Unitate sau egalitate?

Publicat în Dilema Veche nr. 398 din 29 septembrie - 5 octombrie 2011
Unitate sau egalitate? jpeg

Germania sărbătoreşte pe 3 octombrie 21 de ani de unitate. 21 de ani de la căderea Zidului care despărţea Estul de Vest, comunismul de capitalism, totalitarismul de libertate. „Wir sind ein Volk“, s-a spus atunci, la unificarea celor două Germanii. „Sîntem un popor“, adică „unul şi acelaşi“ – accentul respectiv a devenit între timp program de tranziţie; şi a rămas, în continuare, o ambiţie încă nu pe deplin satisfăcută. Acum vreo zece ani, sociologii şi economiştii estimau că în 2012 condiţiile de viaţă din fosta RDG vor fi egale cu cele din RFG. Între timp, termenul a fost amînat de mai multe ori, data următoarei „unificări“ rămînînd neprecizată. 

În ciuda diferenţelor persistente, a clivajelor sociale şi a micilor sau marilor diferende politice, Germania rămîne cea mai performantă economie a Europei şi locomotiva Uniunii Europene – e o ţară de care majoritatea germanilor sînt mîndri. 

În ton cu această mîndrie, Parlamentul Federal a lansat, în 2007, un concurs de proiecte pentru construirea la Berlin a unui monument dedicat unităţii. Un monument care să nu îi fie închinat nici lui Wilhelm, nici vreunui alt erou al unităţii Germaniei, ci poporului german, eroului colectiv care a desăvîrşit această unire în 1990. Monumentul urmează să fie amplasat pe soclul pe care a stat cîndva statuia împăratului Wilhelm – în Piaţa Palatului, foarte aproape de Museumsinsel. Pînă acum au fost deja organizate două concursuri. La primul au fost înscrise peste 500 de proiecte, însă nici unul nu a fost considerat potrivit. La cel de-al doilea au participat 386 de artişti. S-a ales proiectul semnat de coregrafa Sasha Waltz şi de arhitectul Johannes Milla: o construcţie mobilă din metal şi sticlă în formă de leagăn, un fel de „joc de societate“ la care participanţii sînt invitaţi să-şi unească forţele pentru a echilibra balanţa. Leagănul se pune în mişcare odată ce într-o extremitate a sa se află mai mult de cincizeci de persoane şi revine în poziţia stabilă cînd raportul de forţe se echilibrează. Dacă e să o luăm ad litteram, atunci acest proiect de monument e chiar cel mai sincer răspuns la tema impusă. El ilustrează perfect şi obiectiv sloganul „cetăţeni în mişcare“ şi sugerează ideea de participare şi de unitate. Se pare însă că tocmai micile contradicţii îi nemulţumesc pe responsabilii culturali, care refuză deocamdată să accepte proiectul declarat cîştigător de concurs. Dincolo de problemele tehnice invocate de arhitecţi şi de constructori, au apărut şi polemici cu privire la rolul unui monument. Cea mai serioasă dispută e legată chiar de mesajul pe care l-ar transmite leagănul: mişcare, dezechilibru, acţiune şi nu stabilitate, unitate, egalitate. Dacă ar fi să facem o recenzie a articolelor critice cu privire la acest monument, atunci ar trebui revizuite şi dicţionarele de sinonime/antonime. Astăzi, în Germania, oamenii se străduiesc din răsputeri să creadă că unitatea e sinonimă egalităţii. Şi nu reuşesc. 

Pe forumuri, oamenii interpretează în fel şi chip mesajul. Iată cîteva exemple: „Cînd eram mici, luam floricele şi le rupeam petalele. Mă iubeşte. Nu mă iubeşte. Mă iubeşte. Nu mă iubeşte. Etc. Aşa e şi cu monumentul ăsta: te urci în leagăn, te dai uţa şi-ţi spui în gînd: avem unitate, n-avem unitate. Etc.“, scrie un cititor sub articolul despre monument apărut în Frankfurter Allgemeine Zeitung. Alt cititor spune că „în viitorul îndepărtat, cei care vor (re)descoperi acest monument al unităţii vor vedea în el exact ceea ce acum se neagă cu atîta vehemenţă, adică unitatea“. În fine, în Die Zeit cineva scrie că „monumentele naţionale au nevoie, pentru a funcţiona, de gesturi mari şi de patos. Ambele ne sînt străine. Căci astăzi e trendy minimalismul iar starea de spirit generală e dominată de sarcasm“. Tot acolo apare o revendicare precisă: „Cel mai bun monument al unităţii ar fi să avem, în sfîrşit, salarii egale în Est şi în Vest“. În Die Welt, cineva e pus pe glume şi scrie: „Monumentul e un simbol pentru cum a fost tras pe sfoară poporul german de democraţie. Vă rog, faceţi-mi acest hatîr: puneţi şi bilet de intrare pentru cei care vor să se dea în leagăn – astfel, simbolistica va fi perfectă“. OK. Dacă se pune taxă de vizitare, atunci măcar să se facă o reducere pentru cetăţenii Germaniei de Est.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.