Ridul lui Oscar

Publicat în Dilema Veche nr. 420 din 1-7 martie 2012
Mai mult decît samba, carnaval şi fotbal  jpeg

Urmăresc de ani buni ştirile şi cronicile de dinaintea şi de după gala premiilor Oscar. O fac mai mult dintr-o curiozitate exotică decît din interes cultural, căci majoritatea filmelor premiate acolo îmi rămîn străine chiar şi după ce-au fost premiate (le urmăresc doar pe cele recomandate pe ton imperativ de Andrei Gorzo – şi acelea sînt puţine). Cel mai mult îmi place povestea trofeului, a statutei strălucitoare placate cu aur şi pusă, încă fierbinte, în mîinile tremurînde ale celui/celei care o primeşte. Aproape fiecare dintre premiaţi plînge sau măcar se preface; nu se ştie exact de ce: poate pentru că se sperie de zîmbetul glacial al lui Oscar, poate pentru că trofeul îi arde prea tare palmele, sau, cine ştie, poate pentru că bucata de metal e o povară prea grea.

Foarte adesea, premiul chiar e o povară prea grea – oricum e mult mai mult decît pot duce feluriţi artişti sensibili de pe la Hollywood: iau premiul o dată şi-apoi dispar cu totul din peisajul zglobiu al galelor; e ca şi cum o singură apariţie într-un film votat de membrii Academiei ar fi fost o sclipire de geniu, efemeră. Alteori, aceiaşi artişti revin de la un an la altul pe scenă ca să-şi ia premiul de parcă ar fi abonaţi, de parcă fără acea povară nu şi-ar mai găsi sensul vieţii.

Faptul că e un premiu care valorează enorm şi, totodată, mai nimic, au aflat-o deja pînă şi cei care s-au îndrăgostit definitiv de Oscar. Şi numai obsesia îi face să se agaţe în continuare de fiecare prilej de reîntîlnire – adică de fiecare gală anuală. Relaţia dintre film şi premiu a devenit dubioasă din momentul în care trofeul, în loc să recompenseze, modelează filmul. Nicicînd această dezordine amoroasă nu s-a văzut mai bine decît la ceremonia de acum: The Artist e parcă un film croit special pentru Oscar. E ca şi cum grija unică a Artistului ar fi fost să-şi alimenteze propriul narcisism. Ceea ce e trist şi vesel în acelaşi timp e că filmul vorbeşte despre o lume de mult apusă – Hollywoodul anilor ’20-’30. Cei care votează premiile – membrii Academiei, adică oameni din industria filmului – or fi văzut probabil în acest film mut şi alb-negru exact ceea ce e de negăsit prin filmele americane de acum, adică plăcerea de a scrie, de a regiza, de a filma, de a juca etc. Faptul că l-au premiat nu e un paradox. Ci o dovadă de oboseală: un film contemporan care vorbeşte despre cum ar trebui să se facă filmele e consacrat de cea mai mare gală a celei mai mari cinematografii din lume. E ca şi cum un bărbat în etate şi-ar aminti ce năzdrăvănii făcea în tinereţe, cînd era în putere. E frumos, dar orizontul e tot mai închis.

Mult rîvnita statuetă se fabrică într-o mică turnătorie din Chicago, Illinois după nişte schiţe făcute de Cedric Gibbons. Cu cîteva zile înainte de ceremonie am văzut la televizor un documentar despre cum se face trofeul. Zeci de statuete aurii ca pîinea tocmai scoasă din cuptor sînt luate una cîte una de-o mînă sigură şi lustruite cu minuţie, pe toate părţile, preţ de cîteva minute. Ce-o fi în capul lustragiului atunci cînd îşi pune mănuşile acelea albe şi se pregăteşte de treabă? – m-am gîndit uitîndu-mă la imaginea cu statuetele încolonate pe masa de lucru. Omul nostru ia cîrpa de bumbac, scuipă frumuşel peste oscărel şi-ncepe să-l frece, fluierînd printre dinţi refrenul din Once Upon a Time in America. „Ăsta“ – şi-o fi zicînd lustrangiul – „merge la Cutare“. Mai scuipă o dată, mai trece o ultimă dată cu cîrpa peste pieptul bombat, stahanovist al lui Oscar, ca să-i dea glanţul final, şi-l pune la loc, în cutiuţă. Mai mult ca sigur, anul acesta, cînd să pună capacul, şi-a dat seama că pe chipul oscărelului era o zgîrietură mică, precum un rid. Lustragiul nostru s-o fi tot chinuit să-l elimine, retuşînd întruna cu cîrpiţa lui. Degeaba. N-a ieşit. Oscar chiar a îmbătrînit.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.