Politica culturală: istoria unui concept

Publicat în Dilema Veche nr. 521 din 6-12 februarie 2014
Politica culturală: istoria unui concept jpeg

„O greşită organizare a culturii unui popor ar putea avea efecte mai rele decît lipsa oricărei organizaţii“ (Dimitrie Gusti) 

Că un Minister al Culturii e responsabil de politica culturală a unei ţări intră în categoria „toată lumea ştie că...“ Aşa s-a şi născut politica culturală, de fapt: prin desprinderea artelor de structurile cu valenţe în primul rînd educaţionale (ministere ale Instrucţiunii, ale Iluminării Naţionale sau alte denumiri de secol XIX) şi poziţionarea lor în departamente sau instituţii de sine stătătoare, sub oblăduirea statului. Tonul s-a dat prin Comitetului pentru Încurajarea Muzicii şi Artelor din Marea Britanie, înfiinţat în 1940 (devenit Arts Council) şi, ulterior, prin Ministerul Afacerilor Culturale din Franţa, creat în 1959, după care fenomenul a împînzit Europa postbelică.

În România, Ministerul Culturii a fost unul dintre primele ministere înfiinţate în decembrie 1989, prin reorganizarea Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste. La opt luni de la zămislirea sa, în primul HG de organizare şi funcţionare se recunoştea lipsa unei meniri clare a acestuia şi se menţiona deschis nevoia de a se „preciza competenţele şi atribuţiile concrete ale Ministerului Culturii, în toate domeniile sale de activitate în vederea îmbunătăţirii spirituale româneşti.“ Devenea, într-adevăr, dificil de delimitat misiunea unui Minister al Culturii într-un context în care politica culturală era respinsă, în primul rînd terminologic, apoi ca practică. Atitudinea oscila între „politicul să lase cultura în pace“ şi „democraţia nu are ce căuta în cultură“, iar diferenţa dintre policy şi politics nu era cuprinsă în limba română pentru a salva situaţia. Şi era firesc, privind retrospectiv: excerciţiul intelectual practicat în Europa Occidentală sub aspectul administrării culturale lipsea cu desăvîrşire, în timp ce fantoma lui Lenin, cu ale sale „politici culturale ale Partidului Comunist“, bîntuia în continuare noilor democraţii. În consecinţă, politica culturală s-a şters din vocabularul ministerial şi a fost înlocuită cu mai neutra, dar deloc echivalenta stratagemă.  

În 1997, sub un nou ministeriat, dar şi prin deschiderea României faţă de practicile internaţionale în domeniu (în 1993, România aderă la Consiliul Europei), Ministerul Culturii face un pas important, prin includerea termenului de politică culturală în limbajul său. Nu o face ca asumare a unei misiuni revizuite, pe coordonate profesionale noi, ci ca încercare de recuperare a unei tradiţii interbelice, integrînd sintagma în deschiderea rapoartelor sale de activitate. Reperul intelectual devine Dimitrie Gusti, în calitatea sa de ministru al Instrucţiunii, Cultelor şi Artelor, între 1932-1933: „Este îmbucurător, şi un semn al vremii, că, în sfîrşit, de cîtva timp se vorbeşte şi la noi de o politică de Stat a culturii. În străinătate, mai ales după războiu, la învingători ca şi la învinşi, chestiunile ce privesc cultura naţională se găsesc în centrul preocupărilor oamenilor de Stat.“ Vocaţia Ministerului se justifică prin continuarea unei viziuni care îl validează, construind o punte invizibilă peste anii comunismului. Prin călătorii de studiu în Europa, prin metoda cercetării monografice şi centrele de studii în care era implicat, prin viziunea asupra culturii, educaţiei şi creaţiei, Dimitrie Gusti teoretizează domeniul politicilor culturale şi le expune într-un volum programatic, de 1500 de pagini. Raportul detaliază opţiunile de intervenţie în cultură, abordarea de jos în sus a politicii culturale prin implicarea comunităţilor şi susţinerea iniţiativei private, înfiinţarea căminelor culturale ca servicii sociale, nevoia studiilor care să conducă spre soluţii adaptate realităţii româneşti, diferenţierea administraţiei culturale de creaţia artistică ş.a.m.d. În pofida acestei explicitări şi fundamentări, preluarea teoretică şi conceptuală din partea Ministerului Culturii s-a făcut cu jumătate de măsură, instaurîndu-se chiar o contradicţie între grila de lectură „interbelică“ şi poziţionarea concretă în raport cu domeniul.  

Pentru următoarele mandate, terminologia a oscilat, şi la fel şi misiunea Ministerului: de la politică culturală la strategie culturală, apoi la politică publică în cultură asimilată iniţiativelor legislative ş.a.m.d. Între timp, domeniul a evoluat, s-a ramificat şi rafinat, şi astăzi se vorbeşte despre politici culturale explicite şi politici culturale implicite, de politici culturale intenţionate şi neintenţionate, de măsuri materiale şi măsuri imateriale, de politică culturală (la singular), opusă politicilor publice ş.a.m.d. Cercetîndu-i documentele oficiale din 1990 pînă în 2010, reiese că Ministerul Culturii nu a ţinut pasul cu aceste transformări şi cu evoluţia implicită a unei profesii, ci mai degrabă a ezitat între a o recunoaşte sau a o evita. Încît, la finalul zilei, te întrebi: dacă Ministerul Culturii practică o relaţie atît de complicată, fluctuantă şi ezitantă cu politica culturală, ce îşi propune să facă, de fapt?!   

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.