Să pui capăt...

Publicat în Dilema Veche nr. 728 din 1-7 februarie 2018
Să pui capăt    jpeg

– Ce trebuie să faci pentru a deveni o legendă?
– Să admiţi să pleci la timp. (Fedora, filmul lui William Wyler) 

Privind în jur, văd sau îmi amintesc oameni de teatru ajunşi în inima bătrîneţii şi răspunsurile lor merită a fi examinate: ele se constituie într-un veritabil catalog unde recunoaştem frica şi obstinaţia, inconştiența şi vanitatea. Cînd „boala“ bătrîneţii se instalează iremediabil, ce soluţii adoptă aceşti eroi ai scenei de altădată, al căror contemporan am fost? Cum îşi supravieţuiesc renumelui sau şi-l deteriorează? Cine se retrage, cine se imobilizează, cine cultivă iluzii şi nu respectă consemnul formulat în filmul lui Wyler, cine răspunde lucid condiţiei actuale? Tuturora le e teamă, dar puţini și-o asumă.

Lui Otomar Krejca, marele regizor care a impus teatrul ceh în anii ’60 graţie unor spectacole memorabile – Trei surori, Lorenzaccio – i s-a interzis să pună în scenă înăbuşirea „Primăverii de la Praga“, care a sfîrşit sub şenilele tancurilor sovietice. Invitat de marile teatre europene, el şi-a continuat opera la Paris, Stockholm sau Düsseldorf, dar în Cehia era el aşteptat… Krejca a revenit în 1989, după căderea Puterii care îl constrînsese la exil. Krejca însă îmbătrînise, spectacolele nu mai suscitau ecoul de altădată şi, treptat, sălile s-au golit, iar subvenţiile s-au diminuat. Krejca, nerealist, se socotea desconsiderat din cauza unui complot pus la cale de funcţionari şi de colegi mai tineri. Şi totuşi, declinul îi era evident. Iar cînd într-o zi, în cafeneaua istorică de lîngă Teatrul Naţional, i-am sugerat să şi scrie memoriile, mi-a răspuns enervat: „Da, grădina de zarzavat şi… memoriile“. Nu le-a scris şi am regretat, căci mulţi am fi vrut să-i reconstituim parcursul, de la gloria tinereţii la fractura mazilirii. El s-a crispat şi n-a acceptat să inventeze un răspuns inedit al „bătrîneţii“, iar „legenda“ i-a fost afectată.

Liviu Ciulei, revenit asemeni lui Krej­ca după exilul impus de către autorităţi, a suscitat o efervescenţă similară din convingerea că cel ce a plecat se reîntoarce la el însuşi, în teatrul său, ameliorat de experienţa trăită. Ciulei însă, la rîndul lui, a confirmat treptat decepţia, dar, mai suplu decît colegul său ceh, a decis singur „să pună capăt“ activităţii regizorale şi, într-o zi, m-a surprins cînd eu, care nu-i eram un familiar, i-am auzit vocea la telefon anunţîndu-mă că se consacră unei antologii iconografice a operei sale. I-am răspuns entuziast. El a­dopta soluţia „memoriilor“ pe care Krejca le refuzase.

A continua capătă sensul unui refuz de a capitula motivat de imperativul supravieţuirii: „Dacă nu mai fac teatru, mor“, îmi mărturisea odată Peter Brook. Şi totuşi, cît am regretat că nu l-a abandonat pentru a se dărui acelor conferinţe extraordinare la care deseori l-am însoțit, la Avignon, Postdam sau Paris, conferinţe care luminau orizontul teatrului şi restituiau esenţiale episoade autobiografice. Unele s-au convertit în mici publicaţii consacrate Plictisului, Iertării, dar, pe de altă parte, Brook a reluat şi a repetat modelul unor spectacole al căror inedit dispăruse cu timpul, producînd sentimentul unei stagnări ce ne întrista pe noi, vechii lui admiratori. Precum Krejca la Praga, el a refuzat să „reinventeze“ un alt mod de a rămîne în teatru, iar proiectul Academiei nomade pe care i l-am propus cu Marcel Bozonnet sau Ion Caramitru a rămas o vorbă goală. Şi totuşi, vorbele îi erau mai grele decît spectacolele. Cînd studenţii mă întreabă, văzîndu i ultimele realizări, „de ce l-aţi iubit“, ei confirmă devalorizarea unui „mit“, acela al unui artist care n-a îndrăznit, ca Grotowski, să se retragă în laboratorul de la Pontedera. Pustnicul polonez spunea „am ajuns la capăt“, Brook n-a vrut sau n-a putut „pune capăt“. Şi astfel şi-a pierdut aura legendară.

Uneori moartea, prin hazard, întrerupe un parcurs ameninţat de degradare, de epuizarea forţelor altădată exaltante. Giorgio Strehler dispare într-o noapte de Crăciun cînd, cu toţii observaserăm, operele îi erau ameninţate de rugina repetiţiei. S-a spus că s-a stins brutal datorită iritării produse de perspectiva de a ocupa noua sală, pe care n-o iubea, a lui Piccolo Teatro. Poate… Dar cum să-i uit vorbele cînd într-o zi, părăsindu-mă pentru a intra într-o sală de repetiţii, a murmurat: „Te las, încă o operaţie de laringe, încă o secționare a braţului, încă o intervenţie renală“. Artistului odinioară dăruit trup şi suflet scenei i se substituise cel de azi, evident văduvit de plăcerea acum stinsă a teatrului. Moartea l-a ajutat cum l-a ajutat pe Anatoli Efros, celebrul regizor rus, fulgerat de un infarct, care astfel a evitat lungul drum al declinului care l-a condus pe colegul şi adversarul său, Iuri Liubimov, la un final fără de glorie. El şi-a supravieţuit operei. Dar opera i-a fost marginalizată.

Recent, la Roma, vedeam consternat Richard al II-lea de Shakespeare în regia lui Peter Stein. Spectacol masiv, sufocat de stereotipuri istorice parcă împrumutate din manuale şcolare – Stein se afirma ca adversar al oricărei „contemporaneizări“, poziţie de înţeles ce reclamă însă o expresie poetică a „îndepărtării“ temporale. Priveam acest Richard al II-lea şi îmi aminteam melancolic Orestia sau Trei surori ale sale. De ce nu „pune el capăt“ carierei sale de regizor pentru a se consacra livezii de măslini care-i e mai dragă ca orice?

În pragul bătrîneţii, dar nu în inima ei, mai pot interveni surprize şi revelaţii. O confirmă ultima parte a operei semnate de Tadeusz Kantor, care mărturisea: „Cînd am îmbătrînit, am părăsit autostrada avangardelor şi am luat-o pe poteca cimitirului“. Şi astfel, atunci, acest artist interesant care împrumuta însă modele occidentale, ale lui Rauschenberg îndeosebi, a descoperit „teatrul morţii“, teatrul memoriei reînviate, teatrul său. Lui Kantor, bătrîneţea i-a fost propice pentru a se descoperi pe sine, dar tot moartea i-a permis să „pună capăt“ la timp unei opere pe care o ameninţa reciclarea sistematică. El a decedat brutal înainte de a-şi încheia ultimul spectacol.

Să pui sau să nu pui capăt? – întrebare hamletiană. Un prieten şi-a suspendat activitatea considerînd-o ca împlinită şi ameninţată să se devalorizeze prin refuzul de a o întrerupe. Dar, pentru un creator responsabil ca el, cîte încăpăţînări absurde, cîte reluări la infinit ale aceloraşi procedee, cîţi regizori refugiaţi în teatre pe care nu le-au frecventat niciodată înainte, refugii pentru octogenari expulzaţi… Ei nu capitulează, dar „legenda“ le e ţăndări.

Odată, l-am întîlnit din întîmplare pe Emil Cioran, la colţul străzii Odéon. În cursul discuţiei, el mi-a mărturisit: „Am încetat să scriu“. „De ce?“, l-am întrebat eu, abia revenit de la Veneţia, unde aflasem că Tizian a pictat pînă la 90 de ani, şi de aceea l-am invocat în dialogul nostru. „Da, dar culorile şi cuvintele sînt două lucruri diferite“, a răspuns Cioran.

Argumentarea merită preluată, căci decizia de „a pune capăt“, pentru un regizor, e determinată de motivaţii specifice. Un scriitor îşi poate alege orare personale, un pictor îşi organizează atelierul conform unor exigenţe proprii. La teatru, exigenţele diferă. Programul de repetiţii e prestabilit, mereu imperativ, durata lor de asemeni, regia implică animarea unei echipe, controlul tehnic al spaţiului scenografic. Energia unui travaliu colectiv nu poate avea caracterul aleatoriu al energiei solicitate de efortul individual, ea trebuie mobilizată diferit. Dar cîţi regizori nu exclud asemenea condiții prealabile ce definesc teatrul şi cărora ei nu mai reușesc să le răspundă corect… Iluziile îi împiedică să-şi asume condiţia. Cu atît mai mult cu cît ei nu sînt totuşi decît „interpreţi“ cărora li se interzice reluarea unor motive recurente, aşa cum o pot face pictorii sau sculptorii. „Interpretul“ e solicitat să varieze lecturile şi soluţiile. Repetiţia obsedantă îi e interzisă. De aceea e necesar să-şi admită limitele şi „să pună capăt…“

Eugenio Barba şi-a sărbătorit recent cei optzeci de ani şi a anunţat că ultimul spectacol îi va fi Copacul, dar, de curînd, răspunzînd mesajului meu de felicitări pentru decizia luată, scria: „Leul mai urlă încă“. În adîncul său, el nu acceptă că a ajuns la capăt…

„A pune capăt sau a nu pune capăt?“ – aceasta-i întrebarea. Cine poate da răspunsul: artistul sau publicul? Convingerea mea e că a stărui cu orice preţ să nu te retragi e o eroare. Astfel, o operă legendară în teatru, unde urmele se şterg, îşi pierde gloria: aici doar prezentul contează, căci trecutul e „poveste“.

Un alt argument poate interveni: e, cred, mai indicat pentru un artist să decidă „finalul artei“ pentru a şi proteja „finalul vieţii“. „A pune capăt“ artei e mai binevenit decît „a pune capăt“ vieţii. Iar eu, care nu sînt un artist, mă întreb: cînd o „să pun capăt…?“ 

George Banu este eseist şi critic de teatru. Cele mai recente lucrări publicate: Scena lumii, anii Dilemei (Editura Polirom, 2017) și Ușa, o geografie intimă (Editura Nemira, 2017).

Foto: wikimedia commons, Peter Brook

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.