DJ Spooky performed by Kronos Quartet, The Rebirth of a Nation, Cantaloupe Music, 2016. 

În zilele noastre, un personaj fictiv numit Căpitanul România, îmbrăcat în ițari și răpunînd inamici străini cu scutul său vopsit în tricolor, construit din­tr un metal indestructibil descoperit în minele Roșiei Montane, ar trece drept simbol al legionarismului xenofob, după ce în alte vremuri ar fi putut trece drept supererou patriot (nu doar în filme de Sergiu Nicolaescu, ci chiar în epopei pașoptiste). În schimb, cu Captain America lucrurile stau cu totul altfel – cultura pop americană are un dar aparte al amortizării exceselor.

Unul din excesele cu care americanii se mîndresc este filmul The Birth of a Nation, bazat pe un roman al cărui titlu – The Clansman – avea conotații mai dificil de digerat, chiar dacă înrădăcinate în circumstanțele fondării națiunii americane (pervertite de roman, susțin detractorii acestuia). Eroismul Ku Klux Klan contrapus vulgarității sclavilor needucați a fost unul dintre numeroasele subiecte de controversă legate de acest film. Ceva mai tîrziu, regizorul D.W. Griffith filma prima poveste de dragoste interrasială băgîndu-și detractorii în ceață, după ce la primul film invocase libertatea de expresie. Pînă la urmă, poziția de pionierat a filmului în istoria cinematografiei a avut întîietate în fața sensibilităților iritate de dubioasele simpatii atribuite autorilor, iar revizionismul istoric practicat la Hollywood pentru efect dramatic avea să devină regulă.

La un secol de la apariția filmului și la capăt de mandat al primului președinte de culoare al SUA, progresul realizat de națiunea americană e salutat (dar și chestionat) sub titlul The Rebirth of a Nation – un album gîndit drept coloană sonoră pentru acompaniamentul live al primordialei epopei. Principalul autor al materialului este artistul de culoare DJ Spooky, acompaniat de californienii Kronos Quartet – versați în realizarea de muzici cinematice (coloane sonore pentru Requiem for a Dream ori The Fountain).

Ambele părți au o lungă istorie de colaborări eterogene, deci alăturarea lor nu avea cum să întîmpine obstacole stilistice. Despre Kronos Quartet am scris și cu alte ocazii; ei contribuie aici deopotrivă ca executanți și consultanți, turnînd muzica lor de coarde într-un cadru digital pregătit în prealabil. DJ Spooky e un DJ, VJ și filozof al artelor specializat în colaje multidisciplinare, ocazional prozator, bazîndu-și albumele pe proze ori proiecte multimedia în care muzica se îmbină cu epicul și vizualul – strategie aplicată de altfel și pe materialul de față. Între colaboratorii săi se numără Steve Reich (influență majoră aici), Yoko Ono și Dave Lombardo (Slayer), deci cu greu putem vorbi de o predilecție stilistică. Compoziția sa pe acest album urmează reguli științifice cu privire la consistența coloanelor sonore, autorul fiind activ în comunitatea academică a disciplinei numite „rhythm science“.

Avem și la Cluj, în cadrul TIFF, experiența unor proiecții cu acompaniament live pentru filme mute, iar impactul multimedia e semnificativ mai puternic decît varianta strict audio. DJ Spooky nu propune aici doar o coloană sonoră, ci include un DVD cu un remix video al filmului original, editat anume pentru a evidenția rasismul sistemic al vremii (în care s-a filmat pelicula). E o măsură revizionistă, însă nu una menită să răstălmăcească (notoriul film e accesibil în domeniul public), ci o ocazie de meditație asupra drumului parcurs prin istorie de la apariția materialului original pînă azi. Desigur, în lumina iminentelor alegeri și a incidentelor #BlackLivesMatter starea de fapt rămîne chestionabilă – să sperăm că nu va fi nevoie și de un remix al belicosului sequel Fall of a Nation (regizat de autorul romanului The Clansman pentru a profita de pe urma controversei primului film). 

Aron Biro este autorul blogului http://a­ron­­bi­ro.blogspot.com.