Cluj-Napoca pune umărul, în perioada 6-7 octombrie, la asaltul muzicii metal din România anului 2006, cu un set de trei trupe ale căror cariere tatonează marginea prăpastiei: finlandezii Catamenia, goticii resuscitaţi Crematory şi shock-rockerii americani W.A.S.P. Evenimentul pune Clujul pe harta focarelor muzicii metal şi constituie un important item de CV pentru ambiţioşii organizatori de la Promusic. Festivalul Maximum Rock (şi revista al cărei nume îl poartă) se fixează în conştiinţa colectivă prin ediţia a V-a, contribuind la descentralizarea mişcării de gen în România şi reuşind, iată, să se deschidă internaţional. Capul de afiş este, în funcţie de categoria de vîrstă din care privim lucrurile, Crematory (pentru generaţia nouăzecistă) sau W.A.S.P. (pentru generaţia optzecistă). Printre calităţile nemţilor de la Crematory se numără faptul că poartă un nume terminat în Y (element de brand în preajma anului 1990) şi sînt capabili să îşi cînte piesele de la coadă la cap. Grupul s-a bucurat de un suport important în presa rock autohtonă, care i-a transformat dintr-o trupă de mijloc de clasament în Europa, într-una care trezeşte aşteptări şi nostalgii, la noi. De cealaltă parte, W.A.S.P. activează sub semnul extravaganţei şi este trupa de impact a festivalului, imaginea lor fiind legată de vedeta Blackie Lawless şi spectacolele cu hălci de carne catapultate peste public, ori tinere torturate cu elemente de butaforie. Dacă tinerii blackeri de la Catamenia vin la Cluj să îşi termine concertul prematur încheiat la prima lor vizită (2005, Cantina Observatorului, tot la Cluj, motivul oficial al interrupt-usului - infecţie în gît din cauza diferenţei de temperatură Finlanda-Cluj), iar Crematory speră să prindă o felie din tortul succesului metalului gotic la publicul român, saturat în ultimul an cu o listă lungă de trupe relevante, în cazul celor de la W.A.S.P. motivele sînt cel puţin dubioase. Festivalul reia, prin spiritul promovat (şi textul afişului), lupta împotriva drogurilor, de unde au lăsat-o Animal X, 3 Sud Est şi Cristiana Răduţă în 2002. La data respectivă, Comisia Interministerială de Organizare a Prevenirii Consumului Ilicit de Droguri a lansat campania "Consumul de droguri încotro?", punînd în sarcina artiştilor pomeniţi misiunea de sensibilizare a tineretului. În viziunea organizatorilor clujeni, misiunea de sensibilizare a tineretului consumator de black / gotic / shock rock este atribuită celor de la W.A.S.P., una din trupele pentru care lupta cu drogurile a constituit o eternă provocare şi o persistentă răscruce de drumuri. Nu ştim dacă trupele invitate au citit / înţeles afişul şi nu putem afirma clar dacă demersul îndrăzneţ este o dovadă de umor subversiv sau un manifest sincer din partea unor insiders în problema acuzată. Astfel, festivalul se înscrie în aceeaşi categorie de evenimente cu participarea lui Steven Seagal la campania împotriva violenţei din şcoli. Aşteptăm din partea organizatorilor primul festival stoner-rock antidrog ori, de ce nu, un concert de Crăciun cu Marilyn Manson.