Tradiţionalele buletine informative sînt considerate a fi prea complexe şi necesită un nivel ridicat de cunoştinţe, a declarat directorul general al postului public din Olanda, Jan de Jong într-un interviu citat de site-ul dutchnews.nl. Motiv pentru care acesta intenţionează să transforme buletinul de ştiri de la ora 18,00 astfel încît să fie accesibil şi publicului cu studii medii.

Specialiştii din România spun că iniţiativa este lăudabilă şi cît se poate de onestă. „Acest anunţ al olandezului pare mai curînd un soi de strategie de marketing. În sfîrşit cineva recunoaşte pe faţă gîndirea de culise a oamenilor buni de televiziune“, e de părere jurnalistul Costi Rogozanu. El subliniază faptul că nu cunoaşte conţinutul ştirilor de la televiziunea olandeză, dar efectul ar putea fi pervers, exact ca în cazul OTV la noi. „Tîmpeniile, programele de nivel foarte scăzut sînt urmărite exact de cine nu te-ai aştepta, de foarte mulţi oameni cu pregătire superioară“ – explică jurnalistul. El crede că, din punct de vedere psihologic, pentru un public pregătit nu e nimic mai „preţios“ decît să rîdă de cei ceva mai puţin educaţi. „În general, sînt foarte căutate plăcerile simple şi crude. Ştiu sigur că există directori de televiziuni în România care au gîndit exact la fel înainte să facă grile de programe populare“ – explică el. „Uneori trebuie să gîndeşti jignitor despre publicul tău pentru a-l putea prinde în plasă, pentru a-l putea cuceri cu un program“ – subliniază Rogozanu.

Jurnalistul recunoaşte că anunţul directorului televiziunii publice din Olanda sună discriminator, „atît de discriminator încît va atrage mulţi telespectatori care se cred «deştepţi» ca să rîdă de nişte ştiri redactate stupid de simplu“.

Întrebat dacă nu cumva această iniţiativă poate să-i jignească pe oamenii cu studii superioare, Iulian Comănescu, Managing Partner al agenţiei de consultanţă Comănescu, glumeşte spunînd că iniţiativa olandezilor ar putea ofensa cel mult publicul cu educaţie scăzută din România, dar acesta nu se uită la televiziunea publică olandeză. „Alte popoare sînt mai puţin ipocrite decît al nostru. Patru clase înseamnă patru clase şi nu este nici o ruşine“ – explică el. „Dacă olandezii ar fi români, s-ar plînge prin revistele culturale că televiziunea nu e o maşinărie metafizică de valori perene, dar presupun că atunci cînd nu se uită la TV la emisiunile care le sînt destinate, olandezii rafinaţi sînt ocupaţi cu alte lucruri, cum ar fi biciclismul, Rijkmuseum şi cu drogurile legale“ – mai completează Comănescu.

Vintage la modă şi pe TV

Pentru că este la modă stilul vintage şi tot ceea ce reprezintă el – haine, bijuterii şi muzică –, britanicii vor să lanseze o televiziune care chiar aşa se va numi: Vintage TV. Astfel, la începutul lunii septembrie, o companie din Marea Britanie va inaugura un post TV pentru seniorii de peste 50 de ani, cu emisiuni despre legendele muzicii, dar şi cîntece din perioada 1940-1980.

Postul TV se adresează celor peste 20 de milioane de persoane cu vîrste de peste 50 de ani din Marea Britanie.

În timp ce publicul matur de peste 50 de ani este ignorat de televiziunile româneşti pentru că nu reprezintă un target interesant pentru clienţii publicitari, englezii au ales să meargă pe această nişă a muzicii vechi.

Postul TV a realizat, printre altele, 500 de videoclipuri pentru melodii din perioada 1940-1980, care în trecut n-au putut fi auzite decît la radio sau pe vinil. Pe lîngă programe muzicale, postul TV va mai avea ştiri, emisiuni cultutrale şi istorice din arhivele mai multor posturi britanice de televiziune. La acestea se adaugă şi musicaluri celebre din aceeaşi perioadă. Oficialii televiziunii intenţionază să aducă, în rol de prezentatori, veterani precum Debbie Harry (64 de ani), solista trupei Blondie, şi pe Roger Daltrey (66 de ani), solist al trupei Who.

De ce acum această televiziune? Fondatorii postului consideră că vor oferi astfel o „destinaţie“ pentru publicul în vîrstă ce se simte „alungat“ de televiziunile comerciale care îşi doresc să atragă numai publicul tînăr.

În plus, Andy Hill, directorul postului, un bărbat trecut de 50 de ani, a simţit o lipsă acută, de la TV şi de la radio, a muzicii cu care a crescut. „Absenţa acestui gen de muzică este cu atît mai uimitoare cînd te gîndeşti cît de bună era muzica din acea perioadă“ – explică Hill.

O astfel de televiziune este văzută şi ca o afacere bănoasă. Publicul de peste 50 de ani are un potenţial uriaş. Potrivit The Independent, pensionarii din Marea Britanie cheltuiesc aproximativ trei miliarde de lire anual pentru călătorii şi practică la fel de mult sport ca şi un tînăr de 25 de ani din anii ’50. Proiectul Vintage TV a atras deja atenţia investitorilor în publicitate.

 Iulia Bunea este jurnalistă la ziarul Adevărul.