De ce Jan nu ştie engleza şi nu trăieşte în România

Alexandra BĂDICIOIU
Publicat în Dilema Veche nr. 126 din 29 Iun 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Ne fac să rîdem, ca apoi să cumpărăm. Nu pare logic, dar funcţionează deja, de vreo sută de ani încoace. Şi, pentru că istoria ne învaţă multe, ea nu poate fi ignorată nici măcar în publicitate. - Mayday... mayday... we are sinking... - Aaa, helo. My name is Jan. - WE ARE SINKING!!! - What are you thinking of? Este reclama mea banc preferată. Pentru a înţelege de ce izbucnesc în hohote de rîs de fiecare dată cînd o văd, deşi probabil am ajuns pe la a vreo suta vizionare, trebuie să faceţi un exerciţiu de imaginaţie şi să vi-l închipuiţi pe Jan. Felul în care îşi drege vocea şi se apropie de microfon înainte de a rosti acel perfect nemţesc "Helo", jena cu care rosteşte cea mai complicată propoziţie în engleză din viaţa lui, costumul şi cămaşa albă, la patru ace, de ofiţer din turnul de control, în fine, neînţelegerea din privirea cu care scrutează butoanele şi teama cu care îşi arcuieşte urechea pentru a prinde orice sunet propagat în căşti sînt demenţiale. Joculeţul de cuvinte dintre sinking şi thinking este banal, spotul însă nu are cusur. Gurile rele spun că umorul e cea mai facilă armă a publicitarului. Că reclama amuzantă rar îşi atinge scopul: oamenii se hăhăie, o memorează, dar nu se duc cu ea la raftul de iaurturi sau la dealer-ul de maşini. Că ia premii pe la festivalurile cu moţ, dar este inutilă ca un bibelou. Că are dublu tăiş - de cîte ori poţi, pînă la urmă, să rîzi la acelaşi banc? Indiferent la toate acestea, umorul îşi duce nestingherit existenţa în advertising, de la primele semne ale industriei şi pînă în prezent, chiar dacă ele se adeveresc şi - aşa cum vedem de sute de ori pe zi - în mod dureros. "Prefer o reclamă care să fie adorată de cîţiva, urîtă de alţii şi care să stînjenească restul privitorilor, obligîndu-i să ia o decizie" - argumenta Jon Steel, publicitarul care a lucrat la cunoscuta "Got milk?" (Iar americanii au adorat-o în masă şi în miliardele de litri cumpăraţi. Plictisiţi de campaniile în care li se spunea că laptele este sănătos, locuitorii Statelor Unite au intrat de-a dreptul în isterie cînd li s-a demonstrat că lichidul alb poate fi cool. Şi cum putea să li se arate altfel această revelaţie, decît ironizîndu-şi propriii consumatori?). Apoi, hilarul reclamelor, ca şi emoţia, se crucifică pe axa binelui şi a răului. Iar rău-făcutele primesc cea mai rea pedeapsă care se arată în coşmarurile tuturor publicitarilor: publicul nu mai cumpără. Singurele două reclame româneşti care mi-au trezit aceleaşi hohote de rîs ca Jan şi cursurile lui de engleză au fost cele cu mustăciosul de la Elite şi Războiul Stelelor de la Teletech. Dar, oricît aş rîde la ele, nu aş cumpăra nici Elite (recunosc că am fost influenţată mai mult de curiozitatea tehnologiei cu gheaţă şi foc, decît de mustăcios) şi nici Teletech. Asta nu constituie nici pe departe un argument împotriva lor, pentru că eu, cu lipsa mea de umor, nu fac parte din publicul-ţintă. Cei vizaţi probabil că au şi rîs şi au şi cumpărat. Aşa au grăit vînzările cel puţin, iar ele nu mint niciodată, din contră, au întotdeauna dreptate. Nu lucrez în publicitate, dar îi pot credita pe cei care o fac: nu vorbesc cu toată lumea şi nici măcar cu cei cu care ar dori. Se adresează unei bucăţi de grafic, prezentată de client: posibilii cumpărători. Unirea nu a reuşit să îmi influenţeze nici un milimetru de maxilar, dar asta era şi ideea. S-au stricat de rîs cei care îşi doreau basculantă. Nici grandiosul cor de la Honda nu m-a scos din plictiseală, dar reprezentanţii sexului puternic, pe care îi cunosc, s-au declarat fani înrăiţi. M-a prins însă, iremediabil, umorul broscuţelor Volkswagen, demonstrîndu-se, încă o dată, că mărcile îşi aleg glumele în funcţie de cum ştiu să rîdă cumpărătorii lor. Şi, dacă ne întoarcem la România, unele refuză umorul din principiu. Probabil cercetările de piaţă le-au arătat că, dacă vine vorba de cosmetica feminină şi detergenţi, românii nu sînt dispuşi să se amuze în nici un chip. Sau le trebuie mai mult timp să înveţe. E cert însă că un spot ca cel la Domestos cu travestitul oripilat de toaleta unui bar de camionagii ar tulbura gospodinele autohtone. Ultimele opinii emise de specialiştii industriei din afară insinuează că obsedantul "Cumpără-mă!" a fost depăşit. Felul în care se poate înainta însă, din acest punct, împarte radical părerile cunoscătorilor. Un grup susţine cu tărie că a început era în care oamenii trădează mărcile. (Argumentele lor au sens, aşa că o să amintesc trei dintre ele: 1. toată lumea îşi face publicitate, pentru că, oriunde există un producător, există şi o agenţie ridicătoare de brand; 2. Nu doar produsele, dar şi brandurile au ajuns să se asemene între ele atît de mult, încît oamenii, pur şi simplu, nu mai fac diferenţa; 3. cu toate zvonurile şi adevărurile despre sweatshop-uri, în care copiii thailandezi muncesc 14 ore pe zi, nu mai există siguranţa producţiei "cu dăruire" pe care au mizat mult timp veteranele pieţei.) Ceilalţi monitorizanţi de tendinţe vin cu argumentul opus: indivizii cumpără imaginea. Nu îi interesează iaurtul, ci faptul că sînt, după caz, o mamă grijulie, un om de succes, care se gîndeşte la sănătatea lui, un tip cool. În acest context, reclamele au un obiectiv unic: să construiască sîrguincios personalitatea brandului. Ele devin simpatice tocmai prin relaxarea cu care îi spun telespectatorului plictisit - "ştim că îţi întrerupem meciul, dar nu vrem decît să îţi amintim că existăm. Uite, o facem, repede-repede şi amuzant. Vezi ce repede a trecut?". Dîndu-şi atîta silinţă să-ţi facă pe plac, unele chiar reuşesc. Cum să te superi pe Jan că îţi întrerupe serialul? Credeţi-mă, nu puteţi. Doar că el face parte din alt film, şi nu e unul românesc.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.