Wilde, Baudelaire, Cehov – un sfîrşit de secol

Publicat în Dilema Veche nr. 663 din 3-9 noiembrie 2016
Wilde, Baudelaire, Cehov – un sfîrşit de secol jpeg

Parisul îl onorează pe Oscar Wilde cu o insistenţă ce surprinde, căci expoziţia ce s-a deschis acum beneficiază de o mediatizare neobişnuită. Îl vedem pe „insolentul absolut“ – e titlul retrospectivei editoriale ce i se consacră la Petit Palais – pe afişele publicitare ce strălucesc în noapte, pe mesele de restaurant, în vitrinele anticarilor. Care-i explicaţia acestei promovări abuzive? Nu descifrez diagnosticul, dar cel puţin observ simptomul. El e flagrant, mai ales comparat cu modestia informaţiilor dispersate pe zidurile oraşului pentru a se anunţa echivalentul unei manifestări consacrate lui Baudelaire la Muzeul Vieții Romantice. Wilde, artistul monden, şi Baude­laire, artistul maudit, blestemat, sînt trataţi antinomic, ca şi cum vechea dihotomie s ar fi conservat peste ani. Baudelaire rămîne marginal şi ­Wilde oficial!

O asociere primă şi flagrantă deschide expoziţia Wilde, ea îl apropie de Sarah Bernhardt, căci ambii au intuit şi au cultivat mecanismele star-sistem-ului. Ei aparţin aceleiaşi familii şi de aceea seducţia exersată de ambii a fost nu doar consecinţa talentului, ci şi a unor inedite, în epocă, strategii de marketing. Sarah Bernhardt face turnee în America, unde se „comercializează“ şi profită de soclul mitologic parizian ale cărui efecte sînt multiplicate în oraşele provinciale pe care le străbate jucînd Fedra sau Hamlet. Wilde, la rîndul său, se consacră unui ciclu de conferinţe de aproape un an tot în America, cutie de rezonanţă, dar şi sursă financiară. Virtuţile actriţei şi cele ale scriitorului capătă o dimensiune diferită graţie Americii, unde se duc pentru a reveni apoi „aureolaţi“ şi economic „asiguraţi“. Ei sînt înrudiţi, ceea ce, din prima sală, expoziţia atestă. Mai tîrziu, înrudirea se confirmă, căci Wilde scrie Salomé, capodopera sa, pentru Sarah Bernhardt, care nu o va putea juca pentru că e interzisă de cenzura britanică. O înfrîngere comună… pînă şi miturile sînt rănite. Wilde, la sfîrşit, va fi chiar distrus.

Sarah Bernhardt se înconjura de crini albi şi, cînd va veni să o întîlnească la Paris, Gabrielle d’An­nun­zio, un alt artist-star, a­so­ciat a­ce­le­iaşi comunităţi, îi va oferi un imens buchet de crini albi, buchet „d’annunzian“, va afirma el cu un orgoliu asumat. ­Wilde, la rîndul său, odată cu zorii celebrităţii ce i se deschid, îşi va orna apartamentul cu crini albi… De unde provine această atracţie? – m-am întrebat. De la prerafaeliți, indiscutabil, de la Dante Gabriel Rossetti, pe ale cărui pînze se expune generalizat această floare regală, de prestigiu, crinul. El va servi drept emblemă artiştilor ce-şi cultivă „aura“ ca un semn distinctiv la sfîrşit de secol. Cu ei nu începe ceva, ci dimpotrivă, se termină. Ei strălucesc fără ereditate.

Pe pereţii expoziţiei Wilde i se expun celebrele aforisme, derutante, dar nu radicale, gîndiri splendide ca piruetele unui balet clasic, gîndiri ivite din graţia unei inteligenţe ludice şi melancolice. „Să trăieşti e lucrul cel mai rar pe lume, majoritatea oamenilor se mulţumesc să existe“, „Cînd Zeii vor să ne pedepsească, ei ne satisfac dorinţele“, „Ador teatrul, e incredibil mai adevărat decît viaţa“, „Publicul e dotat cu o generozitate fără de margini, el iartă totul în afară de geniu“, „Să te iubeşti pe tine însuţi implică să te angajezi într-o frumoasă istorie de dragoste care va dura toată viaţa“ şi celebra definiţie „Să spună lucruri frumoase şi false este adevăratul scop al artei“… Oscar Wilde e un manierist ieşit din comun, un prizonier al jocului, un adversar al seriosului şi al plictisului. De aceea îi va mărturisi lui André Gide, care-i notează fraza mitică: „Eu mi-am manifestat geniul în viaţă, iar în artă doar talentul“. Aceasta i însăşi definiţia mondenităţii… jocul de artificii sociale şi succesul imediat, clipa improvizată şi nu opera îndelung preparată. Wilde e rapid!

Wilde are gustul seducţiei imediat e­xer­sat. În numele a ceea ce caută să păstreze mai presus de orice: tinereţea. Îi descoperim aici scrisorile precipitate unde combină cuvintele şi imaginile, fotografiile, unde, narcisic, îşi afirmă splendoarea, dar mai ales paginile a ceea ce rămîne capodopera sa, Portretul lui Dorian Gray. El a scris piese de teatru, eseuri, a jucat pe „scena lumii“, dar în Portret… s-a dezvăluit. Preocupat de tinereţea eternă ca un Faust modern, un alter ego al său, Dorian Gray nu se răscumpără la capăt de drum asemeni personajului goethean, ci dimpotrivă, se confruntă cu eşecul iluziei şi cu teribila sa prăbuşire. Tînărul, ca într-o „vanitate“, îşi descoperă în faţa oglinzii grimasa ridurilor ce i brăzdează dramatic obrajii artificial prezervaţi. A doua zi, la Studio des Champs Elysées, vedeam Portretul… și mă întristam. Dar mă şi reconfortam: iată destinul înşelătoriilor. În viaţă, în lume, adevărul, pînă la urmă, se arată. E ceea ce mai îndrăznim să credem…

Oscar Wilde, în ultima parte a vieţii, a beneficiat şi de oprobriul social care i-a acordat o dimensiune ce-i părea străină: aceea de artist maudit. Închis la puşcăria din Reading pentru motive de homosexualitate, el se va revela diferit cînd va scrie de acolo o lungă scrisoare ce va căpăta o dimensiune testamentară, De profundis, şi apoi celebrul ultim poem Balada din carcera de la Reading. Cînd „organele-s sfărîmate“, un alt Wilde se revela, întunecat şi întristat, de nerecunoscut. El însă nu va supravieţui încercării şi, revenit în Franţa, va muri curînd, într-un hotel din strada Les Beaux-Arts, prin faţa căruia trec adesea. Acolo, Borges îşi avea o cameră rezervată şi Wilde s-a stins. „E mort nu departe de noi…“ va scrie Camus.

Baudelaire e prezentat din perspectiva criticului de artă inspirat care a fost. Expoziția „Ochiul lui Baudelaire“ reuneşte comentarii şi artişti pe care poetul i-a frecventat, detestat sau admirat. Diderot, expert în arta plastică, l-a precedat, dar filozoful privilegia mai degrabă dimensiunea morală a motivului, în timp ce Baudelaire, precursor al modernităţii, comentează organizarea pînzei şi ineditul paletei unor artişti atît de diverşi ca Delacroix sau Ingres, dar, subtil, cultiva o dimensiune poetică de care, din fericire, nu se poate disocia. Ecoul celebrelor ­Fleurs du mal ne parvine ca o reverberaţie secretă, îndepărtată. Dacă Wilde nu vorbeşte decît despre el, Baudelaire vorbeşte despre alţii fără a se uita pe sine. Cu Wilde se termină un secol, cu Baudelaire se anunţă un altul.

Între ei, Cehov, pe care-l regăsesc la Paris, la Bruxelles… Un Cehov familiar şi dinamic, ritmat, accelerat, ca şi cum ceea ce e sfîşietor nu e lentoarea finalului, ci precipitarea lui. Unchiul Vania, mai ales cel pus în scenă de Christophe Sermet, la Bruxelles, produce un sentiment violent de durere, de panică şi sfîşiere. Într-un fel de bistrou modern, cu o tejghea imensă şi pereţi din panouri de lemn prefabricat, se desfăşoară elegia acestor existenţe lipsite de altă perspectivă decît cea a eroziunii speranţelor şi iminenţa înfrîngerii. Privesc, ascult aceste vorbe ale unor eroi de ieri şi de azi – iată „străinii“ noştri! Scena e marcată de o buturugă imensă, repetitiv spartă cu un topor, de parcă personajele ar asimila-o unei vieţi brutale a cărei enigmă le scapă, dar împotriva căreia se revoltă. Un andante doloroso… cum indică uneori un contemporan, Brahms.

Cehov e al treilea termen, căci cu el, totodată, se sfîrşește secolul al XIX-lea şi iminenţa celui următor se impune. El ne e îndepărtat şi apropiat. Această ambiguitate îl defineşte şi îi explică frecventa prezenţă pe scenele moderne, el e de atunci şi de acum. O răscruce de timpuri.

Secolul XX, secol scurt, fără melancolie, se va termina odată cu căderea Zidului de la Berlin. Altă istorie, alte vremuri. Dar Cioran spunea: „Mie îmi place sfîrşitul în toate“. 

George Banu este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.