabil pe orice pianist de jazz născut în generaţia celor care au acum 30 de ani şi nu are încă egal în abilitatea de a stîrni emoţii. Nu avem însă la Hershkovits acel ambalaj post-jazz, ci un material solitar în cel mai puternic sens al termenului, în care nici un element de augmentare nu e sesizabil, doar prezenţa cît se poate de solo a pianistului în faţa instrumentului său. Tehnicalităţile capătă în consecinţă prioritate faţă de ambianţă. Comparaţiile cu Brad Mehldau suferă de aceeaşi distincţie, probabil nu e încă timpul potrivit ca Hershkovits să se lanseze ca lider de proiect. Hank Jones, dintre veterani, e trimiterea cea mai frecventă din presă şi asocierea pe care pare s-o prefere pianistul.

Avishai Cohen se dovedeşte astfel o rampă de lansare pentru colaboratorii lui – fanii săi ar trebui să îl încerce şi pe pianist, deşi sound-ul e radical diferit în metodă şi obiectiv; e o invitaţie la descompunerea muzicii de trio în ingredientele sale, un experiment de fisiune muzicală care poate revela aspecte privind arhitectura jazz-ului, compoziţia şi decompoziţia genului. 

Nitai Hershkovits Trio vor concerta pe 18 martie, în cadrul serie de concerte Jazz Nouveau, în Clubul Control din Bucureşti. 

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.