O poftă contagioasă

Publicat în Dilema Veche nr. 357 din 16 - 22 decembrie 2010
O poftă contagioasă jpeg

● Geta Burlacu & Alex Calancea Band, Cine iubeşte, Sens Music, 2010.  

Cu oarecare tristeţe în suflet trebuie să afirm că basarabenii ţin pe linia de plutire muzica pop românească (cînd zic pop, mă refer la un statut, nu la un stil ori gen anume). Fie că-i vorba de Zdob şi Zdub, familia Stratan, Ozone ori Tori Amos a Chişinăului (Alexandrina Hristov), muzica lor ia pe sus România, apoi o transcende şi invadează media pop occidentală, fără mari probleme. Nu mă refer neapărat la calitatea muzicală, cît la calitatea împachetării, şi nici cu asta nu mă limitez la ambalaj, ci mă refer la tot ce înseamnă pregătirea unui produs pentru o industrie muzicală matură: calităţile tehnice ale soundului, prospeţimea muzicală şi aparatul de marketing cu care e împins produsul în conştiinţa colectivă. Acum a venit rîndul Getei Burlacu să ne arate cum se fac lucrurile astea. 

Încercînd să mai aflu una-alta despre cel mai recent album al său, am răscolit media românească doar-doar oi găsi o recenzie de critic ori măcar de fan, care să mă lămurească asupra contextului din care a ieşit relativ brusc artista, avînd în vedere că am auzit prima dată de ea la ultimul Cerb de Aur. Din păcate, n-am avut mare folos de această cercetare, toate rezultatele din Google aveau de-a face cu faptul că Geta Burlacu a pozat goală pentru coperta albumului. Nu doar ea, ci şi instrumentiştii, dar de ei nu s-a luat nimeni, aşa că voi umple eu acest gol: se numesc Alex Calancea Band şi prin acest album propun unul din cele mai originale sounduri înregistrate pe pămînt românesc: o fuziune de jazz, funk, rock, muzică populară şi un fel de manele... mă rog, muzică lăutărească. Cum ziceam, nici n-apucasem să termin de tastat Geta în caseta de căutare Google, că mi-a şi apărut lista de sugestii bazată pe cele mai frecvente căutări din ultimele zile: „Geta Burlacu goală“. Am dat şi peste nişte emisiuni (din genul duminical) în care spectatori sobri sunau în studio să întrebe de ce a fost nevoie de acest gest îngrozitor. Trăim într-un context în care obscenitatea are încă definiţii medievale, deşi un alt soi de obscenitate (mult mai dificil de definit şi referit bibliografic) ne sufocă zilnic, încît am ajuns să-i atribuim statut de normalitate. 

Şi totuşi, unde se poate citi o recenzie? M-am gîndit să scriu eu una, deşi am alocat deja cam mult spaţiu pentru problema auxiliară. Spaţialitatea sunetului e incredibilă pentru un produs românesc (de dat la maxim în căşti). Vocea Getei Burlacu are o poftă de cîntat contagioasă, reuşind o gamă de abordări surprinzător de dinamică (pentru cine n-o ştia înainte): de la bossa nova moldovenească la momente Aura Urziceanu, de la balada „Ciririp (Aseară la poarta mea)“ care te umple de o jale inexorabilă, la explozii de jovialitate latino, de la pasaje de rock progresiv la soul cahulean, muzica Getei Burlacu şi a găştii lui Calancea surprinde aproape pe fiecare piesă, deşi, cel puţin în plan instrumental, are o coloană vertebrală funk. Uitîndu-mă în urmă peste cariera artistei, remarc numeroase materiale-exerciţiu prin care aceasta îşi încearcă mîna (= vocea) cu diverse genuri, dar Cine iubeşte pare să fie primul său album interdisciplinar. 

Materialul are şi două neajunsuri, unul mic şi unul mare. Cel mic e tentaţia grupului de a prezenta, tot sub chip de experiment, un hit cu rezonanţe de „Macarena“, inclusiv versuri în spaniolă care se potrivesc ca nuca în perete cu pregnantul spirit moldovenesc al albumului (piesa „În cîmpul cu florile“). Neajunsul mai mare poate fi intuit încă din titlu: discul e alcătuit exclusiv din prelucrări după folclor şi Maria Tănase, ceea ce asigură o oarecare familiaritate şi priză chiar de la primul contact, dar anulează experienţa ascultării prin descoperire. Nu chiar de tot, modul în care sînt reformulate piesele produce numeroase surprize, dar pînă la urmă rămîne senzaţia că nu e decît un album cover version.

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.