Cum să îneci criza - cu puțin ROM -

26 noiembrie 2010
Nostradamus desecretizat jpeg

Oglindeşte oare publicitatea românească multipla criză de identitate din societate? Sau criza aparţine publicităţii înseşi, cea care de la o vreme pare să acţioneze, cu stranie predilecţie, tocmai resorturile separării, ale discriminării şi, nu în ultimul rînd, ale învrăjbirii? 

Complex comercial 

Există o serie de reclame cu tonomatul de maşini, în care bagi un ban şi iese un Logan, precedată de o caricaturizare polemică a naţiilor mari constructoare de automobile. Modul în care aduce ea cu bancurile „cu un american, un rus şi un român“, ne poate duce cu gîndul la străvechiul nostru complex de inferioritate. Această serie nu face decît să moştenească mai vechi reclame; precum cea cu vameşii elveţieni care opresc ciocolatele Poiana din bagajul unui turist (după ce în prealabil se înfruptă îndelung dintr-o parte a lor), pasămite geloşi pe blazonul ciocolatierilor români (şi contaminaţi în mod suspect de  năravul vămuielii valahe); sau mai vechea campanie în care băutorii de Ursus (de ambe sexe!) fac turul Europei pe hăulit de Stereo MC’s, cu unicul aparent scop de a provoca jindul occidentalilor după mîndra lor licoare.  

Cazul ROM  

La debutul ei, campania „Noul ROM“ (formulare asumat falacioasă a unei simple schimbări de ambalaj) părea să se încadreze în aceeaşi direcţie, a publicităţii pline de complexele neamului. De data asta, iată: un ditai afaceristul american vorbeşte la televizor despre batonul ROM, în timp ce supermarketurile găzduiesc peste noapte gradene monumentale, doldora de batoane ROM cu un ambalaj radical diferit! O fi cumpărat oare americanul acela slinos fabrica românească, o fi făcut vreo altă tranzacţie veroasă – nu se ştie! El se mărgineşte să ne propună „noul ROM“, ambalat „de acum“ în culorile steagului american („pentru tine, ca să fii mîndru oriunde în lume“).  

Dar cîte subînţelesuri nu ţîşnesc de aici! Pentru cine încă nu legase de tricolorul heraldic românesc – celălalt tricolor, virat în ciocolatiu, de pe „vechiul“ ambalaj ROM; această probă a înlocuirii (a comutării, ar zice structuraliştii) cu americăneştile stars and stripes a consfinţit, fie şi retroactiv, apartenenţa ROM-ului la universaliile tradiţional româneşti. Se confecţiona astfel şi o etimologie nouă denumirii ROM, ca provenind de la România şi românism (şi nu de la esenţa de rom din compoziţia cremei, cum e în realitate). 

Reacţia publicului  

Emoţiile stîrnite consumatorului român erau amestecate. Pe de o parte, pentru antiglobalişti şi americanofobi, se iţea spectrul imperialismului mcdonaldizant. Pe de altă parte, pentru patrioţii sinceri şi tradiţionalişti, substituirea drapelelor echivala cu un afront adus mîndriei naţionale.  Mai nimeni nu bănuia o înscenare, un renghi. Totul se încadra într-un pattern deja cunoscut. În anii ’90 s-au lansat, într-adevăr, produse care maimuţăreau fasonul americănesc, precum acea răcoritoare gazos-maronie, cu multe stele şi dungi pe etichetă, numită American Cola; sau chiar un baton ciocolatiu, similar ambalat, numit Americana; evident me-too-brand al celebrei Africana. Merită poate notat că, la fel ca Africana şi Americana, produsul ROM nu este (nu poate fi numit) tehnic ciocolată, din cauza conţinutului insuficient de cacao şi unt de cacao din compoziţie. Dar ce distinge ROM-ul de celelalte surogate ciocolatiere şi, totodată, de ciocolatele „reale“, conforme cu acquis-urile globale, este acel gust promiscuu, un pic aspru de la rom, un pic sălciu de la margarină, care face parte din memoria colectivă a românilor din 1964 încoace. Dar, dacă (n)ostalgicii de o anumită vîrstă fuseseră deja vasalizaţi de trecutele campanii ROM, de data aceasta se dorea cucerirea tinerilor şi adolescenţilor utilizatori de net. 

Pentru cine încă nu ştie, pe Facebook există posibilitatea de a iniţia şi promova, cu eficienţă sporită, petiţii online pe diverse teme. Ei bine, pe parcursul campaniei, au fost iniţiate numai puţin de şase astfel de cauze pe Facebook! În plus pe site-ul oficial ROM s-au atins într-o săptămînă 55.000 de vizitatori unici şi 3700 de comentarii (conform declaraţiilor agenţiei de publicitate). Ameninţări la adresa „noului ROM“, făgăduieli solemne de boicot şi pastişe polemice ale ambalajului – toate la modul spontan, dezinteresat, folcloric!  

În faţa acestei reacţii de proporţii, gazetarii economici s-au grăbit să traseze o paralelă cu New Coke, campania de lansare din America anilor ’80 a unui Coca-Cola cu „formulă nouă“ şi „gust mai bun“, moment care, de asemeni, a stîrnit refluxul contrar al publicului. Schimbarea, care s-a dovedit o imensă gafă de marketing, a avut darul de a revela, printr-un happening neaşteptat, ataşamentul americanilor faţă de populara lor soda. Spre deosebire de campania New Coke, în cazul „noului“ ROM nu se schimba formula, ci numai ambalajul... iar reacţia publicului nu a fost nedorită, ci, dimpotrivă, stimulată şi ţinută sub un oarecare control.  

Anticlimax şi cortină 

Temerile s-au dovedit nefondate în finalul campaniei TV, cînd marea farsă a ambalajului temporar a fost dezvăluită. „A fost o glumă“ – a strigat americanul cel enervant din spot, devenit dintr-odată simpatic. Totul sub acelaşi consecvent slogan „senzaţii tari, româneşti“. 

La întrebarea „a cui e criza de identitate?“ această păţanie îndreaptă indexul răspunsului către public. Toţi oamenii aceştia, care şi-au alăturat clickurile într-o entuziastă subjugare consumeristă –, au făcut-o închipuindu-şi, dimpotrivă, că adoptă o atitudine civică, că militează pentru un ţel înalt (şi – vai nouă! – toţi oamenii ăştia au drept de vot)...  

O temă de meditaţie pentru observatorii obiceiurilor de consum este acest joc sofist al ambalajului. Pentru o vreme, gradenele amenajate la locul de vînzare alătură batoanele „vechi“, ambalate în tricolor şi cele noi, ambalate în stars and stripes. Oricine putea desface, privi şi gusta comparativ „vechiul“ şi „noul“ ROM: erau identice. Ceea ce diferea era pojghiţa aceea de staniol. Şi, cu toate astea, oamenii s-au revoltat şi şi-au cerut vechiul lor ROM înapoi. Dacă tot se caută o pildă în universul brandului Coca-Cola, cazul ROM ar evoca mai degrabă celebra butadă a oamenilor de vînzări: „toarnă Coca-cola în sticla de Pepsi şi vei da faliment; toarnă Pepsi în sticla de Coca-Cola şi vei face avere.“ 

Florin Dumitrescu este publicitar şi poet.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.