Roy Lichtenstein la Paris

Publicat în Dilema Veche nr. 497 din 22-28 august 2013
Roy Lichtenstein la Paris jpeg

Probabil e hitul acestei veri în Franţa: expoziţia Roy Lichtenstein. Une retrospective de la Centre Pompidou – unul dintre cele mai interesante evenimente din domeniul artelor vizuale de la Paris. Expoziţia Roy Lichtenstein de la Paris vine în siajul altor trei mari retrospective ale artistului, organizate anul acesta la Chicago, la Washington şi – ultima şi cea mai mare – la Tate Modern din Londra. Nucleul este constituit, bineînţeles, din aceleaşi lucrări (nu lipseşte nici o operă majoră), însă se pare că expoziţia pariziană, chiar dacă însumînd mai puţine obiecte decît precedentele, e cea mai reuşită. Ea demonstrează, după cum se afirmă într-o cronică din Le monde, că, uneori, discursul curatorial poate fi mai important chiar decît opera, că cel care expune e deasupra celui expus. La Centre Pompidou, curatoarea Camille Morineau a avut la dispoziţie un spaţiu mai mic şi a ales în consecinţă: s-a concentrat doar pe tablourile cele mai cunoscute, dar a introdus, în schimb, şi cîteva sculpuri şi – mai ales – lucrări de grafică (absente în expoziţiile din SUA şi din capitala Marii Britanii). Or, tocmai în lucrările de grafică, de mici dimensiuni, se găseşte geniul acestui artist, în subtilitatea cu care a combinat stilurile, suporturile şi metodele în colaje, în ironia minimalistă. Aceste lucrări sînt poate mai puţin spectaculoase decît picturile mari, dar nu mai puţin valoroase – notează Le Monde.  

Expoziţia din Franţa este semnificativă şi pentru că artistul însuşi s-a format, în tinereţe, aici. Roy Lichtenstein a vizitat pentru prima dată Parisul în 1945. Soldat american, a fost imediat cucerit de ce a găsit la Luvru. 15 ani mai tîrziu, este deja un artist cunoscut, atît în SUA, cît şi în Franţa. Expoziţia urmăreşte parcursul artistului, căutările sale, de la primele picturi pînă la lucrările de la începutul anilor ’90. La fel ca Andy Warhol şi ca alţi artişti pop-art, opera lui Roy Lichtenstein a fost puternic marcată de industrializare şi de societatea de consum, de publicitate şi de cinematografie. Tablourile sale au devenit la fel de iconice ca imaginile pe care şi le-a luat drept model pentru a le picta pe pînză: produse seriale, de larg consum, secvenţe de film, căsuţe din benzile desenate.  

Arta sa se inspiră în mare parte din aceste stereotipuri ale societăţii de consum, dar merge mai departe, postulînd, nu fără ironie, că pictura (grafica, sculptura etc.) este ea însăşi un domeniu al producţiei, sau invers, că pictura copiată după (sau inspirată de) reclame e Artă cu majusculă. „Vreau ca pictura mea să pară că a fost programată. Vreau să ascund urmele mîinii mele“ – nota Lichtenstein în anii ’60. Dacă prima parte a „programului“ său i-a ieşit pe deplin, a doua a rămas neîndeplinită: căci mîna artistului se vede chiar şi în cele mai iscusite încercări de travestire. Cînd reproduce, într-un stil pointilist, de bandă desenată, scene iconice din cinema; cînd pictează, schimbînd spectrul de culoare, o lucrare a lui Picasso; cînd sculptează figura-clişeu a femeii casnice americane; cînd se face că desenează miniaturi chinezeşti – stilul lui Roy Lichtenstein e inconfundabil. Ceea ce salvează, totuşi, „urmele mîinii“, e faptul că artistul pare că nu se ia niciodată prea în serios: e mereu detaşat faţă de obiect şi faţă de subiect. Nici urmă de încrîncenare în (auto)ironiile sale.

Expoziţia de la Paris – intitulată, foarte potrivit, „o retrospectivă“ – nu are ambiţiile unui blockbuster şi nici nu-şi propune să fie exhaustivă. La fel cum, dacă în benzile desenate decupezi şi rearanjezi căsuţele pentru a spune altă poveste, şi parcursul lui Roy Lichtenstein poate fi spus altfel, în funcţie de cum îi alegi şi ordonezi lucrările. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.