"Ieşirea în stradă e un lucru necesar“ – interviu cu regizorul Vlad PETRI

Publicat în Dilema Veche nr. 528 din 27 martie - 2 aprilie 2014
"Ieşirea în stradă e un lucru necesar“ – interviu cu regizorul Vlad PETRI jpeg

Documentarul Bucureşti, unde eşti? al regizorului Vlad Petri e o radiografie a protestelor, a mesajelor şi a cauzelor pentru care s-a ieşit în stradă în ultimii ani. Realitatea e una cu multe feţe, iar personajele care ies la rampă sînt memorabile în anonimatul lor. Lumea din stradă e tristă şi comică în egală măsură. Dar are ceva ataşant şi vital, şi emană o energie incredibilă. Filmul lui Vlad Petri a fost proiectat de curînd în cadrul Festivalului de Film Documentar „One World Romania“.

Bucureşti, unde eşti? e un film care vorbeşte despre o Românie suprarealistă şi absurdă fără mănuşi. Cum v-a venit ideea să realizaţi acest documentar?

Am ajuns în Piaţa Universităţii la începutul protestelor şi am fost atras de tot ceea ce se întîmpla acolo. Pentru mine, spaţiul de protest era un loc de cercetare, de formulare de întrebări despre societatea în care trăiesc, pe de o parte, cît şi despre mine, despre rolul meu ca cetăţean, pe de altă parte. La 23 de ani de la Revoluţie, vedeam din nou oameni în stradă şi era ceva nou, pe care simţeam că e important să-l documentez. Am început să pun scurte clipuri pe Internet, cu un fel de rezumat al zilei, cu momente şi întîlniri care mi se păreau reprezentative, şi astfel creasem un fel de serial web de la evenimente, ceva ce era o alternativă la emisiunile televiziunilor, filtrate întotdeauna de interesele trusturilor de care aparţin. După două luni de la declanşarea protestelor, am încetat să mai încarc materiale pe Internet şi m-am concentrat doar pe documentare, avînd perspectiva unui film care să prezinte evenimentele global, în ansamblul lor. Mă interesa şi dinamica grupurilor din Piaţă, schimbările pe care le aduce timpul, evoluţia mesajelor politice, lucruri pe care le puteam arăta doar într-un film de lungmetraj. Discutînd cu Gabi Basalici, editorul filmului, ne-am propus să ne apucăm de montaj la sfîrşitul anului 2012.

Cît timp aţi filmat? Cîte ore de material filmat aţi avut? Şi cît a durat montajul?

Am filmat un an şi am montat încă un an. Materialul filmat are între 50 şi 60 de ore.

Ce a fost cel mai greu la filmul acesta? Momentele/personajele par fiecare în felul lor memorabile.

Ca întotdeauna la montaj, e dificil cînd laşi afară anumite lucruri. Eram ataşaţi de anumite situaţii şi oameni care apar în film, însă trebuia să luăm decizii legate de continuitate, ritm, inteligibilitate, dinamică a spaţiului. Eram interesaţi să arătăm şi caracterul eterogen al protestatarilor şi cred că toate astea au pus presiune pe noi, în perioada de montaj. Ne simţeam responsabili faţă de ce lăsăm în film şi asta nu venea doar dintr-o dorinţă de coerenţă la nivel de discurs filmic, ci din dorinţa de a reprezenta cît mai fidel ce am văzut la proteste şi de a oferi spectatorilor un spaţiu de interogare, ne doream un film care să facă loc pentru noi întrebări.

Aţi fost cu filmul la Rotterdam, acum la One World; ce gen de reacţii a stîrnit?

Evgeny Gusyatinskiy, cel care a selectat acest film, l-a numit „un film puternic, despre oameni impulsivi şi devastaţi, curajoşi şi pierduţi, toate în acelaşi timp“. Românii care erau în sală au reacţionat puternic afectiv, fiind la o anumită distanţă de ţară şi cumva filmul îi ajuta să recupereze acea distanţă. Am mai avut public din Balcani, care s-a regăsit şi s-a identificat în acţiunile şi poveştile protestarilor. Pentru spectatorii din Vest, cred că a fost o întîlnire cu o lume mai colorată şi poate mai confuză decît la ei. Un politician olandez prezent la proiecţie a declarat că a văzut cum se naşte democraţia în stradă prin acest film.

Sînteţi şi fotograf, iar Bucureşti, unde eşti? e al doilea documentar pe care îl semnaţi. Aţi călătorit mult. Ce a însemnat pentru dumneavoastră experienţa protestelor din Bucureşti?

Cred că pe măsură ce timpul va trece, rolul şi importanţa protestelor post-2012 vor creşte. Pentru mine, ieşirea în stradă e un lucru necesar, ca şi existenţa unui spaţiu în care oameni uneori cu păreri diferite, chiar la poluri opuse, să poată dialoga, să îşi pună întrebări şi să caute soluţii. Mă interesează atît aspectul local al mişcărilor de stradă, cît şi caracterul global, legătura cu alte proteste din lume.

Mi-a plăcut în primul rînd pentru că nu e genul de documentar militant. Decupează realitatea, iar efectul e unul de pumn în stomac. Aţi mizat pe asta?

Cred că într-un film documentar e importantă „întîlnirea“ cu oamenii, chimia care se emană la filmare, emoţia, acele stări pe care le captezi şi după aia le poţi arăta spectatorilor. Cel care filmează şi interacţionează cu oamenii e un fel de mediator între ei şi public, iar pumnii în stomac şi emoţiile pe care le-am trăit, dacă stîrnesc ceva şi la nivelul audienţei şi produc efecte, cred că e de bine.

E un film independent; l-aţi fi putut face şi altfel?

Poate da, poate nu. Nu ştiu. L-am făcut din resurse proprii şi am putut să lucrăm la el cît am vrut, pînă cînd am ştiut că sîntem mulţumiţi şi că îl putem arăta. A fost o perioadă grea, trebuie să recunosc că am fost efectiv blocat în proiectul ăsta, pentru mai bine de doi ani. Şi a fost greu şi pentru toţi membrii echipei, care au făcut mari eforturi ca să terminăm filmul.

Ce e cel mai important pentru dvs. ca documentarist? Subiectul e unul greu, mesajele sînt de multe ori contradictorii (ca la proteste), dar ce le leagă e un fel de umanitate. Mi se pare că aţi reuşit să captaţi o lume dezlănţuită şi contradictorie. Fără s-o judecaţi.

Trăim într-o lume a judecăţilor de valoare. De la televiziuni, presă scrisă, bloguri, media socială, toată lumea îşi dă cu părerea, emite judecăţi, atacă sau elogiază. Cum spuneam mai devreme, mă simt un mediator şi nu vreau să judec prin film. Iar oamenii pe care i-am filmat sînt minunaţi, fiecare în felul lui.

Cred că multora dintre cei care vor vedea filmul le va trece prin cap că România e un fel de gaură neagră, unde nebunia se ridică la suprafaţă ca spuma laptelui. Cum se văd lucrurile de la firul ierbii?

Da, poate pentru unii filmul va părea că scoate în evidenţă anumite aspecte şi personaje. Însă, pentru mine, rezultatul final e aproape de ceea ce am trăit acolo, iar nebunia mi se pare ceva greu de definit. Nu cred că există o definiţie exactă în acest sens. Pare uneori un spectacol al absurdului, dar nu seamănă oare cu societatea în care trăim? Cît de „normali“ sau „nebuni“ sîntem rămîne de văzut.

Filmul dvs. e unul cu mesaj?

Da – e important să ieşim în stradă. E important să documentăm ceea ce se întîmplă în jurul nostru. E important ca lumea să meargă la cinema, pentru că acolo e o experienţă a vizionării în comunitate, un spaţiu de întîlnire şi de dialog. E important ca spectatorii să-şi pună întrebări şi să participe la dezbateri.

a consemnat Ana Maria SANDU 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.