Politicile „traumei“ în dezbaterile criticii recente

Publicat în Dilema Veche nr. 715 din 2-8 noiembrie 2017
Politicile „traumei“ în dezbaterile criticii recente jpeg

De la Negrici citire

Ipoteza traumei şi a unei evoluţii anormale a literaturii române sub comunism, dimpreună cu consecinţele acestor fatalităţi au fost vehiculate la noi mai cu seamă în scrierile lui Eugen Negrici. Pentru a putea înţelege resorturile adînci ale transformărilor survenite odată cu instaurarea realismului socialist, trebuie luate în calcul, crede criticul şi profesorul bucureştean, caracterul atipic şi felul bizar în care literatura română evoluează după 1948, sub şocurile repetate produse de ingerinţele brutale ale factorului politic represiv:

„Nimic din ce se întîmplă în procesul unei literaturi dezvoltate sub guvernare totalitară nu are o explicaţie naturală. Direct sau indirect, totul este replică, reacţie, ripostă, repliere defensivă, disperată sau inventivă, strategemă de supravieţuire… Anamneza nu poate face abstracţie de faptul că, dincolo de aparentele lui concesii şi de deschiderile operate din cînd în cînd, regimul – care, esenţialmente, a fost unul dictatorial – a socotit mereu literatura şi pe scriitori ca pe instrumentele lui. Dacă nu le mai putea stăpîni şi folosi nemijlocit ca în primii zece ani, le putea manipula discret, ca în ceilalţi treizeci şi ceva.“ (Eugen Negrici, Literatura română sub comunism, Editura Fundaţiei Pro, 2002) „Literatura dezvoltată sub guvernare totalitară nu ar putea fi închipuită decît ca un soi de teren al anomaliilor stilistice, cu excrescenţe, formaţiuni insidioase, multiplicări stranii, deformări vicioase, concrescenţe defensive.“ (Eugen Negrici, Iluziile literaturii române, Cartea Românească, 2008)

Deşi adoptînd nuanţe diferite în Despre idei & blocaje (Humanitas, 2006), la concluzii apropiate ajunge şi H.-R. Patapievici, preluînd (şi prelucrînd) însă unele sugestii venite dinspre gîndirea noiciană (din „Comunicare şi cuminecare“, în Cuvînt împreună despre rostirea românească): „În mod paradoxal, tipul de comunicare la care ne-a condamnat clandestinitatea adevărului sub comunism a fost unul constrîns să includă în formula lui cuminecarea. Cum se ştie, cuvîntul „cuminecare“, ca şi cuvîntul „comunicare“, vine tot din latinescul communicare, doar că a trecut prin tradiţia ecleziastică, şi înseamnă împărtăşire de la ori întru ceva. Regimul comunist, interzicîndu-ne sociabilitatea spaţiului public, ne deschidea posibilitatea de a explora sociabilitatea catacombelor, oferindu-ne involuntar prilejul unui spor de interioritate. Doar că sporul în interioritate nu rămînea fără plată, iar beneficiul, cu un paradox întors, era tot al regimului. Într adevăr, deşi este minunat ca orice comunicare adevărată să fie şi o formă de cuminecare, e o pierdere pentru obiectivitatea comunicării ca adevărul comunicării să fie condiţionat de realizarea cuminecării. Adevărul obiectiv al comunicării nu ar trebui să depindă, pentru a se realiza, de adevărul subiectiv al împărtăşirii. Astfel, dubletul comunicare/cuminecare făcea ca transmiterea unui înţeles să depindă de capacitatea persoanelor implicate în actul comunicării de a împărtăşi o seamă de subînţelesuri, ceea ce reducea drastic comunicarea şi, în plus, refuza încă o dată pieţei de idei şansa de a se forma. Concluzia este că interstiţiile de libertate din comunism nu puteau forma nuclee de societate deschisă.“

Ce spun ardelenii

La concluzii mai nuanţate, mai concrete şi mai puţin radicale vor ajunge Sanda Cordoş sau Alex Goldiş. În „Ideologia realismului socialist în România“ din volumul Lumi din cuvinte: reprezentări şi identităţi în literatura română postbelică (Cartea Românească, 2012), cercetătoarea şi profesoara clujeană este de părere că, odată depăşită epoca „patului procustian“ impus literaturii române de către realismul socialist pe durata a mai bine de două decenii „ce pot să pară astăzi de neînţeles“, în urma unei ofensive polifonice şi purtate pe diverse planuri, se va reveni treptat la criteriile artistice ale literaturii şi se va renunţa la multe dintre cerinţele dogmatice. În Sincronizarea criticii româneşti postbelice în deceniile opt şi nouă (MNLR, 2013), Alex Goldiş remarcă, la rîndul său, că deşi trauma manifestată, între altele, prin „denigrarea revanşardă“ a metodelor, teoriilor şi instrumentelor criticii a marcat iremediabil discursul criticii şaizeciste româneşti, odată cu anii ’70-’80, acesta începe treptat să se specializeze. Simptomele acestor recuperări ar fi reprezentate prin reactualizarea clasicilor în noi interpretări, prin deschiderea spre teorii occidentale, prin gradul de aderenţă la fenomenul contemporan şi prin profunzimea profesiunilor de credinţă despre critică. Deşi, privind în ansamblu, critica românească nu a preluat atît paradigme de gîndire critică în această perioadă, cît „limbaje critice, într-un amestec destul de liber“, totuşi, criticii adevăraţi, remarcă Goldiş, angajează în circuitul cultural(ist) al ideilor şi un discurs asupra metodei ori unele inovaţii de ordin critic, oferindu-se aici drept suport argumentativ cazurile conceptelor lansate de însuşi Eugen Negrici sau de către Mihai Zamfir: expresivitatea involuntară, respectiv stilistica diacronică.

Trauma a murit, trăiască trauma!

La polul opus faţă de Eugen Negrici se poziţionează Ion Simuţ în Literaturile române postbelice (Editura Şcoala Ardeleană, 2017), care mută accentele, supralicitînd, în opinia noastră, rolul unor scriitori precum Paul Goma sau I.D. Sîrbu în economia literaturii române postbelice, dinspre literatura oportunistă asupra contrapartidei reprezentate de triada evazionism – subversiune – disidenţă, probabil şi din dorinţa de a restabili un echilibru asupra discuţiei prin contrabalansare, echilibru bruiat de ceea ce fusese citit drept un radicalism negativist al intervenţiilor lui Negrici (vezi rezervele lui Mircea Martin cu privire la finalitatea practică a acestui aşa-numit radicalism: „După ce recunoaştem (toate) iluziile şi denunţăm (toate) relele, ce ne rămîne, cu ce rămînem?“ în Radicalitate şi Nuanţă, Tracus Arte, 2015), cu care criticul ardelean întreţine o polemică uşor stridentă, după ce îşi făurise în aproape trei decenii de critică postdecembristă un renume şi o imagine de critic-sociolog prudent şi echilibrat. În opinia domniei sale, eticheta literaturii române „sub comunism“ este nefuncţională, căci noi nu am apucat, de fapt, să ajungem sub comunism. Termenii propuşi de Simuţ sînt: „dictatură socialistă“, „socialism dictatorial“, „socialism dinastic“ (epoca ceauşistă) etc. O remarcă aici în ceea ce îl priveşte pe Steinhardt: eseurile subversive ale lui Steinhardt sau Paleologu nu pot intra în aceeaşi categorie cu Jurnalul fericirii, în opinia mea. La fel cum acesta din urmă nu poate să facă parte din categoria literaturii disidente, din raţiuni de ordin în primul rînd etimologic… O altă categorie, aceea, eventual, a literaturii oponente ar putea da seamă de această operă, pentru că ea critică regimul de pe suprafaţa îngustă a unei platforme de dreapta. Altfel privind lucrurile, nu sînt oare destinul unui I.D. Sîrbu sau discursul postdecembrist al unui Paul Goma tocmai produsele sau efectele acelei traume blestemate, la care se referea de la bun început Eugen Negrici?

Deşi sacrificînd sau exagerînd prin centrarea a aproape întregului său discurs critic pe o teză şi pe o percepţie exclusiv organiciste asupra literaturii române – obiecţie excelent formulată de Alex Goldiş – este foarte dificilă, dacă nu imposibilă, demontarea în bloc a observaţiilor formulate de Negrici în cele două volume mai sus citate. Percepţia traumei, a atipicului şi a bizarului sînt reale şi pot fi decelate la fel de bine şi în interiorul concepţiilor puse în circulaţie de către critica şi eseistica postbelică. 

Adrian Mureşan este doctorand al Universităţii din Bucureşti.

Foto: Eugen Negrici

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.