Încruntări benefice dinspre arhitectură

Publicat în Dilema Veche nr. 425 din 5-11 aprilie 2012
Încruntări benefice dinspre arhitectură jpeg

Acum cîteva luni, cînd Igloo îşi aniversa zece ani de existenţă, Bruno Andreşoiu, editorul redutabilei reviste de arhitectură şi directorul Igloomedia, mărturisea în editorialul numărului respectiv intenţia unei „trageri de cîrmă pentru a schimba direcţia de navigare“ în sensul unui „ecumenism“, adică al unui „dialog lărgit despre arhitectură“. „Este vital – spunea el – ca oamenii să reînceapă să citească revistele de arhitectură, căci subiectul îi priveşte în cel mai înalt grad.“ Tocmai din această cauză, ancheta care deschidea sumarul era îndreptată „către întărirea ideii de comunicare – în breaslă, între arhitecţi, între aceştia şi factorii de decizie, dar mai ales între arhitecţi şi publicul nespecializat, preocupat de calitatea mediului în care trăieşte“. Aşa se face că, pe lîngă Augustin Ioan, Dorin Ştefan şi Ştefan Ţigănaş, ancheta îi cuprindea şi pe Şerban Foarţă, Cătălin Ştefănescu şi Ioana Pârvulescu, ca şi pe Aurelia Mocanu, Răzvan Popovici, Roman Tolici şi Bogdan Ghiu. Ca vechi împătimit de farmecele patrimoniale bucureştene, m-am trezit cu plăcere invitat în peisaj (paseismul textului meu făcînd pereche în paginaţie chiar cu Casa Melik, superb invadată de vegetaţie), numai că furia exasperată cu care am răspuns celor cinci întrebări m-a făcut să mă îndoiesc serios că redacţia îmi va accepta în cele din urmă opinia. (Slavă Domnului, n-a fost aşa.)

Pe scurt, vorbeam de obedienţa arhitecţilor (adeseori criminală cultural şi devastatoare urbanistic) faţă de cerinţele megalomaniei şi analfabetismului istoric specifice neociocoimii comanditare. De faptul că „legea o face cine dă banul“. De elanul iresponsabil cu care destui arhitecţi dispreţuiesc trecutul şi natura tradiţiilor locale, visînd turnuri gigantice de beton, sticlă şi aluminiu într-un perimetru caracterizat de stilul neoromânesc, de căsuţele năpădite de iederă, ascunse de grădini ş.a.m.d. La întrebarea dacă mai sînt astăzi arhitecţii percepuţi ca o elită, am răspuns da, numai că „în sensul negativ. Adică sînt legaţi indisolubil de mafiile imobiliare, financiare, administrative“. Cum ne putem apăra? „Numai o vastă conlucrare între toate segmentele socioprofesionale bine intenţionate – politice, legislative, religioase, culturale, urbanistice – găsind nişte oameni punte, ar putea renaşte speranţa-n domeniu. Dar cînd mă uit că, din varietatea organizaţiilor care afirmă că se bat pentru salvarea Bucureştilor nu se încheagă de ani şi ani nici o forţă redutabilă, aptă să ţină piept pustiirii sistematice patronate de primării, vezi bine că orice sîmbure de nădejde eşuează în nerodnicie“.

Nu ziceţi că duminică 17 martie crt. la „The ARK – Bursa mărfurilor creative“, m-a încercat căinţa pentru blazarea urzicată şi tonul ritos de atunci?! Iniţial reţinusem că voi vorbi, alături de Ruxandra Demetrescu şi Nicolae Lascu, despre monografia castelului Peleş, de Ruxandra Beldiman (albumul glosat şi aici joia trecută). Dar nu ştiam că totul are loc în cuprinsul „Conferinţei profesionale“ cu tema „Un alt fel de arhitect“, care preceda Balul Arhitecţilor din seara aceleiaşi zile. Cînd am ajuns eu, cam cu un ceas înainte de ora fixată, la conferinţa moderată de Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România, deja vorbiseră, conform programului tipărit, Teodor Frolu şi Adrian Majuru, Ana Gabriela Vlad, Adi Voicu şi Esenghiul Abdul. Subiectul: Piaţa Universităţii, Piaţa Victoriei, Piaţa Unirii – „identitate şi funcţie publică“. Eu am prins vorbirile lui Şerban Sturdza şi Stelian Tănase, care au promovat albumul-pledoarie Cui i-e frică de cartierul Matache? editat de asociaţia Pro Patrimonio. Concept editorial: Mirela Duculescu. Texte justificative de Mariana Celac, Mirela Duculescu, Raluca Munteanu, Şerban Sturdza, cărora li s-au asociat Olivier Bastin, Şerban Ţigănaş, Stelian Tănase, Vintilă Mihăilescu, Ana Maria Zahariade, Gruia Bădescu.

Aşa am aflat de corpul „Arhitecţilor Voluntari“. În sfîrşit, o echipă de comando pentru salvarea vechilor Bucureşti, compusă din peste treizeci de arhitecţi, urbanişti, ingineri de trafic, ingineri structurişti, critici de artă, sociologi, inclusiv studenţi şi tineri absolvenţi. Dacă lor li se vor alătura, într-o campanie deopotrivă subtil şi agresiv concertată, Mugur Isărescu şi BNR, PRO TV-ul şi România, te iubesc, Cătălin Ştefănescu şi TVR, Horia-Roman Patapievici şi ICR, Iustin Marchiş, Răzvan Bucuroiu şi BOR, Marcel Iureş, Alexandru Dabija şi Teatrul ACT, Eugen Simion, Nicolae Manolescu şi Academia Română, Ion Caramitru şi UNITER, personalităţi cu impact mediatic precum Neagu Djuvara, Eugenia Vodă, Gabriel Liiceanu, Marina Constantinescu, Mircea Cărtărescu, George Mihăiţă, Mircea Dinescu, Cristian Tabără, şi vedete din sport, muzică uşoară ş.a.m.d. (cît despre Andrei Pippidi, Andrei Pleşu, Stelian Tănase, Teodor Paleologu, Nicuşor Dan, cine se mai poate îndoi că sînt demult de-ai Casei?) în cîteva luni se poate exercita o presiune benefic-ameţitoare pe Primăria Capitalei, înlocuind devastarea cu resuscitarea. Iar dacă-n cele din urmă s-ar găsi şi un Raed Arafat înhămat la un „SMURD pentru vindecarea Bucureştilor“, cred că în mai puţin de un an blestemul oraşului va fi exorcizat, cicatrizarea se va fi încheiat, iar bătrîna urbe valahă a plăcerilor & contrastelor va începe să răsufle uşurată.

Volumul conceput de Mirela Duculescu se opune Diametralei Nord-Sud proiectate de Primăria Bucureştilor în totală ignorare şi dispreţ faţă de specificul socio-economic şi tradiţiile profesional-culturale ale locului. Stelian Tănase defineşte trecutul zonei drept „Cartierul Latin al Bucureştilor“, cu un ţesut social pitoresc şi foarte variat, deopotrivă tînăr artistic (Şcoala de Arte Frumoase şi Meserii) şi bătrîn negustoreşte, cu tot soiul de localuri de plăcere (de la cafenele şi birturi pînă la crîşme şi bordeluri de toată mîna), cu locuinţele CFR-iştilor, puzderie de prăvălii ş.a.m.d. Un loc de care se leagă, într-un fel sau altul, numele lui Brâncuşi, Nicolae Filimon, Maria Tănase, Constantin şi Dinu C. Giurescu, Cristian Vasile, Jean Moscopol, Nicolae Iorga, Anghel Saligny, Eminescu şi Veronica Micle, George Enescu, Zavaidoc şi încă alţii.

Este posibilă regenerarea urbană a perimetrului, în locul devastării ei bulevardiere? Da, cu condiţia existenţei unui plan strategic coerent. Adică tocmai ceea ce se etalează profesionist în carte. Se va putea reface, oare, cîndva, ţesutul social destrămat de comunism şi pustiit în postceauşism? Da: cum ştim, în timp formele atrag fondul adecvat. În plus, regenerarea propusă aici e departe de-a fi un păgubos moft paseist, de fiţe artistice, cum îl califică buldozerimea Primăriei. Dimpotrivă, presupune o însumare de premise comerciale intens aducătoare de profit.

Se pare că – oricît de mult ne-am resemnat cu dezbinarea naţională – a venit vremea solidarizării. Ataşaţi, vă rog, volumului editat de Pro Patrimonio articolul „Pentru oraş, contra barbariei“ publicat de Ştefan Vianu în nr. 12 (20-26 martie) 2012 al revistei 22. „Sorin Oprescu pare să creadă că oraşul ideal este un megalopolis cu multe maşini, parcări, autostrăzi suspendate. Nu este visul tuturor. Mai sînt oameni, abia auziţi, care consideră că această viziune este una de coşmar: cea a unui oraş sufocat, neiubit (...) Nu pentru maşini este gîndit un oraş, cu atît mai puţin partea sa istorică, ci pentru pietoni (...) Răspunderea lui Kelemen Hunor va fi oricum uriaşă. Un ministru al Culturii care contribuie în mod direct la distrugerea tezaurului cultural al ţării: iată ceva ce părea de neconceput, pînă şi într-o ţară în care absurdităţile se ţin lanţ.“

Dan C. Mihăilescu
este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Oare chiar ne-am întors de la Athos?, Humanitas, 2011.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.