Din boschetar în superstar

Publicat în Dilema Veche nr. 395 din 8-14 septembrie 2011
Din boschetar în superstar jpeg

Seasick Steve, You Can’t Teach An Old Dog New Tricks, Play it Again Sam, 2011.  

Vremea trubadurilor a cam trecut. Muzicienii se organizează şi se remaniază în trupe şi proiecte. Ascultătorii caută sound cît mai sofisticat, cît mai 3D şi cît mai orchestrat. Nici artiştii solo nu mai sînt solo decît cu numele, pentru a promova un brand personal; adesea muzica e făcută şi cîntată tot cu/de o trupă. „Everything had gotten pretty fancy, and it had been a long time since somebody’d come along, stamp on the ground and yell“, zice Seasick Steve. Omul vine din tradiţia lungă (dar pe cale de dispariţie) a trubadurilor americani autentici, care şi-au început cariera în cerşetorie, au cîntat la instrumente construite de propria mînă şi au făcut (probabil) sex cu Janis Joplin. Chitarele lui Steve sînt făcute din tabachere, capace de automobile şi au exact atîtea corzi de cîte e nevoie ca să cînţi blues – între una şi (pentru momentele mai prog) trei. E solitar, pare mahmur şi cred că miroase a peşte, cel puţin asta îmi sugerează salopeta sa, care îmi provoacă puseuri de sinestezie de cîte ori o văd. Prima dată cînd i-am auzit numele şi l-am văzut în fotografii, pe neascultate, am pariat cu mine însumi că e noul Tom Waits. Am avut doar pe jumătate dreptate – imaginea, spiritul şi versurile sînt din acelaşi filon spiritual, însă sound-ul e ceva mai cizelat, sub aspect strict ingineresc.

Poate prea cizelat. Tom Waits găsise sound-ul ideal care să se asorteze cu vocea sa sulfurică, formată parcă pe lîngă furnalele din Zlatna. Cu fiecare album, Seasick Steve lasă tot mai mult din aspectul cosmetic al muzicii sale la latitudinea inginerilor de sunet. Pe You Can’t Teach An Old Dog New Tricks, bluesul său sună prea curat, prea digital, prea sofisticat. Omul şi muzica sa nu se mai suprapun perfect, deşi artistul nu e o făcătură de studio, ci o bestie capturată în sălbăticie de casele de discuri. Are 70 de ani (deci e mai degrabă înaintaş, decît urmaş al lui Tom Waits) şi lucrează în muzică de o viaţă, chiar dacă albumul său de debut a apărut abia după primul infarct, în 2004, cea mai mare parte a carierei sale artistice consumîndu-se la guri de metrou şi capete de poduri. Probabil discrepanţa nu e la fel de puternică dacă începi de la muzică şi laşi „conceptul“ Seasick Steve pentru studiu ulterior. Bluesul său e cinstit şi respectă tradiţia, cu versuri autodepreciative din experienţa personală. Acuzaţia de mai sus nu se referă la un sound excesiv de pop şi modern, ci la unul prea „curat“ pentru salopeta lui Seasick Steve. Cine a cîntat pentru pita cea de toate zilele prin pasaje de metrou e dator asta să transmită prin muzica sa; or, cu acest album Steve nu o (mai) (prea) face. Versurile oferă încă unele sugestii în sensul ăsta, apariţiile live nu şi-au pierdut din impact, dar cu fiecare album a pierdut din naturaleţea brută, şi chiar vocea pare să-i întinerească în mod artificial. Altădată, Steve bocănea ritmul cu bocancul, acum are un baterist şi pe John Paul Jones de la Led Zeppelin la bass. Altădată înregistra prin hambare, acum îl are ca producător-şef pe Jack White (White Stripes, The Raconteurs, The Dead Weather). Între versurile unei piese cu titlul „Whiskey Ballad“ mă aşteptam să aud sughiţuri, iar cîntecele sale despre bătrîneţe ar trebui să îţi trezească impulsul de a-ţi verifica prostata, dar nimic din astea nu se mai întîmplă. 

Nu e însă vorba de o schimbare drastică de stil – piesa „Back in the Doghouse“ e o continuare a hitului de „tinereţe“ „Dog House Boogie“, iar banjoul din „Underneath a Blue and Cloudless Sky“ sună ca pe vremuri – însă majoritatea pieselor anunţă transformarea lui Seasick Steve din boschetar în superstar. Anul ăsta a bifat toate marile festivaluri pop-rock europene, iar starurile britanice se înghesuie să colaboreze cu el. Totuşi, îmi lasă impresia că ia tot mai puţine decizii legat de cum ar trebui să-i sune muzica. Poate la asta se gîndea şi Steve cînd şi-a intitulat albumul You Can’t Teach An Old Dog New Tricks. Deşi are şanse să devină albumul blues al anului, recomand şi o regresie în trecut, printre albumele vechi: I Started Out with Nothin’ and I Still Got Most of It Left, Dog House Music sau Cheap. Cu cît mergi mai în urmă, cu atît îi simţi mai pregnant mirosul salopetei.

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.