Şir de plecări

Publicat în Dilema Veche nr. 437 din 28 iunie - 4 iulie 2012
Şir de plecări jpeg

Ce bine ar fi fost dacă, odată citind titlul de mai sus, regia v-ar fi insinuat auditiv „Şir de cocori“, mîndra suavitate a lui Dan Andrei Aldea, cel care ne-a dăruit neuitatul „om bun, deschide-ne poarta / dă-ne o coajă şi nu ne goni / şi-n schimb îţi vom alina tristeţea / cu vesele cîntece şi ghiduşii“! Era fundalul sonor ideal.

Asta fiindcă voiam să-i anunţ într-un mod cît mai pufos pe cei cîţiva prieteni ai paginii de faţă că, începînd de astăzi, mă retrag din viaţa de rubricard. Dacă tot se zice că la fiecare deceniu e sănătos să-ţi amputezi întru autoprotecţie cîte-o plăcere mortală (fumatul, dulciurile, cafeaua, alcoolul şi ce s-o mai găsi să te anihileze), normal ar fi ca gazetarul impenitent care ai fost pînă la 60 de ani să-şi reteze periodicitatea, în favoarea eseisticii de plăcere, cu apariţii aleatorii şi subiecte aiurea, cînd, cît, cum şi unde-o da Dumnezeu. Vezi bine că trag nădejde ca pînă la mormînt să mi se tot întîmple săptămînal cîte ceva demn de adnotat, numai că voi lăsa jurnalului micile provocări, anecdotica, frivolităţile, capriciile şarjante etc. şi-mi voi concentra energiile pe teme cu noimă severă, miză grea, bibliografie densă şi bătaie lungă. (Mă rog, ce ne-am face fără amăgiri?)

Îmi pregătisem ieşirea cu ludic-nostalgica retrospectivă a părăsirilor redacţionale, de la Luceafărul, în 1979-80 (cînd Mihai Ungheanu mă ispitise cu cronica literară, iar eu m-am speriat de moarte că va trebui să recenzez tot clientelismul partinico-securistic al gazetei) pînă la Ziarul de duminică devenit online, trecînd prin disensiunile cu Nicolae Florescu, care m-au făcut să plec în 1985 de la Revista de istorie şi teorie literară, neînţelegerile din pricina cărora am părăsit cronica literară la revista 22, oboseala fizică şi sleirea mentală care m-au obligat să suprim în 1996 suplimentul Litere, arte&idei al Cotidianului (plus tratamentul nesportiv, de arendaş cinic, la care ne-a supus Călin Husar în 2003, spre finalul celei de-a doua serii), amărăciunea tragerii oblonului la Idei în dialog, urîta licenţiere colectivă de la Evenimentul zilei sau riscantele vecinătăţi semnatare care m-au făcut să mă retrag de la Jurnalul naţional, ca să nu mai spun de gustul amărui cu care mi-am luat rămas bun de la cîteva reviste liceale şi studenţeşti. Pretutindeni, nu sentimente şi idealism, ci numai interes carieristic şi arghirofil ar fi trebuit investit.

Dar ce te faci dacă ai fost bolnav de ziaristică încă din copilărie? Dacă la 10 ani vindeam frenetic ziare, seară de seară, la nea Mitică tutungiul, în staţia de tramvai „G. Bacovia“ de pe Şoseaua Giurgiului, pe la 12-13 ani trimiteam Scînteii tineretului un reportaj despre găştile din preajma cinematografului „Flamura“, declarînd apoi, tot acolo, într-o anchetă despre adolescenţă, că mă înnobilează singurătatea, mă ucid complexele, îmi place muzica lui Adamo şi visez să ajung ziarist. Acum, la 60 de ani, în loc să mă apuc de stupărit, simt că m-a pălit nostalgia sintezelor de istorie literară, drept pentru care mi-am propus să-mi dau între patru pereţi, într-o şăgalnică inutilitate, doctoratul retezat în 2003 de manigansările care m-au împins să demisionez de la Institutul „G. Călinescu“.

Uite că nu am avut parte de plănuita retragere confesivă. Şi nici de-o ieşire aprigă din arenă cu o filipică la adresa nefericitului proiect sculptural gorduziano-daco-roman de pe treptele Muzeului Naţional de Istorie, incredibila oroare de care, mă credeţi sau nu, abia zilele trecute am dat stupefiat cu ochii.

Întîmplarea (mai precis: ceasul rău) face ca tocmai cînd croşetam subiectele de mai sus să fi intervenit scandaloasa decizie a Guvernului Ponta privind trecerea Institutului Cultural Român în subordinea Senatului. Ca de atîtea ori în istoria noastră, răul determină binele: calamităţile naturale ne distilează pentru moment tradiţionala dezbinare naţională şi ne stimulează solidaritatea. Duşmanii comuni facilitează alianţe contra naturii, de neconceput altminteri, iar spectrul falimentului general face ca polarizările să prefere complementaritatea scopurilor în locul dihoniilor ideologice. O astfel de campanie de susţinere, cum s-a întîmplat acum cu ICR, nu s-a mai întîlnit. Pentru prima dată, oceanul spumegărilor anti a fost întrecut – şi încă strălucitor – de solidarizarea pro.

Nu am de gînd să scriu nici o literă despre preşedintele şi vicepreşedinţii Institutului, fiind nu doar emoţional şi profesional involved, dar chiar conjugal cu o parte a „troicii“ împricinate. Ei trebuie judecaţi exclusiv după lectura celor trei „cărţi albe“ editate de ICR în 2009, 2010, 2011. Şi nu atît problema demiterii/înlocuirii nominale contează acum, cît aberaţia procedurii de urgenţă şi, mai ales, branşarea cît se poate de contraproductivă la panoul senatorial de comandă. Unul ruginit, mărginit şi vizibil procustian. Cine cunoaşte cît de cît varietatea extraordinară a politicilor culturale şi a evenimentelor organizate de ICR în aceşti ani, în ţară şi în lume, acţiuni cît mai atent, deliberat, eficient şi strategic pliate pe aşteptările publicului din ţările gazdă, va simţi numaidecît sufocarea, unilateralizarea şi sleirea irepresibil induse de captarea în siajul parlamentar. Policromia universal captivantă şi marele atu pe care l-a reprezentat pînă acum egala deschidere a ICR faţă de valorile naţional-patrimoniale şi iconoclastia postmodernităţii vor deveni în scurtă vreme monovalenţă, defazare, tribalism, vetusteţe parohială.

Într-un limbaj apropiat stării de urgenţă şi războiului civil („în scopul păstrării şi perpetuării identităţii naţionale“, „stări de lucruri care tind să afecteze, cu titlu de permanenţă, sentimentul de apartenenţă la naţiunea română a celor stabiliţi, vremelnic, în alte state“) se desfigurează însăşi esenţa Institutului (care este promovarea culturii române pe pieţele culturale străine), se dublează instanţe politico-administrative deja existente („Departamentul românilor de pretutindeni“) şi se anulează un prestigiu internaţional indubitabil, arhidovedit de mărturiile celor mai solide instituţii mass-media europene şi mondiale, foruri culturale internaţionale, sfera EUNIC ş.a.m.d.

În fond, ce şochează din capul locului este absenţa unui Raport oficial care să justifice subordonarea. Ce va să zică „evitarea oricăror nereguli financiar-contabile, de genul celor evidenţiate, în timp, de Rapoartele Curţii de Conturi“? Ce înseamnă „prelungirea efectelor profund negative ale unor stări de lucruri“?!?

Nu am de gînd să continui comedia. Sigur că toată lumea ştie ce se află îndărătul paravanului spoit hidos, ca la bîlci. Obsesia obsesiilor: Traian Băsescu. Pentru răfuiala cu un om, pentru ambiţiile politicianismului dîmboviţean, pentru capriciile vinovăţiilor răzbunătoare ale cîtorva agenţi (şi agenţii) de putere, majoritatea parlamentară a României e gata să dea la fiare vechi cea mai prestigioasă internaţional şi eficace diplomatic energie culturală a ţării. Aşa cum în decembrie ’89 eram conştienţi că N. Ceauşescu e gata „să moară cu noi de gît“, adică să sacrifice ţara pentru propriul tron, punînd tunurile pe Ardeal şi aruncînd la canal cenuşa tuturor insurgenţilor, astăzi vedem fesenismul „liberal“ gata să otrăvească orice aduce a adiere dinspre Cotroceni.

Pe scurt, cu vorba cui ştim: „Ori toţi să muriţi, ori toţi să scăpăm!“.
Sfîrşit de rubrică.

Dan C. Mihăilescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: I.L. Caragiale şi caligrafia plăcerii, Humanitas, 2012.

Foto: L. Muntean

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.