Visează, vorbeşte, dansează

Publicat în Dilema Veche nr. 545 din 24-30 iulie 2014
Visează, vorbeşte, dansează jpeg

● Platforma de reflecţie E-Motional – Rethinking Dance, Porto – Bucureşti. Fundaţia „Gabriela Tudor“.

Prima etapă – Porto, 25 iunie-2 iulie 2014. Porto, vara, cînd mirosul Atlanticului se insinuează printre hortensiile albastre şi printre pietrele care strivesc, rînduite în monumente maiestuoase, aleile înguste, decorate cu steguleţe multicolore, printre clădirile îmbrăcate în faianţă pictată şi casele coloniale, ascunse de vegetaţii luxuriante sau printre sutele de minirestaurante în care se poate bea oricînd um café (o cafea mică şi tare) şi mînca pastel de nata (tartă cu cremă), acest Porto eclectic, seducător şi prietenos a fost ales pentru prima parte a Platformei de reflecţie E-Motional – Rethinking Dance. Derulată de fundaţia „Gabriela Tudor“ în colaborare cu Fabrica de Movimentos (Porto) şi Asociaţia Coregrafilor Profesionişti din Letonia într-un proiect amplu care vizează mobilitate, ateliere şi producţii/prezentări de dans contemporan, dezbateri, Platforma a adus împreună la Porto artişti (Cosmin Manolescu, Vava Ştefănescu, Jean-Lorin Sterian, Alberto Magno, Joclécio Azevedo, Rogério Nuno Costa, Joana von Mayer Trindade, Elina Lutce, Olga Zitluhina), operatori culturali (Ştefania Ferchedău şi Maija Pavlova) şi critici (Inta Balode şi subsemnata) din trei ţări: România, Portugalia şi Letonia. Participanţii şi-au împărtăşit experienţele şi viziunile lor asupra dansului, diferite datorită poziţionării lor în domeniu, deşi cei mai mulţi funcţionează interdisciplinar, în sensul că sînt în egală măsură artişti, curatori, manageri culturali (toţi artiştii din proiect sînt şi manageri sau curatori). Platforma vizează recontextualizarea dansului pe mai multe paliere – al artelor, al politicilor europene şi al realităţilor sociale determinate de criza economică, şi identificarea, pe de o parte, a problemelor generate şi, pe de altă parte, a modificărilor induse de aceste noi contexte. Care sînt etapele procesului de creaţie? În ce măsură spaţiul determină conţinutul şi forma performance-ului? Care este relaţia între performer şi spectator? Cum funcţionează reţelele internaţionale şi colaborarea în interiorul acestora? Care sînt conexiunile între dans şi celelalte arte?

Platforma de reflecţie s-a constituit într-un forum de discuţii care au explorat dimensiunile artistice şi manageriale ale dansului contemporan. Trei idei esenţiale s-au desprins din această dezbatere intensivă. Prima este că problemele funcţionează în ansamblu, contextualizate, nu sînt independente şi nu au soluţii singulare (discuţia despre relaţia spaţiu – performer a dus la o dezbatere despre triunghiul spaţiu – performer – public, căci un spaţiu de reprezentare neconvenţional – de regulă, de mici dimensiuni, de exemplu, o locuinţă – determină atît conţinutul şi forma actului artistic, cît şi raportarea publicului la spectacol şi influenţează relaţia performer – spectator). Nu numai artistic, lucrurile sînt conectate unele cu altele, dar şi administrarea unui astfel de spectacol – fonduri, spaţii, marketing – este determinată de conţinutul acestuia. Un proiect de dans contemporan este un construct compact pentru că operează cu limbaje artistice şi formule manageriale diferite de cele instituţionalizate. La Bucureşti, CNDB, ca instituţie de stat, funcţionează diferit de celelalte instituţii de spectacole, ceea ce a produs probleme, în special de înţelegere de către finanţatorul public a modului de lucru în Centru.

O altă idee reliefată în dezbateri a fost aceea că, deşi realităţile sînt diferite în Letonia, Portugalia şi România, problemele dansului contemporan sînt similare. Coregrafii se confruntă cu o cronică lipsă de spaţii, în condiţiile în care cele mai multe sînt monopolizate de cultura oficială, de regulă conservatoare. Relaţia cu publicul este dificilă, în lipsa unei educaţii privind arta contemporană în şcoli (în România, sistemul de învăţămînt cere reproducerea informaţiei, nu creează contextul pentru formarea unei atitudini critice şi a unei grile personale de receptare). În ceea ce priveşte fondurile, criza economică a servit şi încă mai serveşte ca pretext pentru subfinanţarea domeniului – în fapt, este vorba despre marginalizarea artei contemporane, considerată minoră sau, în România, de neînţeles şi iritantă prin permanenta poziţionare critică faţă de sistemul politic.

A treia idee vizează nevoia de autoinvestigare continuă şi de chestionare a relaţiei cu societatea, de teoretizare şi conceptualizare, atitudine specifică dansului contemporan, o artă trează, definită prin însăşi luciditatea ei, care îi conferă o privire pătrunzătoare asupra sieşi, dar şi asupra lumii, fa-ţă de care se raportează critic. De aici se dezvoltă o altă idee, aceea că arta contemporană, în special cea performativă, se defineşte şi prin lupta pentru afirmare, impunere şi recunoaştere. Caracteristică esenţială a performance-ului contemporan, nevoia de autodefinire şi de poziţionare în context social, politic, artistic transformă dansul într-o artă investigativă, în continuă reaşezare, refuzînd fixarea în tipare. Dansul contemporan îşi schimbă permanent instrumentele de construcţie şi percepţie. Din acest motiv, în comparaţie cu arta conservatoare, cea contemporană pare nevrotică.

La Teatro Municipal. Campo Alegre din Porto a fost prezentat spectacolul de absolvire al artiştilor care au urmat cursurile de dans contemporan din cadrul proiectului Palcos Instáveis, derulat de Compania Instável. Prezentarea a cuprins piese scurte, ilustrative pentru modul în care tinerii coregrafi şi performeri au asimilat tehnicile dramaturgiei coregrafice şi modalităţile de expresie; a fost, practic, o demonstraţie de teorie aplicată. O astfel de prezentare este interesantă în măsura în care temele sînt inteligibile şi discursul coregrafic – coerent, iar tehnicile folosite corespund tipului de abstractizare ales. De exemplu, verbalizarea discursului coregrafic exclusiv cu ajutorul mîinilor a condus, într-o piesă, la o construcţie minimalistă şi concentrată, în timp ce cantonarea într-o teatralitate excesivă, realist-narativă, a îndepărtat o altă lucrare de structura conceptuală a dansului.

Dansul este o artă lucidă, care chestionează şi se autochestionează permanent. Refuzul conservării – pericolul care planează asupra limbajelor artistice conservatoare – o face vie, dar şi vulnerabilă. Şi asta o aseamănă mult cu viaţa.

Partea a doua a Platformei de reflecţie Emotional – Rethinking Dance va avea loc la Bucureşti, între 5 şi 12 octombrie 2014.

Oana Stoica este participant al Platformei de reflecţie E-Motional – Rethinking Dance.

Foto: C. Manolescu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.